Min Honda CBR 600 F Startar inte

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Jag behöver eran expertis lite..
Min gamle honda startar kanon stabbt när den är kall men efter ett tag då stannar den helt utan att man kan göra något!.. sen har man jobb kan jag lova! men efter att man fått igång den den andra gången och att den e varm är det inga problem längre, det uppstår då den stått still ett tag.
Fenomenet tror jag har blivit värre de senaste turerna och nu idag när jag kom från jobbe och skulle ut en sväng startar den som vanligt riktigt lätt men sedan stannar den och nu kan jag inte starta den igen!
Jag tror att soppan tar slut i förgasarna och att dessa inte flödar efter detta?
Har nu fått reda på att det är en soppapump på sidan, skall den gå så fort man slå på tändningen? eller bara när man försöker starta?

Vore tacksam om någon hygglig hojfantast kan hjälpa mig!

Danne

Last edited:
Någon borde ha koll?

Antar att ingen hade en aning om hur jag skulle gå tillväga så jag testade att plocka bort soppapumpen.
hur skall denna funka då jag skickar på 12 v? skall den pumpa konstant då?
min bara skvätter lite i samma ögonblick som jag tar bort kabeln från pluspolen på batteriet.

någon som vet...?

//Danne

Visst kan pumpen krångla för dig men den påverkas inte av att motorn är varm eller kall. Om den fungerar kan man testa genom att känna på den när motorn är igång. Den pulserar lite då och då med några sekunders mellanum. Dock kan det ju vara så att den slutar att fungera ibland och man kan ju inte gärna ha handen på den jämt.
Ett tränat öga kan se ifall kontaktblecket i pumpen är slut och ifall man måste byta pump.

Visst kan pumpen krångla för dig men den påverkas inte av att motorn är varm eller kall. Om den fungerar kan man testa genom att känna på den när motorn är igång. Den pulserar lite då och då med några sekunders mellanum. Dock kan det ju vara så att den slutar att fungera ibland och man kan ju inte gärna ha handen på den jämt.
Ett tränat öga kan se ifall kontaktblecket i pumpen är slut och ifall man måste byta pump.

OK Tack för svaret

Det kan ju vara så att tidigare glappade den lite för att sedan sluta funka helt.

Jag skall kolla kontakterna lite nogrannare och ev putsa dem lite. När du skriver "några sekunders mellanrum" beror detta snarare på att trycket sjuker och pumpen pumpar upp nytt tryck för att sedan stanna igen?

Känns ju som att det är kontakterna som inte lirar riktigt. jag börjar med att puts dem för att sedan beställa en pump om det inte funkar.

//Danne

Precis samma problem som jag har som kommer och går. Irriterande när det händer som tusan! Har sökt en del på internet om detta och funnit att det är ett ganska vanligt problem hos just nittiotals CBR 600. Allt ifrån fantasifulla lösningsförslag som ventlijusteringar till skit i förgasare till trasslande vacuumsoppakran har jag läst, men jag vet inte vad som hjälper. Det känns ju lite som att det borde finnas en genial universallösning för detta problem. Du får gärna höra av dig om du löser det!

Jag har inte haft tid och intresse att röra min gammelknarr på ett tag, så jag har inte kommit så långt i problemlösningen.

/perris

Last edited:
OK Tack för svaret

Det kan ju vara så att tidigare glappade den lite för att sedan sluta funka helt.

Jag skall kolla kontakterna lite nogrannare och ev putsa dem lite. När du skriver "några sekunders mellanrum" beror detta snarare på att trycket sjuker och pumpen pumpar upp nytt tryck för att sedan stanna igen?

Känns ju som att det är kontakterna som inte lirar riktigt. jag börjar med att puts dem för att sedan beställa en pump om det inte funkar.

//Danne

När motorn är igång slår pumpen till när trycket blir för lågt och det känner man som ett litet klick i den om man känner med handen. Då motorn har gjort sig av med den mängd bensin som krävs för att det finns risk att förgasarna inte får bränsle genom slangen slår pumpen till med ett klick igen.

Kontaktblecket som som sitter inne i pumpen är i regel ingenting man putsar upp. De båda ytorna är av en viss tjocklek och på en sliten pump är dom nedslitna vilket gör att fjädern måste färdas lite längre för att de ska slå ihop och få kontakt. Tillslut slår dom inte ihop trots att maximal rörelse sker och då byter man pumpen.

Jävligt krångligt förklarat men hoppas nått gick att förstå ändå.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra