Min nyinköpta "racer"

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Hej

Jag köpte en ZX7R igår lite spontant och med ett handslag som bekräftelse.
Eftersom jag tycker det är den snyggaste Kawan och den såg och kändes helfräsch, så slog jag till på plats efter en kort tur på små byvägar. Spontant eller galet...tja, kul iallafall : )

Eftersom det var en evighet sedan jag hade hoj senast - typ 30 år sedan, då jag hade först en GPz 750 sedan en GPz 1100 - är det mycket som är nytt för mig på den här Kawan, även om den är gammal den också.

Bered er på simpla nybörjarfrågor från mig tills jag fått ett grepp om hur maskinen är konfigurerad : )

Ninja.jpg
 
Ett hett tips är att köra en avrostningskurs eller knix med hojen om det är så längesen du körde tvåhjuligt. I övrigt, välkommen tillbaka och ha det oförskämt trevligt med din hoj. :fakta
 
Tackar, tackar

På höger sida av motorn sitter oljepåfyllningen, och strax ovan innanför kåpan en plastbehållare som är lik en spolarvätskebehållare. Vad är det? Ser inte ut som servooljebehållare, eftersom det var ett vanligt skruvlock. Vätskan - såvitt jag kunde se ner i behållaren - såg färgad ut.
 
Tackar, tackar

På höger sida av motorn sitter oljepåfyllningen, och strax ovan innanför kåpan en plastbehållare som är lik en spolarvätskebehållare. Vad är det? Ser inte ut som servooljebehållare, eftersom det var ett vanligt skruvlock. Vätskan - såvitt jag kunde se ner i behållaren - såg färgad ut.

Kan absolut inget om din hoj, men skulle jag gissa så skulle jag säga att det är kylarvätska.
 
Tackar, tackar

På höger sida av motorn sitter oljepåfyllningen, och strax ovan innanför kåpan en plastbehållare som är lik en spolarvätskebehållare. Vad är det? Ser inte ut som servooljebehållare, eftersom det var ett vanligt skruvlock. Vätskan - såvitt jag kunde se ner i behållaren - såg färgad ut.

Det är med största sannolikhet behållaren till servostyrningen :crash

http://www.manualslib.com/manual/746342/Kawasaki-Ninja-Zx-7rr.html

http://www.carlsalter.com/kawasaki-service-manuals.asp
 
Last edited:
Tackar, tackar

På höger sida av motorn sitter oljepåfyllningen, och strax ovan innanför kåpan en plastbehållare som är lik en spolarvätskebehållare. Vad är det? Ser inte ut som servooljebehållare, eftersom det var ett vanligt skruvlock. Vätskan - såvitt jag kunde se ner i behållaren - såg färgad ut.

Det kan ju inte gärna vara något annat än expansionkärlet till kyleriet. Glykol brukar ge en blåaktig nyans på kylvattnet.

Se nu till att:
1. Handla en Haynes verkstadhandbok och
2. Serva den ordentligt via 1. ovan. alltså byt olja, filter, luftfilter, gaffelolja, bromsbelägg, bromsoljor, KOLLA VENTILSPELEN, byt ventilkåpspackning, packningarna under de små locken i ventilkåpan. Allt shoppas på EBAY UK till bra priser och hyggligt korta leveranstider.

SEN kan man köra med gott samvete.
"Den var nyservad!"
Jaha.
Gör du det själv VET du att den är det..!!
Kör hårt!
:banana:banana:banana
 
Grattis. Av bilden att döma verkar det vara nästintill mint condition på den :)
 
"Det är med största sannolikhet behållaren till servostyrningen"
"Det kan ju inte gärna vara något annat än expansionkärlet till kyleriet"

Nu har jag två bud som jag måste kontrollera i den precis nedladdade manualen på 364!! sidor. ; )

Tackar TreoKwak, det stämmer att den är i riktigt fint skick. Åtminstone så långt jag hunnit kolla den.
 
Det kan ju inte gärna vara något annat än expansionkärlet till kyleriet. Glykol brukar ge en blåaktig nyans på kylvattnet.

Se nu till att:
1. Handla en Haynes verkstadhandbok och
2. Serva den ordentligt via 1. ovan. alltså byt olja, filter, luftfilter, gaffelolja, bromsbelägg, bromsoljor, KOLLA VENTILSPELEN, byt ventilkåpspackning, packningarna under de små locken i ventilkåpan. Allt shoppas på EBAY UK till bra priser och hyggligt korta leveranstider.

SEN kan man köra med gott samvete.
"Den var nyservad!"
Jaha.
Gör du det själv VET du att den är det..!!
Kör hårt!
:banana:banana:banana

- Jag är visserligen hyfsat händig men har ingen erfarenhet av meckande med inplastade japshojar, så det lutar nog åt att jag får lämna in dem till dem som har full koll på läget. Vad kan en liknande underhållsservice gå loss på om man lämnar den till verkstad, tro?

Ja...om vi inte har någon från Kalmar här på forumet som är en duktig mek och vill ha en slant under bordet ; )
 
- Jag är visserligen hyfsat händig men har ingen erfarenhet av meckande med inplastade japshojar, så det lutar nog åt att jag får lämna in dem till dem som har full koll på läget...

Att plocka ur den ur förpackningen; 'är bara klurigt första gången.
Se'n när man vet var de dolda skruvarna sitter; 'går det plättlätt.
 
