Min bränslepump äter säkringar

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Bränslepumpen på min Gixxer 750 -99 har börjat äta säkringar. Oftast hinner man inte ens starta, så fort man slår på tändningen ryker säkringen. Men idag hann jag faktiskt ta mig till jobbet, och precis nästan komma fram till parkeringen :gnissla När den har gått så är det oftast bara att byta, å sen går den. Ibland kan man få byta 2 ggr dock. Och då rör jag aldrig några kablar, utan bara byter säkringen.
Jag har kollat kablarna, och dom ser hela ut, iaf utanpå kabelbunten, och jag har provkört med en annan soppapump, inga problem.
Är det bara att byta pump (många tusen :huvet) eller finns det något annat fel jag har missat? :va Går det att renovera/rengöra den för att få bukt med problemet? Passar nån annan pump?

om den helt plötsligt börjat käka säkringar har du överslag någon stans.
Jag skulle inte bara byta till ny säkring hela tiden. nånting är fel och kommer brinna upp om du inte tar tag i felet.

jag skulle ohm-mäta kablaget till och från pumpen.

Hoppas du har rätt säkring?

Det låter som om att den ligger precis på gränsen på vad säkringen tål . Jag skulle gå upp en stl på säkringen för det kan vara så att soppa pumpen är gammal & sliten & kanske därför drar lite mer ström .

Har du kollat manualen vad det står att det skall vara för styrka på säkringen , kan vara så att man vid ett tiddigare tillfälle råkat sätta dit en för klen säkring & när den pajar så sätter man dit en likadan .

om den helt plötsligt börjat käka säkringar har du överslag någon stans.
Jag skulle inte bara byta till ny säkring hela tiden. nånting är fel och kommer brinna upp om du inte tar tag i felet.

jag skulle ohm-mäta kablaget till och från pumpen.

Hoppas du har rätt säkring?
Japp, det är rätt säkring till att börja med.

Första gången det hände så slog jag bara på tändningen i garaget, jag nuddade inte ens hojen. Och det funkar ju att köra, allt från motorväg till krokväg och vägbyggen, så jag har svårt att tänka mig att det är ett kabelbrott någonstans. Och första gången såg jag som såntsomhänder, andra gången blev jag förbryllad och nu känns det allvarligt :huvet
Självklart ska jag mäta upp pumpen, men eftersom det verkar vara ett latent (=svårtmätt) fel så undrade jag om någon hade några erfarenheter :)

Det låter som om att den ligger precis på gränsen på vad säkringen tål . Jag skulle gå upp en stl på säkringen för det kan vara så att soppa pumpen är gammal & sliten & kanske därför drar lite mer ström .

Har du kollat manualen vad det står att det skall vara för styrka på säkringen , kan vara så att man vid ett tiddigare tillfälle råkat sätta dit en för klen säkring & när den pajar så sätter man dit en likadan .
Jag kollade precis verkstadshandboken, och det ska vara 10A, och det sitter 10A.
Jag ska kolla slangar mm, så inget ligger i kläm och ger för högt motstånd också, kanske byta soppafilter och mäta upp pumpen. Vill inte köpa en ny för 600$ + frakt å elände :huvet Tror dom kostar uppåt 7000 i Sverige :4skrika

Jag kollade precis verkstadshandboken, och det ska vara 10A, och det sitter 10A.
Jag ska kolla slangar mm, så inget ligger i kläm och ger för högt motstånd också, kanske byta soppafilter och mäta upp pumpen. Vill inte köpa en ny för 600$ + frakt å elände :huvet Tror dom kostar uppåt 7000 i Sverige :4skrika

Måste väl finnas bättre begagnade på nån skrot? Plastraketer kommer in till demonteringar dagligen av diverse orsaker och det är inte varje gång som soppapumpen är paj... liksom. Och där kostar dom inga 7000!

Ring runt och hör!

Man kan montera en extern pump typ Walbro (eller Biltema) och en bränsletrycksregulator, vanligt när man kör med turbo på MC.
Blir mycket billigare och kan ge mer bränsle vi behov.

Man kan montera en extern pump typ Walbro (eller Biltema) och en bränsletrycksregulator, vanligt när man kör med turbo på MC.
Blir mycket billigare och kan ge mer bränsle vi behov.
Ingen dum idé :tummenupp Jag kollade lite snabbt på biltemas generella, och dom var bara för förgasarmotorer :( Brukar dom inte vara rätt stora till bilar förresten? :va
Bränsletrycksregulator, behövs det? :va Det sitter ju en sån där redan! :)

Ingen dum idé :tummenupp Jag kollade lite snabbt på biltemas generella, och dom var bara för förgasarmotorer :( Brukar dom inte vara rätt stora till bilar förresten? :va
Bränsletrycksregulator, behövs det? :va Det sitter ju en sån där redan! :)

Hrm. Välj märke; Saab. Ta en pump 9000 (walbro) eller liknande. Kika i min turbohojstråd för bilder, jag kör med sådan pump.. inte så stora skillnader. Dock! det är lämpligt att byta tryckregulatorn till en som tål det ökade flödet. Exempelvis en från en 9000-87 (en slangansluten modell som är lätt att skarva på..)

Ädit! Lägger till bild..
Orginal till höger, snaaab till vänster.

Kostnad pump 349kr på biltema, regulatorn, tja högst en hundring på skroten.

Seså! kaka?
Sen byter du tryckfiltret till ett lite större och externt, det som sitter där är bara bökigt att byta. Ersätta gamla filtret med slang. Sugsilen före pump för du mickla till själv, men det är inget för en händig pöjk som dig.

Ut och shoppa!

/Johan

Elbränslepump för Volvo 900-ser B230FT
Biltemas elektriska för- (primär) och huvudbränslepumpar motsvarar bilens originalpump (samma tekniska specifikationer). För vissa bilmodeller kan dock vissa mindre modifieringar erfordras. Biltemas elektriska för- och huvudbränslepumpar har god funktion, bra konstruktion, tyst gång och lång livslängd.

Bilmärke VOLVO
Modell 900-ser B230FT
Årsmodell 91-98
Placering Primary
Anmärkning Märkt 025
Art nr 52-203
Pris 499,00 kr

Och bränsletrycksregulatorn bör vara ställd på samma tryck som är std på hojen annars får du fetare alt magrare bränsleblandning.

Last edited:

Inte ger för lågt motstånd menar du väl ?

I=U/R

Poängen med att byta regulatorn samtidigt kanske inte var solklart, men orginal pump flödar ca 60l/h, en bilpump 200l/h. Således; högre flöde som inte orginal regulator reder ut, vilket skulle gett skenande bränsletryck och för fet bladning. Orginal ligger (om jag inte minns fel) på just 3 bar, precis som en gammel 9000i.
Tjo!

Läs om, läs rätt ;) Jag menade motståndet i slangarna ;)

Bra tips från FettSnok å Slangarn :Bugar Jag återkommer när jag har felsökt lite :)

Ehh jag skulle inte tro att säkringarna skall paja för att det är stopp i slangarna. Antingen är det inre läckaget tillräckligt för att man skall kunna köra mot stängt utlopp eller så finns det en tryckbegränsningsventil eller så finns det en tryckgivare som stänger av pumpen eller möjligen en strömbegränsning. Antagligen någon kombination.

Det lär man sig i grundkurs -1 i bygge av trycksatta system så det skulle förvåna mig mycket om MC inspruts konstruktörer inte visste det.

Edit: På min hoj verkar det vara en elektrisk styrning tryckströmbrytare troligen. När man slår på tändningen startar pumpen och man hör att belastningen ökar och sen stängs den av.

Last edited:
Hej
En bekant till mig hade något liknande på en Hayabusa för några år sedan. Då hade han haft av pumpen och sen satt tillbaka den felaktigt, jag tror han hade råkat växla plus och minus till pumpen, så pump-höljet blev 12 volt istället för jord, och när som helst råkade pumpen nudda jord, då blev det kortis så säkringen gick.
Har du haft av pumpen nyligen?
Gjorde du allt rätt när du anslöt den igen? Säkert?
Har du rört något annat elektriskt?

Lite uppdatering på problemet! :)
Det visade sig att kabelstammen hade blivit söndernött framme i höjd med kylaren, inuti kabelstammen. Jag kan inte riktigt lista ut vad som hade nött sönder isoleringen, men där blev det kortis iaf :huvet En rond med eltejp runt varenda kabel, och mååååånga varv runt hela knippan verkar ha löst problemet :tummenupp
Nu ska jag bara lista ut varför bara vissa saker i instrumentpanelen funkar, antagligen blev det väl glapp när jag drog i kablarna.

Lite uppdatering på problemet! :)
Det visade sig att kabelstammen hade blivit söndernött framme i höjd med kylaren, inuti kabelstammen. Jag kan inte riktigt lista ut vad som hade nött sönder isoleringen, men där blev det kortis iaf :huvet En rond med eltejp runt varenda kabel, och mååååånga varv runt hela knippan verkar ha löst problemet :tummenupp
Nu ska jag bara lista ut varför bara vissa saker i instrumentpanelen funkar, antagligen blev det väl glapp när jag drog i kablarna.

Apapap ingen eltejp. Krympslang is da shit. Under förutsättning att det går att komma åt med det förstås. Annars är sk vulktejp bättre än eltejp. Artnr 34-321-1 44,00 på favvisbutiken clasohlson.

Apapap ingen eltejp. Krympslang is da shit. Under förutsättning att det går att komma åt med det förstås. Annars är sk vulktejp bättre än eltejp. Artnr 34-321-1 44,00 på favvisbutiken clasohlson.
Jo, jag vet :rodnar Men om jag ska få på krympslang så måste jag klippa av alla sladdar och löda dom, och det känns mindre lockande ;) Dessutom är dom korta nog som det är :gnissla Nu blev det några varv eltejp runt varje kabel, och många varv runt hela stammen, det borde hålla ihop :) Dessutom stog jag på Solvallas parkering i söndags och tejpade, hojen dog igen under en transportkörning :gnissla och då tar man det man har i cutsen :fakta :)

En äkta Kajsa Varg mao "Man tager vad man haver". Men byt eltejpen till den där vulkvarianten jag nämnde snarast. Eltejpens klister löser upp sig och blir kletig och släpper förr eller senare. Vulktejpen håller åratal i min erfarenhet

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti