Min katt har blivit flintis

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Min lurvigaste katt Ester har blivit flintis efter årets första behandling av Frontline spot-on. Hon tålde det förra året, men nu är hon helt naken i nacken. Dels är det inte så estetiskt tilltalande, och dels vägrar hon ta på sig halsduk när hon går ut.

Har fler än Ester råkat ut för detta? Och vad finns det för alternativ? Om man reagerar med håravfall av Frontline, får man helt enkelt leva sina somrar med fästingar då?

:katt

:confused:

Har ingen katt själv (bara hund) och har inte heller hört talas om håravfall av frontline men dessa döda-fästing-medel har tydligen visat sig ge en hel del skumma biverkningar. Det finns någon blandning man kan göra själv och spruta på huden/katten som ska funka, innehåller typ vatten och timjan (och lite mer), den ska inte ge några otäcka biverkningar.
Ska se om jag hittar receptet på det!

Ester, det heter jag i andranamn =)
syns på tisdag anja om du kommer ner till sviestad
lycka till me kissen

Nu hittade jag det där receptet:

Koka upp 1 liter vatten
Tillsätt rosmarin eller timjan, ungefär ett glas om det är torkade kryddor,men bäst blir det med färska kryddor då tar du hälften bara
Låt det stå och dra några timmar under lock
Sila bort kryddorna och tillsätt 1matsked vitvinsvinäger.
Sedan är det bara att hälla över på sprayflaska och spraya hunden när ni går ut, kan även användas på matte eller husse.
Bör förvaras i kylskåp.

Har inte provar det själv ännu men ska tydligen vara ganska bra.

Mohaha, jag läste "nacken = häcken", tänkte, fan flintis i röven, inte estetiskt tilltalande :va

sen skrattade jag högt :rofl :lol :ätapiller

~Settan~ skrev:
Nu hittade jag det där receptet:

Koka upp 1 liter vatten
Tillsätt rosmarin eller timjan, ungefär ett glas om det är torkade kryddor,men bäst blir det med färska kryddor då tar du hälften bara
Låt det stå och dra några timmar under lock
Sila bort kryddorna och tillsätt 1matsked vitvinsvinäger.
Sedan är det bara att hälla över på sprayflaska och spraya hunden när ni går ut, kan även användas på matte eller husse.
Bör förvaras i kylskåp.

Har inte provar det själv ännu men ska tydligen vara ganska bra.

Tacktack. Ska testa!

:)

Det är ännu värre nu. Det kala området blir större för varje dag och jag ska ALDRIG MER ANVÄNDA FRONTLINE SPOT-ON!!!! Tack och lov verkar katten inte lida av det mer än att hon håller sig mer inne för att det är kallt om nacken.

:huvet

Frontline spot on ?

har aldrig hört talas om det, utsätter inte mina kissar för sånt. kanske därför jag redan har plockat 3st fästingar från mina kissar iår ?

lite ot men..
Fästingar på hundar är väl inte så farliga för djuret i fråga, även om man oftast plockar bort den där också.. Är katter mycket känsligare eller är det bara för att de inte ska behöva ha kräken i pälsen som ni plockar bort dem?

Och kan du inte lägga upp en bild på flintskallen Anja? :tomten

/zoddri som inte kan så mycket om katter..

zoddri skrev:
lite ot men..
Fästingar på hundar är väl inte så farliga för djuret i fråga, även om man oftast plockar bort den där också.. Är katter mycket känsligare eller är det bara för att de inte ska behöva ha kräken i pälsen som ni plockar bort dem?

Och kan du inte lägga upp en bild på flintskallen Anja? :tomten

/zoddri som inte kan så mycket om katter..
Nej, min katt är iaf inte känslig för fästingar. Om den har varit på landet i nåra veckor är det inte helt ovanligt att man hittar 5-10 fästingar på katten.. Inte så mysigt, men han verkar iaf inte ta skada av det.

"Biverkningar är mycket sällsynta men lokala hudreaktioner vid applikationsstället och generell klåda eller alopeci har rapporterats"
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19970630000016&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Det är vanligt, även på hundar.
Finns ett halsband man kan sätta på också, kanske tål det bättre än pour-on preparatet?
Finns ett till fästingmedel, som jag vet att andra provat, men jag kommer fanimej inte ihåg vad det heter nu bara för det :gnissla
Jag prövade båda typerna av medel på min katt, tyckte de verkade fungera ungefär lika bra. Hon var åxå väldigt långhårig..

Bifogat

• sussa2.jpg
    sussa2.jpg
    15 KB · Visningar: 67
Då var det dags för veckans kattvits/cykelvits:

Dottern till en veterinär hade börjat studera på universitetet i Umeå, och som alla studenter i Umeå behövde hon en cykel, så hon mailade sin pappa:
"Snälla pappa, här i Umeå cyklar alla studenter, och jag känner mig lite ensam som inte kan följa med dom andra, kan inte jag få pengar till en cykel"

Pappan som var snäll förde över en rätt rejäl summa pengar, så att dottern skulle ha råd med en fin cykel.

Dottern hade hört att det stjäls en hel del cyklar i Umeå, så hon köpte en billig skruttcykel av en annan student, och köpte sig en sällskaps-katt för pengarna som blev över.

Eftersom dottern var rädd att katten skulle få fästingar, så behandlade hon katten med frontline spot on, men katten började tappa hår.

Dottern mailade i panik sin pappa:
"Tack för pengarna pappa, men nu har jag ett problem, min kisse tappar håret, vad ska jag göra"

Pappa svarade:
"Åk tillbaka till cykelaffären och be försäljaren att byta sadel"

eisbaer skrev:
COOOOLT hArU kAmpHunD???! JAg viLL faN oXÅ ha dE CoOLA.

Ja me!!!!! Min katt är hungrig så det skulle behövas en elaking som katten kan kalasa på ett tag.

De e inget att oroa sig för. Vår katt e också flintis i nacken. Märks inte om man inte börjar rota...lägg av med att rota! :7peta

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!