- Jag är visserligen hyfsat händig men har ingen erfarenhet av meckande med inplastade japshojar, så det lutar nog åt att jag får lämna in dem till dem som har full koll på läget. Vad kan en liknande underhållsservice gå loss på om man lämnar den till verkstad, tro?

Ja...om vi inte har någon från Kalmar här på forumet som är en duktig mek och vill ha en slant under bordet ; )

Läs igenom boken så har du precis hur du ska göra servicen, det är lite som att bygga lego med konstiga delar men en jätteutförlig beskrivning. Eller rättare sagt, ha laptopen med dig i garaget när du servar.
Det är kylarvätska. Det finns ingen servostyrning på hojar, bromsvätskan har du i behållare ovanför bromscylindrarna (Tittar du ovanför fotpinnen på bilden du lade upp, så ser du en metallfärgad mojäng ca 2 cm bakom fotpinnen, precis ovanför den, halvdold bakom hälskyddet/plattan med utskurna hål i. Från toppen av den går en slang bakåt, från sidan av den går en slang uppåt. Följer du den slangen som går uppåt så hittar du bromsvätskebehållaren för bakbromsen. Den främre bromsvätskebehållaren sitter ovanför frambromsen.). Den enda vätska som borde finnas förutom oljan är alltså kylarvätskan, så plastkärlet du tittar på är med all sannolikhet expansionskärlet för kylarvätskan.
 
Läs igenom boken så har du precis hur du ska göra servicen, det är lite som att bygga lego med konstiga delar men en jätteutförlig beskrivning. Eller rättare sagt, ha laptopen med dig i garaget när du servar.
Det är kylarvätska. Det finns ingen servostyrning på hojar, bromsvätskan har du i behållare ovanför bromscylindrarna (Tittar du ovanför fotpinnen på bilden du lade upp, så ser du en metallfärgad mojäng ca 2 cm bakom fotpinnen, precis ovanför den, halvdold bakom hälskyddet/plattan med utskurna hål i. Från toppen av den går en slang bakåt, från sidan av den går en slang uppåt. Följer du den slangen som går uppåt så hittar du bromsvätskebehållaren för bakbromsen. Den främre bromsvätskebehållaren sitter ovanför frambromsen.). Den enda vätska som borde finnas förutom oljan är alltså kylarvätskan, så plastkärlet du tittar på är med all sannolikhet expansionskärlet för kylarvätskan.

- Tack o bock för utförligt svar.
 
MickeZX7R;6169609. skrev:
Vad kan en liknande underhållsservice gå loss på om man lämnar den till verkstad, tro?
Verkstadspris på RaffeKawas lista? Tja, mellan tummen och pekfingret borde det väl landa på mellan femton och tjugifemtusen. :näsblod Helt hittepå men inte helt orealistiskt.
 
Last edited:
Verkstadspris på RaffeKawas lista? Tja, mellan tummen och pekfingret borde det väl landa på mellan femton och tjugifemtusen. :näsblod Helt hittepå men inte helt orealistiskt.

- Gosh vilka rövarpriser. Det skulle alltså kosta mer att serva hojen än att köpa den.
 
- Gosh vilka rövarpriser. Det skulle alltså kosta mer att serva hojen än att köpa den.

Ja, man betalar ju för timmarna en mek får hålla på, och är det en total genomgång så blir det dyrt.
Mysigare att göra själv över vintern.
 
Ja, man betalar ju för timmarna en mek får hålla på, och är det en total genomgång så blir det dyrt.
Mysigare att göra själv över vintern.

- Ja jo, men ändå. "oljor/filter (motor, gafflar, broms), bromsbelägg, ventilspel och packningar (ventilkåpa o locken) känns inte som så värst många timmars jobb för en mek.
 
Inte ska du ge dig på en sån stor service nu direkt när du köpt den. Ser den bra ut och går bra ska du givetvis ut och gasa, det är ju nästan sommar. :)

Det skadar ju aldrig att byta olja och filter men det löser du på max 30 minuter om du inte gjort det innan. Sen väntar du tills hösten när du inte kör längre med att göra den stora servicen själv med hjälp av Haynes och några kalla i garaget.

Snygg hoj btw, har själv funderat på att köpa den modellen vid ett par tillfällen men det har inte blivit av.
 
- Ja jo, men ändå. "oljor/filter (motor, gafflar, broms), bromsbelägg, ventilspel och packningar (ventilkåpa o locken) känns inte som så värst många timmars jobb för en mek.
Njao... vad som exempelvis måste göras för att, säg, byta ventilkåpspackning:
-montera av samtliga kåpor där fram
-montera av tank
-tömma ur kylarvätskan
-montera av kylarslangar
-eventuellt montera av lite elektronik och annat, säg själva kylaren, som kan sitta i vägen
-montera av ventilkåpan
-eventuellt behöva skrapa av rester av gammal packning tills det är helt rent
-montera tillbaks alltihopa igen
-fylla på kylarvätska igen, vilket kräver ett antal varmkörningar av hojen till vätskenivån stabiliserar sig

Det är inte materialkostnaden alltså som spökar här, utan timmarna och åter timmarna. Summa summarum blir att man själv gör detta nästan gratis och har mysigt samtidigt, eller betalar en verkstad tusentals kronor för deras tid.

I övrigt vill jag hålla med klabbe85. Don't fix it if it ain't broken. Byt olja + filter samt luftfilter nu om du vill, så har du kommit långt!
 
Last edited:
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top