min avdragare

Waldemar

robban
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
aprilia rs125
ja har gjort en egen avdragare och ska ta bort svänghjulet. ja behöver stoppa kolven för de går bara runt om ja inte spänner fast den på nåt sätt.
kanske skulle kunna lägga nåt under så ja kan skruva av svänghjulet ge mig tips på va som kan läggas under.

Är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar.
Har inte de flesta svänghjul en innergänga i centrum? Och det är den man ska använda när sv-hjulet ska tas bort, med ett specialverktyg
Det är väl rätt olämpligt att använda en avdragare som greppar i ytterkanten så sv-hjulet. Även olämpligt att använda något av motorn inre delar som hjälp för att stoppa vevaxeln.

antar att du har gjort en kopia av en "riktig"? du skruvar i en del i svänghjulet och skruvar på skruven sammtidigt som du håller emot den delen som sitter i svänghjulet.

lägg upp bild på hur din ser ut...

ber om ursäkt om jag missuppfattat det totalt...

Lånar lite...

Någon som har avdragare till KTM att låna ut? Gäller kamdrevet och primärdrivningen (tror jag det heter). Kan byta mot en svänghjulsavdragare!

ktm svänghjul

halo!
har splittat en ktm 525 -03 för några år sen, växlarna hoppade ur..
kommer nu inte på direkt rak arm ihåg hur jag gjorde..men jag hade då inga org. specialverktyg o tillgå !.
-det behövs inga specialvertyg för o ta isär ktm 450/525 motorn!.., men de finns lite risker attt du skadar kopplingskorgen om oturen infinner sig!
-man måste inte heller dela på kamkedjan..-de går ändå..däremot måste man använda samma cyl-fot packning om man inte splittar kedjan1, men de går oftast iaf..bra ändå!

på kopplingssidan satte jag i en T-nyckel på kopplingskorgen..-de var lite spännande o se kopplingskorgs "vingarna" flexxa..
på magnetsidan kommer jag i håg jag på nå sätt höll jag en kort dorn mot fotpinnen/ramen som låste fast/höll emot nått vid svänghjulet-då gick de o få lös...-
sorry at jag int kommer ihåg bättre-men de var några år sen :(
jo just ja..nu kom jag på..satte en trasa mellan kopplingsdrevet och de andra drevet!.. som låste motorn!-den klämmer fast o då stoppar motorn från o snurra-de e idiotsäkert--!
har en del grejjer över från den renoveringen bla ett splitt nytt vxl-låds drev, o två mkt platta specialkullager o lite brickor o några nålkulager, packningar etc ..
-om du e intresserad kan jag samla ihop grejjerna o ta en bild..
så får du köpa det för en specialpris!:)
skicka Pm o intresse finns

Last edited:
Man skall aldrig kompromissa på avdragarfronten, det är direkt livsfarligt och kan dessutom bli mycket dyrt.
Avdragare till svänghjulet kan köpas i närmsta cross/moped/MC butik då det är standard till 99% av tvåtaktarna och även många fyrtaktare. Kostar dessutom 89kr så varför riskera skador på svänghjulet som får det att splittra sig vid 10000 varv.:näsblod

Nisse: Vilka drev menar du eg? Allt man behöver få av på transmissionsidan går att få av utan specverktyg på 525an..:va

Man skall aldrig kompromissa på avdragarfronten, det är direkt livsfarligt och kan dessutom bli mycket dyrt.
Avdragare till svänghjulet kan köpas i närmsta cross/moped/MC butik då det är standard till 99% av tvåtaktarna och även många fyrtaktare. Kostar dessutom 89kr så varför riskera skador på svänghjulet som får det att splittra sig vid 10000 varv.:näsblod

Nisse: Vilka drev menar du eg? Allt man behöver få av på transmissionsidan går att få av utan specverktyg på 525an..:va

Hej!

Jo, så här är det. Det ena drevet är ju på vänstersidan, och det är det som kankedjan går på, har jag för mig. Det andra drevet är på högersidan, och är kanske inte riktigt ett drev. Det sitter typ 6 insexskruvar på den. Jag tror det heter primärdrivning eller liknande.
Jag hittade en rivningsmanual till hojen, och där står det då att man ska ha 3 olika typer av avdragare för att ha isär motorn. Den till svänghjulet har jag fixat, så det är av, men nu är det två till som fattas. Går det att ha av dom här grejerna utan?
Känns lite svårt att förklara, får väl försöka fixa nån bild eller nåt.

Lugn för helvete jag är i sthlm och besöker fröken a......

KTM anger att man behöver minst 4 specialverktyg för att byta pboxar i framgaffeln men inte fan behövs det.....

Den enda avdragare som du absolut behöver är svänghjulsavdragaren resten är smidiga men det går utan om man har lite känsla för feeling och uppfinningsrikedom.

Behöver du hjälp så jobbar a i morgon 14-21 och jag är därmed själv.

Lugn för helvete jag är i sthlm och besöker fröken a......

KTM anger att man behöver minst 4 specialverktyg för att byta pboxar i framgaffeln men inte fan behövs det.....

Den enda avdragare som du absolut behöver är svänghjulsavdragaren resten är smidiga men det går utan om man har lite känsla för feeling och uppfinningsrikedom.

Behöver du hjälp så jobbar a i morgon 14-21 och jag är därmed själv.

Boris!! Jag fixade lite avdragare, en från biltema och lite av varje. Det är nu löst iaf!
Men tack iaf för hjälpen! :)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!