Min hoj förstör batterierna på en vecka!

sentis

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB500 Four K3 -77
Hej!

Jag har en Suzuki Gs500E från -93. Den har fungerat alldeles utmärkt, tills för några veckor sedan. Jag hade då kört ut på den landet, där den fick stå ute under natten i regn utan skyddstäcke (vet inte om det är relevant - det ska den väl för fasen klara).
När jag dagen efter skulle starta den, så lyste lamporna som de skulle, men när jag tryckte på startknappen sa det KLICK och så slocknade lamporna, och lyste bara svagt svagt när jag vred om nyckeln. Startmotorn gick inte.
Misstänkte batteriet, så hjälpstartade från en volvo. Men batteriet laddades inte upp när jag körde så hojen dog efter ett tag. Gick inte heller att ladda batteriet med laddaren hemma. :död

Misstänkte alltså att batteriet var fobar. Köpte ett nytt. Funkade utmärkt! Trevligt, problemet löst! :banana Trodde jag...

Igår, när jag skulle starta hojen för första gången på någon vecka: KLICK. Död igen. Nya batteriet går inte att ladda. Helvete. :gråta

Någon som vet vad det kan vara? Misstänker krypström mellan några ledningar som gör att batteriet långsamt dör kortslutningsdöden, men jag är ingen hejjare på detta. Något förslag på vad jag kan göra? Desperat!

Tack för hjälpen!

TL;DR: Batterierna i min Suzuki Gs500e går sönder efter att de stått i hojen efter någon vecka. Varför?

Edit: Det syns inget på batteriet: inget buktande, märke eller dylikt, utan ser ut som vanligt. Första batteriet var öppet. Andra var ett slutet biltemabatteri.
 
Last edited:
Mät upp laddningsregulatorn, är den trasig drar betteriet ur även om den bara står...
 
Tack för tipsen! Ska inköpa ett mätinstrument för detta.

Men är inte bara så att batteriet fått slut på ström, det har alltså helt "gått sönder" och går inte att ladda upp ens när man tar in det och kopplar in i en batteriladdare. (Laddaren säger bara "FULL" direkt, trots att det inte finns någon ström på batteriet.) Kan detta verkligen orsakas av tjuvström eller problem med laddningsregulatorn?
 
Att mäta är att veta!

Tack för tipsen! Ska inköpa ett mätinstrument för detta.

Men är inte bara så att batteriet fått slut på ström, det har alltså helt "gått sönder" och går inte att ladda upp ens när man tar in det och kopplar in i en batteriladdare. (Laddaren säger bara "FULL" direkt, trots att det inte finns någon ström på batteriet.) Kan detta verkligen orsakas av tjuvström eller problem med laddningsregulatorn?
Det är fullt möjligt...djupurladdning eller något ditåt är inte ngn direkt höjdare...
Fast det brukar med bättre batterier iaf tåla en eller två gånger och inte dö på en gång.
Men har det stått i en hel vecka och laddat ur så är jag inte förvånad. Startbatterier är inte direkt designade för den typen av driftprofil...:huvet :brinnerup
Vad är det för batteri som packat ihop...Biltemas eller Yuasa eller?

I övrigt, som sagts tidigare. Mät! Du har sannolikt endera någon överledning pga isolationsfel eller en kass spänningsregulator...jag har råkat ut för bägge.

Laddningspänningen brukar ligga någonstans mellan 13,8 - 14, 2 Volt eller ngt sånt...över ~14,4 så gasar ett vanligt blybatteri med fri syra och går till slut torrt.
 
Last edited:
Tack för tipsen! Ska inköpa ett mätinstrument för detta.

Men är inte bara så att batteriet fått slut på ström, det har alltså helt "gått sönder" och går inte att ladda upp ens när man tar in det och kopplar in i en batteriladdare. (Laddaren säger bara "FULL" direkt, trots att det inte finns någon ström på batteriet.) Kan detta verkligen orsakas av tjuvström eller problem med laddningsregulatorn?

Smarta laddare är inte så smarta alltid...

Sätt batteriet på startkablar till bilen i 5-10 minuter och försök sen igen, bilen på tomgång naturligtvis.
 
den fick stå ute under natten i regn utan skyddstäcke (vet inte om det är relevant - det ska den väl för fasen klara
Tyvärr tror jag inte det. För efter min Suzuki körts 8 timmar i regn och sedan stått ute 16 timmar i regn så startade den inte. Det blev att åka till Biltema, (jag var uppe i Sundsvall) köpa kapell och batteriladdare, ta in batteriet och ladda det, täcka hojen med kapellet och nästa dag med sol , Vilken lycka :) , så tog jag av kapellet, torkade rent överallt där det fortfarande var vatten, monterade batteriet och den startade.
Jag har två gånger råkat ut för bilar som inte klarat regn. Tom uppvärmda och igång när det började regna. På de ena satt fördelarlocket i sprutet från vänster framhjul så vi stoppade en plastkasse runt det rentorkade fördelarlocket. På den andra var det bara att inse att körde jag ikapp en bil och låg i sprutet bakom så dog motorn (cylinder för cylinder?) för när jag sackade efter så kom motorn igång igen. Jag tror det är många bilar som inte skulle starta efter en natt i ösregn med motorhuven uppe.

Alternativ 1) Nått stjäl ström när den står still.
Lämpligt instrument
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
duger till att mäta läckströmmar när hojen står stilla.
På min Suzuki med förgasare var strömmen från batteriet till hojen med avstängd tändning 0,0mA.
Hojen drog alltså inte ett dugg från batteriet.
På min Triumph (insprutning) går det ca 2,8mA från batteriet till(?) ECU(?) när den står stilla.

Mer ström än 3mA ska det inte gå från batteriet till hojen när den står stilla.
Undantag om du har tjuvlarm, då kan det går mera....

Alternativ A)
Funkar generator, laddningsregulator?
Starta hojen, tänd ljuset.
Mät batterispänningen. Den bör vara 14,0 till 14,5Volt när du gasar lite.
Är batterispänningen under 13,5Volt när du gasar lite med ljuset tänt
ja då är generatorn eller laddningsregulatorn kass eller du har glappkontakt nånstans.
är batterispänningen över 15 Volt när du gasar lite, ja då gissar jag att laddningsregulatorn är kass.
 
Last edited:
Många smarta laddare pallar inte att ladda om spänningen är för låg. Som någon skrev, ladda med startkablar eller en ointelligent laddare. Löser ej ditt problem men du kanske slipper köpa nytt, kan köra och så får du koppla ur batteriet när hojen står tills du hittat felet.
 
Du kan lura den smarta laddaren - sätt ingång lite lampor eller andra förbrukare när du trycker dit laddaren, låt den stå så någon timma o sen stänger du av dem - vips så laddas batteriet normalt! I övrigt - som alla andra sagt, fram med multimetern o lycka till!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top