Min KTM 525 EXC

  • Thread starter Thread starter AL
  • Start date Start date

AL

Kryzzare...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
KTM 660 -04
Nu har jag gjort nästan en månad på min 525a och jag är bara så jävla nöjd!

Var lite nervös inför köpet om jag skulle bli nöjd och framförallt övergången från sporthojen, haft 3 st R1or.

Det leendet jag hade första gången jag körde den (som enduro visserligen) gick från öra till öra. Vilket ös. Senare som motard med akra helsystem var lyckan fulländad!

Har inte suttit på en sporthoj sen dess.

Ni som tvekar. Gör inte det ...
 

Bifogat

  • minhoj2.jpg
    minhoj2.jpg
    74.7 KB · Visningar: 744
Den är riktigt brutal!!!! och tok snygg!!! skulle själv villja ha en sådan om man nu skulle få för sig att byta märke!
 
Klart snygg :tummenupp jag är ochså j-vlig njd med mitt byte från retta till min Husa 650!
Men jag fick bara leka tre dagar men jag ska snart ut leka igen så fort gipset är borta :)
 
Kostar?


AL skrev:
Nu har jag gjort nästan en månad på min 525a och jag är bara så jävla nöjd!

Var lite nervös inför köpet om jag skulle bli nöjd och framförallt övergången från sporthojen, haft 3 st R1or.

Det leendet jag hade första gången jag körde den (som enduro visserligen) gick från öra till öra. Vilket ös. Senare som motard med akra helsystem var lyckan fulländad!

Har inte suttit på en sporthoj sen dess.

Ni som tvekar. Gör inte det ...
 
Re: Re: Min KTM 525 EXC

Weo skrev:

Beror på vilken utrustning du ska ha till den.
En 525 -03 låg på 77k + motardkit, beringerbroms och akra så snackar vi över 100k.

Alla -03 är slut så ska du köpa en ny får du vänta på en -04 som kommer i augusti (tror jag).

Kolla med www.superbike.se vad han kan göra för pris på en -04 om du är sugen.
 
Riktigt snygg..

Var det du som kom åkande på mölndals vägen vid 20 00 igår?
 
Blip skrev:
Blir den inte lite _brutal_ att dundra runt med i endurospåret?

Jag kör Husaberg 501 med FP system i skogen, visst det är inte den lättaste maskin att harva runt med gentemot en 125:a, men stor hoj kör man för att det är kul och att man gillar enduro som tuf sport, inte för att lägga snabbast tid mot mindre hojar. Med lågtändningen blir 501:an en perfekt enduro hoj, högtändningen går bara att köra med över fält och breda stigar när det går riktigt fort, blir det knixigt är högtändingen på tok för hetsig & brutal.

Angående KTM 525. Jag har kört den i enduro version, aldrig som motard, den har i princip exakt samma effekt som min egna hoj (ca 55 hk) så direkt brutal upplevde inte jag dem som. Snarare tvärtom, KTM 525 har en väldigt mild och lugn motorkaraktär tillskillnad från Husaberg 501 som är betydligt vassare och brutalare (med högtänding). Effekten är dock densamma.

Så brutal nej, lugn, mild och balanserad tycker jag den är (jämfört med tex Husa 501, VOR 450, yamaha 426 osv). Just den milda och lättkörda motorkaraktären är en stor anledning till varför så många enduro åkare väljer just KTM 450/525.
 
Jag har hört att de coola grabbarna tar en SX 525 och bygger motard av. Lite lättare och lite mer ös.
 
jb skrev:
Jag har hört att de coola grabbarna tar en SX 525 och bygger motard av. Lite lättare och lite mer ös.

Man behöver inte bygga om en 525 SX eftersom den finns som färdig motard från KTM.
Grym hoj om man ska tävla och ej köra på gata.
Men på gatan är 4 växlar lite lite och sen måste man E-regga :(

Ska man bara köra bana köper man en 525 SX och sen monterar man dit 5an och 6an också för en ganska billig peng, så har man i alla fall möjligheten att peta i 2 växlar till.
 
Tror oxå jag såg er, om det var du en KTM till och en svart R6 (Marcus kanske). Inne i stan vid heden. Jag hade visst arme´kortisar och svart T-shirt. Hade precis polerat och kunde inte hålla mig i det vädret...

//Dxxx
 
Tror oxå jag såg er, om det var du en KTM till och en svart R6 (Marcus kanske). Inne i stan vid heden. Jag hade visst arme´kortisar och svart T-shirt. Hade precis polerat och kunde inte hålla mig i det vädret...
Hade vart kul och testa aset! ;)

//Dxxx
 
Tack Adrian


Hur fungerar 525 EXC på crossbanan? Blir den för mjuk i fjädringen eller funkar det där med?

Adrian_J skrev:


Angående KTM 525. Jag har kört den i enduro version, aldrig som motard, den har i princip exakt samma effekt som min egna hoj (ca 55 hk) så direkt brutal upplevde inte jag dem som. Snarare tvärtom, KTM 525 har en väldigt mild och lugn motorkaraktär tillskillnad från Husaberg 501 som är betydligt vassare och brutalare (med högtänding). Effekten är dock densamma.

Så brutal nej, lugn, mild och balanserad tycker jag den är (jämfört med tex Husa 501, VOR 450, yamaha 426 osv). Just den milda och lättkörda motorkaraktären är en stor anledning till varför så många enduro åkare väljer just KTM 450/525.
 
För seriösare bruk, tämligen kasst, liksom i skogen. WP i original utförande är riktigt dålig, svår att få bra (i synnerhet returen som är felkonstruerad om man ska tro fjädringsexperterna)... Returen är dum på så sätt att den inte går att få följsam över sten, ställer man upp returen för att bli fölsajm över sten blir den för snabb i kurvor så man flyger helt okontrollerat ur spår osv. Kan ge fler exempel.

Om man däremot låter tex Factory Connection modifiera den så blir den riktigt bra, kostar 2500:-, men det är värt varenda krona. De shimsar om den till oigenkänlighet. Blir som en helt annan gaffel :)

Om du inte behöver få ut allt ur hojen/fjädringen på crossbanan/enduro spåret kan du ju låta fjädringen vara i original utförande (även om det blir mycket mer svåråkt så, jag lovar skillnaden efter modifiering är som natt & dag), då behöver du bara vrida upp kompressionen 5-6 hack och eventuellt fingra lite efter tycke på returen så blir den ju hårdare och tar stalp bättre. Det är samma gaffel på SX & EXC (MXMA 4860 (?), nästan säker på, väldigt snarlik om inte annat), men med olika inställningar.

Blip skrev:
Tack Adrian


Hur fungerar 525 EXC på crossbanan? Blir den för mjuk i fjädringen eller funkar det där med?
 
Tackar så mycket för ett bra svar, Adrian verkar ha bra koll på prylarna!

Mvh Blip

Adrian_J skrev:
För seriösare bruk, tämligen kasst, liksom i skogen. WP i original utförande är riktigt dålig, svår att få bra (i synnerhet returen som är felkonstruerad om man ska tro fjädringsexperterna)... Returen är dum på så sätt att den inte går att få följsam över sten, ställer man upp returen för att bli fölsajm över sten blir den för snabb i kurvor så man flyger helt okontrollerat ur spår osv. Kan ge fler exempel.

Om man däremot låter tex Factory Connection modifiera den så blir den riktigt bra, kostar 2500:-, men det är värt varenda krona. De shimsar om den till oigenkänlighet. Blir som en helt annan gaffel :)

Om du inte behöver få ut allt ur hojen/fjädringen på crossbanan/enduro spåret kan du ju låta fjädringen vara i original utförande (även om det blir mycket mer svåråkt så, jag lovar skillnaden efter modifiering är som natt & dag), då behöver du bara vrida upp kompressionen 5-6 hack och eventuellt fingra lite efter tycke på returen så blir den ju hårdare och tar stalp bättre. Det är samma gaffel på SX & EXC (MXMA 4860 (?), nästan säker på, väldigt snarlik om inte annat), men med olika inställningar.
 
Tack! Jag gör ju i princip inget annat än kör (enduro), det är mitt liv. Du kan maila eller pm:a (kollard ock väldigt sällan) om du har övriga frågor som rörö enduro.
 
Adrian har bra koll på grejjerna!!!
Skall du börja ändra din fjädring och om du har cross varianten av fjädringen så skulle du sänka den samtidigt! iaf blir husan bra mycket trevligare som motard om man har byggt om en cross till motard och sänker fjädringen 2½cm fram och 3½cm bak.
men som sagt låt nån BRA dämparfirma ta hand om det hela!
tävlar du med hojen eller kommer du att göra det ??

Blip skrev:
Tackar så mycket för ett bra svar, Adrian verkar ha bra koll på prylarna!

Mvh Blip
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top