Video Min första riktiga highsider (120km/h)

Aj som faaan :(
Hoppas du mår ok trots allt, för sånt där kan göra överdjävligt ont om man landar på svanskotan...säger en som provat:hihi
 
Såg det från depån. Det såg ut som att du slog i huvudet och tuppade av för en stund. Extra spännande vart det ju när alla kom runt i böjen och du låg på tvären mitt på banan. Det var många som såg dig sent, så det var skönt att du klarade dig från hjulspår över kroppen.

Du får se till att krya på dig.
 
Jag tror jag har det på video när vi kommer runt kröken och du ligger där. Ska gräva lite.. Annars vet jag racemasen här på forumet garanterat har det om jag skulle ha lyckats radera det..


Krya på dig nu så får vi gasa snart igen!!

P.s På racebanan har man Racedäck D.s
 
Såg det också från depån och först såg det riktigt illa ut. Hörde att nyckelbenet gick av? Krya på dig!
 
Ouch! Har gjort en liknande i typ samma fart. Som att bli överkörd av tåget. :gnissla
 
Krya på dig.
Hoppas att det gick bra
 
Det var inte mycket du fick köra det passet... Jag hoppas du klarade dig bra med tanke på omständigheterna.

Vet du vad det var som gick fel? Är det något du kan lära oss av det här?
 
Jag gick in i kurvan för fort och hamnade brett. Fick lägga 100% av mitt fokus bara för att tvinga in blicken mot insidan av banan då jag började oroa mig för mycket över att hamna utanför. Hann därför aldrig känna att bakdäcket låg över gränsen. Landade på axeln, gled en bit, började rulla och var helt medveten för jag vet att jag drog in armarna för att bara vänta tills det rullats klart. Sedan valde jag att ligga blick still istället för att försöka flytta runt, hade ingen aning om vart/hur jag låg. Enklare att väja för något som ligger still...

Nyckelbenet av, öm axel, stel tumme. Inga dyra saker sönder på hojen vad jag kan se.

Däcken är dunlop d212 gp racer endurance slick bandagsdäck, vill inte skylla på dom även om att jag fick höra i depån sedan att hojen jag tog rygg på hade lite bättre däck och fjädring :-)

Kom jag med på någons film så är det ok för mig om det läggs upp, finns inget att mörka och allt att lära sig :-)
 
Man kan väl se en viss skillnad på spårval i filmen vid;

~06:00
~09:03
~11:40

Och till slut;
~12:54 -- 12:55 --- 12:56 x 12:57

Så av min enorma expertis av att kört HELA 2 dagar i steg 6 (med sol) så är min magkänsla att fokus ligger lite för mycket på HP4 framför än på träffa sitt rätta spårval. Sen har du även något positivt med filmen, visar hur man inte bör göra...

"livet är förkort för att enbart lära sig av sina egna misstag"
 
Last edited:
Lärorikt för en som är nybörjare, skönt att du klarade dig bra :)

Jag tänkte passa på att ställa en fråga. Verkar vara lite erfarna i denna tråden. Om jag inte är helt ute och cyklar så skall man möta upp med gas direkt efter motstyrningen är gjord. På många filmer där det verkar vara många duktiga förare, även din film så upplever jag att gasen endast är jämn - inte ens en liten acceleration förräns ni ser utgången, då börjar ni rulla på rullen.

Missar jag något? Ska inte gasen mötas upp direkt efter motstyrningen och sedan sakta rulla rulla och när man väl ser utgången så kan jag öka mer.

Försöker lära mig, inte vara någon detaljhora :)

puss!
 
Lärorikt för en som är nybörjare, skönt att du klarade dig bra :)

Jag tänkte passa på att ställa en fråga. Verkar vara lite erfarna i denna tråden. Om jag inte är helt ute och cyklar så skall man möta upp med gas direkt efter motstyrningen är gjord. På många filmer där det verkar vara många duktiga förare, även din film så upplever jag att gasen endast är jämn - inte ens en liten acceleration förräns ni ser utgången, då börjar ni rulla på rullen.

Missar jag något? Ska inte gasen mötas upp direkt efter motstyrningen och sedan sakta rulla rulla och när man väl ser utgången så kan jag öka mer.

Försöker lära mig, inte vara någon detaljhora :)

puss!

Här kommer experten igen... :D

Det är lite olika skolor i vad man vill uppnå men grunden är det fortfarande den samma och det är att man vill ha motorcykel så lugn och stabil som man bara kan genom kurvan.

Kort kan man säga att man i SMC steg 1-3 får man lära sig att ge gas igenom kurvan för detta gör motorcykel lugn och stabil vilket ger en säkrare kurvtagning i trafiken, alltså större marginaler.

När det är race (på banan) så kan man få motorcykel lugn och stabil och snabbare genom eller in i kurvan med hjälp av broms eller kraftig motorbroms men marginaler är små så denna teknik passar kanske mindre bra för att just få större och säkrare körning i trafiken.
 
Lärorikt för en som är nybörjare, skönt att du klarade dig bra :)

Jag tänkte passa på att ställa en fråga. Verkar vara lite erfarna i denna tråden. Om jag inte är helt ute och cyklar så skall man möta upp med gas direkt efter motstyrningen är gjord. På många filmer där det verkar vara många duktiga förare, även din film så upplever jag att gasen endast är jämn - inte ens en liten acceleration förräns ni ser utgången, då börjar ni rulla på rullen.

Missar jag något? Ska inte gasen mötas upp direkt efter motstyrningen och sedan sakta rulla rulla och när man väl ser utgången så kan jag öka mer.

Försöker lära mig, inte vara någon detaljhora :)

puss!

Går det undan lite kan man säga att man bör vara klar med nerlägg samt ha riktningen mot apex färdig innan man går på gas. Annars missar man lätt apex och får ont om plats i utgången, vilket du ser i filmen ovan :-)

Gå på gas så tidigt som möjligt, men glöm inte vad du vill att ordet möjligt skall ha för betydelse...
 
Okej, jag förstår :)

Jag har ju gått steg 1-3 med SMC och kört några andra öppna bandagar. Jag gick omkull på Falkenbergs motorbana och försöker helt enkelt lära mig uttav mitt misstag. Vad jag förstått ( minns ej händelsen .. ) så svängde jag för tidigt helt enkelt och driftade ut i vänster. Fine, det köper jag, dumt misstag. Minns också att jag ökade hastigheten generellt på rakorna några av mina sista varv, kan därför anta att jag hade högre ingångshastighet i kurvan och blev rädd, och svängde för tidigt ...

När man ser filmer med er hastighet så blir man lite fundersamm därav min fråga. Men ska jag ta in det ni säger som att jag ska fortsätta på SMC *läran* tills det börjar gå fort på riktigt?

Kul att ni tar er tid att svara :)
 
Okej, jag förstår :)

Jag har ju gått steg 1-3 med SMC och kört några andra öppna bandagar. Jag gick omkull på Falkenbergs motorbana och försöker helt enkelt lära mig uttav mitt misstag. Vad jag förstått ( minns ej händelsen .. ) så svängde jag för tidigt helt enkelt och driftade ut i vänster. Fine, det köper jag, dumt misstag. Minns också att jag ökade hastigheten generellt på rakorna några av mina sista varv, kan därför anta att jag hade högre ingångshastighet i kurvan och blev rädd, och svängde för tidigt ...

När man ser filmer med er hastighet så blir man lite fundersamm därav min fråga. Men ska jag ta in det ni säger som att jag ska fortsätta på SMC *läran* tills det börjar gå fort på riktigt?

Kul att ni tar er tid att svara :)

SMC säger gå på så tidigt som möjligt, men eftersom man måsta ta det enkelt och basic med nybörjare så går man sällan in på detaljer om vad som gör om det är möjligt eller ej. Har du svårt att pricka apex så gick du kanske på gas tidigare än vad som faktiskt var möjligt för att kunna pricka apex.

En annan sak som lärts ut på smc kurserna knix och steg 1-4 är att all inbromsning skall vara klar innan man styr in. Man vill helt enkelt inte belasta framhjulet hårt in i och genom kurvan eftersom bakdäcket har mer gummi i backen och eventuella bakhulsläpp är lättare att hantera än framhjulssläpp. Har man bromsat klart så tidigt är det ju lätt att lägga på gas tidigt, men man får inte överdriva och gasa hårt innan man är klar med nerlägget då både gaspåslag och nerlägg tullar på det befintliga greppet.

För att utnyttja befintligt grepp maximalt för att ta sig snabbt runt en bana så släpper man av bromsen gradvis i takt med att nedlägget ökar, sedan lägger man på gas gradvis i takt med att nedlägget minskar igen.
 
Vilken jävla vurpa.. Typiskt o-bra ställe att hamna liggandes mitt i banan på också :gnissla

Men skönt att det gick bra utöver nyckelben.. Och hoppas att den blågröna röran inte blev väldigt mkt mer "röra".

Om jag inte är helt ute och cyklar så skall man möta upp med gas direkt efter motstyrningen är gjord.

Förenklat. Börja gasa när du vet att du hamnar där du ska, ditt apex.
 
Vilken jävla vurpa.. Typiskt o-bra ställe att hamna liggandes mitt i banan på också :gnissla

Men skönt att det gick bra utöver nyckelben.. Och hoppas att den blågröna röran inte blev väldigt mkt mer "röra".



Förenklat. Börja gasa när du vet att du hamnar där du ska, ditt apex.

Förutom placeringen på körbanan så valde han ett rätt bra ställe då det inte tog många sekunder innan någon sprungit ut via depåinfarten och viftade med en väst och övriga piloter hade bra uppmärksamhet. :banana
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top