Min licens går ut efter 5 år?

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 929
Jag gick min licenskurs i slutet av april för 5 år sedan. Sedan dess har jag inte tagit ut någon licens, utan enbart kört träningar och visat upp licenskursens papper som bevis.

Vad jag förstår så räcker licenskursen bara i 5 år. Så det jag undrar nu är vad som händer om jag skulle ta ut träningslicens innan 5-års tiden går ut. Då bör jag kunna använda min träningslicens under ett år? Men vad händer sedan? Måste jag lösa ut min träningslicens igen nästa år så att det inte ska förfalla, eller aktiveras någon form utav ny period där min licenskurs gäller om jag löser ut en träningslicens nu?

Jag skulle uppskatta om någon som har koll på läget kunde klargöra hur det fungerar. Om jag bör lösa ut en träningslicens i år, eller om det rent av är värt att gå en ny licenskurs för att få en ny 5-års träningsperiod.

Som jag har förstått det, så måste du lösa ut licensen inom 5-årsperioden, då får du ytterligare 5 år på dig innan den måste lösas ut på nytt.

Tack för svaret. Jag fick dock ett PM av en vänlig själ som innehöll ett urklipp ur reglementet. Klistrar in det här ifall det är fler som har samma funderingar.

2.1.4 A-förare som under tre på varandra följande kalenderår inte deltagit i RR-tävling,
erhåller automatiskt B-licens. Efter särskild ansökan kan dock dispens för A-licens
beviljas. Förare som under fem på varandra följande kalenderår ej deltagit i RR-tävling är
ej berättigad till förarlicens. Ny licenskurs måste genomföras.

Du fick ett svar på hur länge man får gå utan en utagen licens innan man måste gå om kursen.

Du har aldrig tagit ut en licens och går inte under den regeln då.

Om jag minns rätt finns det en annan regel som handlar om hur länge det får gå från det man gått en licenskurs tills dess man inte får ta ut sin licens? Tror den tiden är sänkt från förra året om jag minns rätt. Har inte så jag kan läsa reglementet just nu. Så nån annan som fattar vilken regel jag tror mig minnas får leta upp den, om den finns? :)

Jag gör så här: Jag ringer till svemo i morgon så får dom klargöra saken. :tummenupp

Sen redovisar jag resultatet här :)

Du fick ett svar på hur länge man får gå utan en utagen licens innan man måste gå om kursen.

Du har aldrig tagit ut en licens och går inte under den regeln då.

Om jag minns rätt finns det en annan regel som handlar om hur länge det får gå från det man gått en licenskurs tills dess man inte får ta ut sin licens? Tror den tiden är sänkt från förra året om jag minns rätt. Har inte så jag kan läsa reglementet just nu. Så nån annan som fattar vilken regel jag tror mig minnas får leta upp den, om den finns? :)

Så minns jag det oxå. Man har ett år på sig efter genomgången kurs att lösa ut en licens.

Jag förstår inte vitsen med detta?? Vad är det som är så avancerat som man lär sig på licenskursen? Vad är dom rädd för att man glömt bort?Färgen på flaggorna? Det är nog den mest intetsägande kurs jag varit på någonsin. Ett vanligt körkort och kunskapen man behöver för det är 100 ggr mer avancerat än detta, trots det är det inget krav på att ta om det om man inte kört på några år. Ologiskt eller vad? Eller är det en kassako?

Jag förstår inte vitsen med detta?? Vad är det som är så avancerat som man lär sig på licenskursen? Vad är dom rädd för att man glömt bort?Färgen på flaggorna? Det är nog den mest intetsägande kurs jag varit på någonsin. Ett vanligt körkort och kunskapen man behöver för det är 100 ggr mer avancerat än detta, trots det är det inget krav på att ta om det om man inte kört på några år. Ologiskt eller vad? Eller är det en kassako?

Det är väl samma princip som för vanligt körkort. Betalar du inte för tillverkningen av körkortet efter godkänd uppkörning förfaller det godkända resultatet.

Sen räknar man väl med att de som är aktiva och kör tävlingar underhåller kunskaperna om RR-reglementet. Den som inte kört aktivt på ett tag behöver visa att de förstår senaste versionen på reglemente och fortfarande är tävlingssäker på bana.

Lastbils och busskort är det 10årskrav på nu för tiden. Personligen anser jag samma sak skulle gälla för alla behörigheter. Ju tuffare effekter det blir av personens körning, desto hårdare krav för att behålla en behörighet. Vill du verkligen ha ut en galning på banan som kör efter ett utdaterat tävlingsreglemente?

Eller är det en kassako?
Muuuuh, klart så fan det är en kassako! dom vill ju skinna dig på dina pengar, fattaru inte det?:arsele

Hur svårt skare va? ta ut en amatörlicens vart 5:e år eller gå licenskurs för samma peng vart 5 år, så är reglementet skrivet, följ skiten eller välj en annan sport!?

Muuuuh, klart så fan det är en kassako! dom vill ju skinna dig på dina pengar, fattaru inte det?:arsele

Hur svårt skare va? ta ut en amatörlicens vart 5:e år eller gå licenskurs för samma peng vart 5 år, så är reglementet skrivet, följ skiten eller välj en annan sport!?

Tänk att det alltid är lika lätt att trigga igång vissa att komma med "intelligenta" svar med ett lite provocerande påstående.

Det är väl samma princip som för vanligt körkort. Betalar du inte för tillverkningen av körkortet efter godkänd uppkörning förfaller det godkända resultatet.

Sen räknar man väl med att de som är aktiva och kör tävlingar underhåller kunskaperna om RR-reglementet. Den som inte kört aktivt på ett tag behöver visa att de förstår senaste versionen på reglemente och fortfarande är tävlingssäker på bana.

Lastbils och busskort är det 10årskrav på nu för tiden. Personligen anser jag samma sak skulle gälla för alla behörigheter. Ju tuffare effekter det blir av personens körning, desto hårdare krav för att behålla en behörighet. Vill du verkligen ha ut en galning på banan som kör efter ett utdaterat tävlingsreglemente?

Min tanke var snarast att jag skulle vilja se den som säger till tex Linden eller Papunen efter 5 års uppehåll att "nu måste du lägga 2 dagar och 2 tusen på att visa att du kan flaggorna och köra upp så vi vet att du kan uppföra dig på banan".

Last edited:
Tänk att det alltid är lika lätt att trigga igång vissa att komma med "intelligenta" svar med ett lite provocerande påstående.

Det är ju skitintelligent? ta ut en amatörlicens vart 5 år eller gå om licenskursen? vari ligger din "ironi" ?
personligen skulle jag gå licenskursen som kostar samma peng, då får man åka lite bana o får lite mat också samtidigt :yoparty

Min tanke var snarast att jag skulle vilja se den som säger till tex Linden eller Papunen efter 5 års uppehåll att "nu måste du lägga 2 dagar och 2 tusen på att visa att du kan flaggorna och köra upp så vi vet att du kan uppföra dig på banan".

Klart dom får! förra året tog dock en licenskurs 8 timmar och kostade 900kr...
vari ligger problemet?
skulle va skitkul att tvinga ovannämnda namn gå om licenskursen :yoparty skulle inte tveka en sekund att neka dom att träna/tävla om de inte haft licens på 5 år

//håkan

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...