Min Fireblade nästan klar

merciless

Mr. Slow
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
CBR 900 RR "projekt", XT 660R, RM 250
Fin på långt håll - men långt ifrån fin!

Det var hela tiden tanken med detta "bygge" då jag för ett par år sedan fick tag på en kraschad Fireblade -96. Den tidigare ägaren hade införskaffat komplett framgaffel med hjul och bromsar från en 929:a efter kraschen, men sedan beslutat att sälja den. Målet var att få ihop en bruks/bushoj med lite eget stuk för under 20.000:- och det har jag nog nästan lyckats med. Jag har inte räknat varenda krona jag lagt ut på allt möjligt skit, men det kan inte vara många hundralappar över budget. Det som behövde fixas var en ny bakfälg, bakram/bakdel samt att bakramsfästet i ramen hade fått en smäll. Bakfälg inköptes och jag fick hjälp med riktning/svetsning av bakramsfästet. Så det jag har gjort är att jag har byggt en egen bakram och plastat en egen kåpa. Främre delen av kåpan är från den kraschade R1 kåpan som satt på hojen. Framlyset satt också på hojen vid kraschen och var i 14 bitar ungefär men lappades ihop. Det är ingen finish på någonting men hojen ska användas - inte putsas på. Det är en hel del detaljer kvar att fixa, men i stort så kommer den se ut så här under sommaren.

Mycket text blev det, jag skulle ju bara visa några bilder...

Bifogat

• Bild367.jpg
    Bild367.jpg
    185 KB · Visningar: 170
  • Bild368.jpg
    Bild368.jpg
    216 KB · Visningar: 132
  • Bild370.jpg
    Bild370.jpg
    213.2 KB · Visningar: 143
  • Bild371.jpg
    Bild371.jpg
    232.2 KB · Visningar: 141
  • Bild372.jpg
    Bild372.jpg
    222.8 KB · Visningar: 285
Grym!
en magkåpa samt cross styre så är saken klar!

Gillar stilen som fan, det är på fitthåret att det likar en tyskröv men efter att kollat en stund diggar man det. (diggar inte tyskrövar)

häftigt stuk på hojen... gillar stuket på röven... haha ja att bullysmile inte gillar tyskrövar det vet vi ju om sen innan... men tar bort skärmen som sitter på bakhjulet... jag kan inte förstå hur folk kan tycka att det är snyggt... men annars ett häftigt bygge

Grym!
en magkåpa samt cross styre så är saken klar!

Gillar stilen som fan, det är på fitthåret att det likar en tyskröv men efter att kollat en stund diggar man det. (diggar inte tyskrövar)

Får hålla med förgående talare...
Tyckte först att det såg ut som en "tyskröv" men efter en stunds bejakande så ser det lite bättre än en tysking.. Kanske för brant men på bilderna ser den lite matt ut i lacken (..:hihi )så man får inte rätt begrepp riktigt..? Hur som helst, ser tufft ut men snygga upp vissa partier mer så tror jag den kan bli riktigt bra! :tummenupp

Last edited:
Man tackar för komplimangerna :)

Styret kommer sitta på åtminstone denna sommar (har tre andra hojar med crosstyre redan), magkåpa har jag funderat på. Tänker inte köpa nån, utan det blir att tillverka i så fall.

Det här med röven måste jag själv hålla med om. Den känns lite tysk men ändå inte på nåt vis:hihi Jag är nöjd med stuket på hojen, men planen från början var att efterlikna Hondas MotoGP-hoj RC212V, men sen växte röven på nåt sätt:va Den blev både högre och längre än planerat. Nästa vinter blir det förmodligen till att bygga ny bakdel (mindre), och så vill jag ha en sån grotesk skärm över bakhjulet också (som RC212:an hade)

Nu har jag fått tummen ur och besiktat åbäket också. Laddregulator från en Fazer 600 införskaffades från skroten, efter lite sökning på ämnet förstod jag att Hondas regulatorer inte är mycket att ha:gnissla

Så nu e det bara å gasa! Vi ses på vägarna i sommar:)

Nu har jag fått tummen ur och besiktat åbäket också. Laddregulator från en Fazer 600 införskaffades från skroten, efter lite sökning på ämnet förstod jag att Hondas regulatorer inte är mycket att ha:gnissla

Så nu e det bara å gasa! Vi ses på vägarna i sommar:)

ja hondas regulatorer behöver mycket metall bakom för att få kylning, de fick även jag erfara... men efter flyttning så funkade det superbra

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph