Min framgaffel läcker

Wheelie-kungen

Ny medlem
Gick med
26 May 2003
Hoj
GasGas 250 EC -01
:confused: Jag har en gasgas 250 ec av modell -01 som förtillfället bara står och droppar olja i garaget. Framgaffeln har börjar läcka. Är inte så haj på hur man ska gå till väga för att fixa till detta. Jag antar att det är packpoxarna som är slut i och med att oljan rinner längs kolvarna på gaffelbenen och sedan ner på marken.

Är denna typ av reparation svår att utföra själv?
Är det mycket detaljer inuti gaffeln som måste bytas?
Vilken olja skall man använda?

Tacksam för alla svar? ( Är så otroligt åksugen!!!)

Sök på packboxar och/eller framgaffel i mek forumet så ska du se att du hittar en del som kan vara av intresse.

Du ska använda oljan som rekomenderas till din hoj. Nej det är inte pilligt där inne. Du bör klara det med en mekhandbok, och ett stöd eller krok i taket! (Domkraft funkar nog annars)

Wheelie-kungen skrev:
:confused: Jag har en gasgas 250 ec av modell -01 som förtillfället bara står och droppar olja i garaget. Framgaffeln har börjar läcka. Är inte så haj på hur man ska gå till väga för att fixa till detta. Jag antar att det är packpoxarna som är slut i och med att oljan rinner längs kolvarna på gaffelbenen och sedan ner på marken.

Är denna typ av reparation svår att utföra själv?
Är det mycket detaljer inuti gaffeln som måste bytas?
Vilken olja skall man använda?

Tacksam för alla svar? ( Är så otroligt åksugen!!!)

Jag har gjort liknande reparation på min hoj och det var inte speciellt svårt. Vi hissade upp motocykeln i styrhuvudet i garaget och tog av hjulet och nedre delen på gaffelbenen. Därefter så satt det en vanlig gummitätning över och sedan under det satt det en helt vanlig packbox, bara att ta ut. Sedan stack vi till en packboxexpert i landskrona(som egentligen inte säljer till privatpersoner men om man blinkar lite och ser ut som en hjälplös bambi så kan man köpa lite för kaffepengar) om jag inte minns fel så gav jag 20 kr för en så jag köpte två. Därefter så var det bara att trycka dit den igen, fylla med rätt angiven gafflelolja och göra motsatt demonteringen. Brum brum, inte läckt sen dess! :rofl

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT