Min moppe går konstigt vid 70 km/h tacksam för hjälp :)

Volvo

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2012
Hoj
Yamaha Aerox 2005 och en till från 2009
Tjena, min moppe är nästan helt död vid 70 nästan men går det nerför eller så bara man kommer förbi 70-80 sträcket så axxar den på igen skit bra, har testat munstycken från 82 (förlitet) till 95 på tok förstort även rört luftskruven men vill inte funka den låter helt normalt vid 70 bara att den går ner i varv men inga konstiga ljud

Setup:
Stage 6 pro replica
17,5 förgasare dellorto manuell chocke testat både med och utan chocke
Malossi fly clutch
4g vikter med org variator
polini reeds och spridare

Detta är en moppe ja, hoppas det går bra ändå

Yamaha Aerox 2005

Men om man kommer förbi just 70 så axxar den upp en bra bit till och håller den hastigheten

Flyttade tråden till OT-Teknikforumet
/Jörgen

Läs på hur en förgasare fungerar vid olika gaspådrag så kommer du nog lista ur var felet ligger. Får jag gissa så är det fel storlek på nålen.

När en moppekille för en gångs skull är saklig, strukturerad och seriös så tycker jag han förtjänar lite bättre mottagande?

Har den alltid gått så här med den setupen eller kom problemet plötsligt? Jag gissar mer på skit i förgasare eller fel nål höjd än fel nål, så känsligt brukar det inte vara.

Men om man kommer förbi just 70 så axxar den upp en bra bit till och håller den hastigheten

Vad har du för pipa? Låter som att den är lite för vass så att du har svårt komma in i området den är avstämd för. Om jag har rätt så är enklaste lösningen är nog att byta vikter eller fjäder i variatorn så att den varvar lite mer.

Ett annat alternativ är att förlänga pipan 5-10 cm. Så nära cylindern som möjligt.

Vad har du för squish? Antagligen kan du minska den och gör du det genom att svarva av cylindern några tiondelar i underkant så sänker du porttiderna och flyttar därmed ner registret en aning. I kombination med en bättre squish så blir det nog bra.

Prulle: Den har alltid gått så och förgasaren köpte jag ny så den ska inte vara någon skit i

Twostroke: Min setup står i första inlägget men har Stage 6 pro replica chrome och det är gjort för att passa orginal cylinder+ har en polare på nätet som har samma rör och det går bra

Prulle: Den har alltid gått så och förgasaren köpte jag ny så den ska inte vara någon skit i

Twostroke: Min setup står i första inlägget men har Stage 6 pro replica chrome och det är gjort för att passa orginal cylinder+ har en polare på nätet som har samma rör och det går bra

Jag slutade köra moped i mitten på 80-talet så jag känner inte till namnen, trode faktiskt det där namnet handlade om cylindern.

Har din kompis exakt samma setup som dig i övrigt då? Samma cylinder? Samma inställningar på variatorn? Samma förgasare? Jag pratade förvisso om röret men allt hänger ihop.

När du beskriver det som att den axar på bra efter 70-80 så låter det som att den skulle gå enastående bra med originalcylindern.

Ingen som varit i cylindern och rotat runt?

Dem flesta vattenkylda moppar går faktiskt att få upp över hundra utan att öppna motorn numera, i många fall med orginal förgasare, scootrarna blir lite lidande av utväxlingen då variatorn inte kan expandera hur mycket som helst men 100 går.

Hur går den upp till 70? är det bra ös sen en dipp vid 70 och sen bra ös? eller segar den upp till det?

Dem flesta vattenkylda moppar går faktiskt att få upp över hundra utan att öppna motorn numera, i många fall med orginal förgasare, scootrarna blir lite lidande av utväxlingen då variatorn inte kan expandera hur mycket som helst men 100 går.

Hur går den upp till 70? är det bra ös sen en dipp vid 70 och sen bra ös? eller segar den upp till det?

Så du hävdar att en original moppe gör över hundra? Eller rättare sagt att man får ut en 12-13hk med endast ny cdi och uthäv?

Så du hävdar att en original moppe gör över hundra? Eller rättare sagt att man får ut en 12-13hk med endast ny cdi och uthäv?

Mopparna går väldigt fort idag. Jag pendlade med moppe en kort period i slutet av 90-talet.
Körde en scootermoppe, tvåtakt med variator. Den gick stabilt 80 km/h med bortplockade spärrar i variartorn och öppet avgas. Med lite finlir i variatorn etc så är det nog inte omöjligt att öka på lite mer.

Mopparna går väldigt fort idag. Jag pendlade med moppe en kort period i slutet av 90-talet.
Körde en scootermoppe, tvåtakt med variator. Den gick stabilt 80 km/h med bortplockade spärrar i variartorn och öppet avgas. Med lite finlir i variatorn etc så är det nog inte omöjligt att öka på lite mer.

Nu är jag inte helt obekant med mopeder, även nyare, så att en original motor skulle räcka till över hundra tror jag inte på.

Ja jag menar på fulaste allvar. Att med drevning, rätt pipa och friare andningsvägar, dvs vanlig optimering lämnar en minareli am6 eller derbi senda (dem två vanligaste växlade moped motorerna iaf för 6-7 år sen) tillräckligt med pulver för 100 ärliga, ingen koll alls på vad det är i hästkrafter.

Empiriskt bevisat av många så du har nog gått och blivit utdaterad utan att märka det.
Min gjorde som bäst 106 enligt gps utan att ha öppnat motorn. Det va med köpe rör (testa 3 eller 4 olika kröckar och 3 ljudämpare) och la löjligt många timmar(nätter) på att bestycka och matcha reeds, insug och förgasare. Och jag undrar nu varför jag inte är nån kvinnotjusare... lät att se fel prioriteringar i backspegeln.. :P
Det va 2005 så skulle inte förvåna mig om ett bättre avstämt blås har massproducerats se dess.

Men Ts hur går det?

Det räcker med ca 6-8 hk för 100km/h på en normalstor moped.

Vafan, mitt 7,5.a gjorde knappt 70km/h.:mad::rolleyes:

Men allvarligt, en gammal 125.a på 10hk gjorde ju inte ens 100 och en am6 får man hänga på en bättre cylinder och förgasare för att komma över.

Eller är det gaypulkorna som går såpass?

Ja, går som innan Skit bra 0-70 sen ganska död sen efter 70 så ökar den på och min kompis har precis samma setup bara att han har orginal förgasaren men det är samma med min orginal 12mm förgasare. Tack för all hjälp jag har fått postade på ett stortmoppe forum utan ett svar ens

Ja jag menar på fulaste allvar. Att med drevning, rätt pipa och friare andningsvägar, dvs vanlig optimering lämnar en minareli am6 eller derbi senda (dem två vanligaste växlade moped motorerna iaf för 6-7 år sen) tillräckligt med pulver för 100 ärliga, ingen koll alls på vad det är i hästkrafter.

Empiriskt bevisat av många så du har nog gått och blivit utdaterad utan att märka det.
Min gjorde som bäst 106 enligt gps utan att ha öppnat motorn. Det va med köpe rör (testa 3 eller 4 olika kröckar och 3 ljudämpare) och la löjligt många timmar(nätter) på att bestycka och matcha reeds, insug och förgasare. Och jag undrar nu varför jag inte är nån kvinnotjusare... lät att se fel prioriteringar i backspegeln.. :P
Det va 2005 så skulle inte förvåna mig om ett bättre avstämt blås har massproducerats se dess.

Men Ts hur går det?

Eftersom jag drabbas av folk med mopeder emellanåt tvivlar jag på informationen.

Eller så har alla jag råkat ut för varit fullständigt sopslut.

Vafan, mitt 7,5.a gjorde knappt 70km/h.:mad::rolleyes:

Men allvarligt, en gammal 125.a på 10hk gjorde ju inte ens 100 och en am6 får man hänga på en bättre cylinder och förgasare för att komma över.

Eller är det gaypulkorna som går såpass?

Men den hade kanske inte 7.5 hk? Jag har sett bromsningar på mopeder kring 6-7hk och dessa har gjort 100km/h i slutfart på 201m dragracing. Bara googla, det där jag sett dom.

Vet inte vilka 125or du menar men en gammal RD125 twin har väl typ 13hk angiven effekt och gör väl 110-120km/h? Det är nog inte mer än 10hk på bakhjulet där i ett större chassi.

Klart att gaypulkorna har lite extra handikapp i och med variatorn som tillåter effektkurvor som vore odrägliga på en gammal 2 växlad sachs. Dessutom har dom ju rejält större portareor redan original. Vet inte durationer för jag har aldrig rört en nyare mopedmotor.

Jag köpte iofs en Derbi-pulka i somras till tjejen som saknade körkort. Och nu har hon dragit och moppen står längst in i boden och väntar på vårförsäljning. Kanske borde dissekera den och studera lite... Den går i alla fall bara kring 50km/h nu med insugsstrypning borta samt lite moddad orginalpipa och utväxling så den skriker om nåd i 50.

*/ ?>
Back