Min hund vart tillfälligt okontrollerbar vad göra?

Status
Ej öppen för fler svar.

Rocky

Kenta Kofot
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
V-Rod
Min hund vart idag galen när jag rastade honom, vi var ute och gick vår dagliga promenad då vi mötte en mindre hund i femkilosklassen.
Den mötande hunden en tik, ryggade på flera meters håll vid ansynen av min jycke men när vi möts så rusar min hund mot hunden tills kopplet tog slut samtidigt bitandes frenetiskt i luften.
Det hände ingenting men han brukar inte göra så mot tikar.

Incident numer två skedde två timmar efter då vi passerar ett gäng a-lagare på en parkbänk då min hund från att gå fot passerandes sliter sig ett par meter ( den sträckan som finns kvar av koppellängd) och hugger tag i ena fyllots jacka och sliter sönder den.
Jag avbryter genast och går vidare.

Vad kan detta bero på ?
Det har aldrig hänt förut utan endast då jag tränat honom under kontrollerade former.

Rocky skrev:
2444813 Min hund vart idag galen när jag rastade honom, vi var ute och gick vår dagliga promenad då vi mötte en mindre hund i femkilosklassen.
Den mötande hunden en tik, ryggade på flera meters håll vid ansynen av min jycke men när vi möts så rusar min hund mot hunden tills kopplet tog slut samtidigt bitandes frenetiskt i luften.

Incident numer två skedde två timmar efter då vi passerar ett gäng a-lagare på en parkbänk då min hund från att gå fot passerandes sliter sig ett par meter ( den sträckan som finns kvar av koppellängd) och hugger tag i ena fyllots jacka och sliter sönder den.

Vad kan detta bero på ?
Det har aldrig hänt förut utan endast då jag tränat honom under kontrollerade former.
Hur gamal är den?

Matulda skrev:
2444840 Har den nyligt vart i någon situtaion med dej där du vart *hotad* även om det *bara* vart skoj med polare?

Ja polarn brukar alltid banka på dörren istället för att plinga för han gillar actionen som uppstår.

Jag har tränat en hel del med skyddsarm och skyddsdräkt, då endast i konfontations sammanhang.

Så försvara mig kan han, men det skall vara på kommando inte så här med blodiga a-lagare.

Du gillar inte alla människor du ser och lika är det med hundar, din hund gillade inte tiken helt enkelt. Många hundar gillar inte a-lagare och det är väl inte så konsigt, de beter sig konsigt och luktar annorlunda. Men börjar han ge sig på "vanliga" människor på gatan är det nog bara att ta bort honom, tyvärr.

Lycka till

Bifogat

• P1010323liten.JPG
    P1010323liten.JPG
    54.5 KB · Visningar: 124
Rocky skrev:
2444849 Ja polarn brukar alltid banka på dörren istället för att plinga för han gillar actionen som uppstår.

Jag har tränat en hel del med skyddsarm och skyddsdräkt, då endast i konfontations sammanhang.

Så försvara mig kan han, men det skall vara på kommando inte så här med blodiga a-lagare.
Det kan vara så att han har fått ett väldigt försvaradejmenatlitet just nu.. testar gränserna helt sonika lite pubertetsvarning.. men det kan oxå vara så att han får plötsliga smärtattacker o reagerar aggresivt.

Rocky skrev:
2444813 Min hund vart idag galen när jag rastade honom, vi var ute och gick vår dagliga promenad då vi mötte en mindre hund i femkilosklassen.

Vad kan detta bero på ?

Rädd att det bara finns en sak att göra då hundar beter sig så...

Skulle vara glad om vi inte fick en kamphunds diskussion då dessa alltid spårar ur:P

Rocky skrev:
Vad kan detta bero på ?

var det din hund som tog ihjäl grannens katt?, du bör nog ha ordentlig koll på hunden, så det inte händer något tråkigare, inte lämna den till andra osv.

fattar inte varför man vill ha en hund som har dessa anlag ? för det är väl så att dom är aggresivare eller ?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma