Miltal (begagnad mc)

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Hej!

När jag söker efter begagnade motorcyklar reagerar jag spontant negativt om jag ser att cykeln gått längre än 2000 mil. Är det verkligen rationellt att tycka att den har gått för långt? Sverige har ju en väldigt kort säsong jämfört med många andra länder och motorcyklar som körs i varmare breddgrader går ju vanligtvis tusentals mil.

Jag förstår ju att regelbunden service är viktigt men skulle ni köpa en mc som gått många mil eller skulle ni känna att risken är stor att råka ut för ett haveri?

Söker man på blocket är det sällan man hittar motorcyklar som har gått längre än 4000 mil (med undantag för vissa märken som t.ex. BMW)
 
Räkna som tumregel på upp till 500 mil per säsong som normalt. Nu får jag väl pisk för att jag är snål med miltalet...

Välservat och dokumenterat är ju att föredra. :)

Min -16 har gått knappt 1200 mil så det blir typ 300 mil/säsong. Men å andra sidan blev jag pappa 2016, så jag blev tvungen att nedprioritera hopp-och-lek litet.
 
Det enda jag egentligen bryr mig om när det gäller högre miltal ärmen de stora servicearna varit gjorda, och isåfall, av vem.

Helst skulle jag köpa innan större service är dags och sedan göra denna själv. Ska man sitt på 180kg plast och stål i 300km/h, så litar jag bara på mig själv...
 
Min ena Honda har gått lite över 8000 mil på inte speciellt mycket över 30 år...
Den andra har gått 1200 på 11 år.
Vad vill jag ha sagt med det? Har de gått mindre än 100 mil om året så är de inte älskade. Inga fordon mår bra av att inte användas. Kör man mycket har man anledning att hålla saker i skick.
 
När jag söker efter begagnade motorcyklar reagerar jag spontant negativt om jag ser att cykeln gått längre än 2000 mil. Är det verkligen rationellt att tycka att den har gått för långt?

Nej, det är inte rationellt! :fakta

Backar du för köp av en bil som gått 10 000 mil? :va
Känner du en risk för haveri när en bil gått 10 000 mil? :va

Men MARKNADEN säger tillgång och efterfrågan så om ingen vill köpa en SportHoj med fler mil på mätaren så blir den billigare fast den inte är sämre, bara billigare! :fakta

Visst ökar risken för haveri med ålder men inte alls i samma takt som milen.
Och en lågmilare som misshandlats har större risk för haveri än den som fått kärlek och omvårdnad under alla dess mil! :fakta
 
Mina används. Vinter i Stockholm? Sällan under +5 grader. Då åker jag.
Både custom-Kawan från -82 (6000 mil nu) TDMen från -02 (9000 mil dvs 500 mil per år).
Min Dr600 funkar oavsett väder och temperatur. Vet inte hur långt det gått, bytt mätare och motor.
Jag tycker att TDMen känns ny fortfarande. 17 år gammal hoj. Då jämför jag med mina andra två. Ointresserad av nya hojar. :)

Kollar du på lågmilare så kolla när den första stora och dyra servicen ska göras. Det bör påverka priset.
 
Har en liknande frågeställning när man tittar på hojar som skall användas för pendling/touring, då jag aldrig ägt en sådan.

Kanske är detta, som med allt, mer modellspecifikt, där flercylindriga hojar följer ett resonemang kring livslängd, och enstånkor och tvåtaktare på få CC följer en annan. Dvs, svårt att dra alla hojar över en kam (höhö), även om resonemanget med riktigt utförd service alltid är sant.
 
Hojarna i Sverige går överlag ganska kort då säsongerna är korta.
I västvärlden används mc inte heller som bruksfordon i samma utsträckning som i andra delar av världen.
Har dock varit så en gång i tiden.

När jag var och hälsade på en polare i Thailand så lånade jag familjens bruksmoppe(nån hondascooter) några gånger.
Den hade gått 22000 mil då, och rullar fortfarande tror jag.

Jag hade själv en zzr600 som hade gått 12000 mil när jag sålde den. Och sista dagen jag ägde den nådde jag 250 på mätaren. Den gick hur fint som helst.
 
2000 mil är vad jag kört hittills ... i år! :D


Skick, historik och magkänsla är viktigare än mil när det gäller hojköp.
Och det är väl där det skär sig:
Magen skriker KÖÖÖP DET ÄR EN DRÖMHOJ, när den egentligen borde skrika SPRIIIIING!!


Åter till ämnet:
Många ägare är i min värld en mycket större varningsklocka än många mil.
En svensk hoj rullar i snitt (om jag minns rätt) 250 mil / år. Vilket gör att dom snarare torkar sönder än körs sönder... :(
 
Som ett kort svar. NEJ......Det är inte rationellt.
Motorerna i dagens fordon håller generellt sett rätt många mil om dom bara tas omhand. (Undantaget när det finns konstruktionsfel som leder till haverier)

Jag själv har sedan jag tog körkortet kört ca 1000 mil om året. Undantaget sista året då det blivit betydligt mindre av olika skäl. Dvs dom hojar jag kört har i snitt gått så långt som du anser är gränsen på bara två år i min ägo. Och innan jag köpte dom hade dom gått minst så långt. (Den som gått kortast när jag köpte den hade gått 1900 mil.)
Min nuvarande hoj har gått ca 6000 mil och den visar inga tecken på att vara sliten.

Dagens bilar går utan vidare 30 000 mil utan att vara slut och det som tar slut först är att rosten tar dom eller att det blir väldigt mycket slitdelar att byta så det inte längre är värt det.
Med det som bakgrund har jag väldigt svårt att tro att en modern hoj utan vidare ska klara minst 20 000 mil innan motorn är slut. Det som är är slitdelar men det handlar mest om att se till så att tidigare ägare tagit hand om den.
Inte nödvändigtvis i form av servicebok utan att dom faktiskt servat den.

Som exempel. Min nuvarande bil började misstända å det grövsta. (1 cylinder tände inte alls) Jag lämnade in den på verkstad för att dom skulle kolla på det och dom konstaterade att tändstiften var väldigt slitna. lite googling på nätet sade mig att om man skippat att byta tändstiften när man skulle göra det enligt serviceplanen så fick man problem vid ganska exakt dom miltal som jag hade. Serviceboken var fullstämplad.
Min slutsats är att vid servicen när tändstiften skulle ha bytts så hade verkstaden (märkesverkstad) skippat att göra det eftersom det är en boxersexa som är sjukt jobbig att byta tändstift på.
Ingen biggie. Jag lät dom byta tändstiften så var det klart. Men det visar på att en servicebok inte per automatik visar att man skött servicen till punkt och pricka.

Jag har aldrig råkat ut för ett totalhaveri. Dom värsta grejor jag råkat ut för är havererad soppapump och slut tändstift. Och jag har haft bilar som gått över 33 000 mil (Med troligen skruvad mätare) och hojar som gått över 7000 mil.

Känns den bra maskinellt så är det inget att fundera över skulle jag säga.
 
Slitdelar på hoj: Du byter precis alla lager, tätningar, gummislangar, vajrar och däck för cirka 10.000 i materialkostnad. Då är hojen att betrakta som NY sedan i mekaniskt avseende.

En bil.... går inte att jämföra. Därför behöver man aldrig vara orolig för många mil på en hoj, om det nu inte är specialgrejor eller haveri som ger strukturella ras, tex vevaxel osv.


Buy quality, cry once
 
Den uppmärksamme noterar att det nyss gick en tråd om en troligtvis välskött hoj som rasade efter mindre än 500 mil samtidigt som en av de som svarar i tråden skryter om sin R1 som jag tror precis passerat 14000 mil.

Folk kör bandagar med 600:or från 2001.
För min del finns inga varningsklockor, startar objektet snyggt när den är kall så köper jag den ifall jag vill det.
Även ifall servicebok saknas och garaget ser ut som en soptipp.

Men det är jag det.

I min värld är det vanligare att folk skruvar sönder sina maskiner än att de kör sönder dem.
 
Den uppmärksamme noterar att det nyss gick en tråd om en troligtvis välskött hoj som rasade efter mindre än 500 mil samtidigt som en av de som svarar i tråden skryter om sin R1 som jag tror precis passerat 14000 mil.

Folk kör bandagar med 600:or från 2001.
För min del finns inga varningsklockor, startar objektet snyggt när den är kall så köper jag den ifall jag vill det.
Även ifall servicebok saknas och garaget ser ut som en soptipp.

Men det är jag det.

I min värld är det vanligare att folk skruvar sönder sina maskiner än att de kör sönder dem.
Du belyser en bra sak, man kan få intrycket att min R1 gått +14000mil utan att jag behövt göra något, så är det självklart inte..

Att en hoj gått långt är egentligen bara intressant i debatter som denna.

Hojen är servad enligt Yamahas rekommendationer, inga mellanbyten av olja osv..

Vid 8500mil steg vevhustrycket något så det var dags att byta kolvringar.
Jag vet inte, de flesta hade väl ansett att motorn var slut då men en sats kolvringar och ett par packningar så har den tuffat ytterligare 6000mil till utan problem, motorn behöver inte tas ur ramen så det var ganska snart gjort.

En tändspole byttes när värdena började sticka iväg, det är väl i stort sett det..

Många fokuserar på hur länge motorn håller men resten av hojen då, hur många plockar ner sving med länkage, framgaffel med styrlager INNAN det börjar kärva o glappa?
Servar bromssystemet, och nu menar jag inte byta bromsvätska vart annat eller kanske vart tionde år?

Det jag kan konstatera är att hojar av känt märke oftast håller bra kvalite men de är inte människor som kan läka av sej själva bara de får vila lite :)
 
Du belyser en bra sak, man kan få intrycket att min R1 gått +14000mil utan att jag behövt göra något, så är det självklart inte..

Att en hoj gått långt är egentligen bara intressant i debatter som denna.

Hojen är servad enligt Yamahas rekommendationer, inga mellanbyten av olja osv..

Vid 8500mil steg vevhustrycket något så det var dags att byta kolvringar.
Jag vet inte, de flesta hade väl ansett att motorn var slut då men en sats kolvringar och ett par packningar så har den tuffat ytterligare 6000mil till utan problem, motorn behöver inte tas ur ramen så det var ganska snart gjort.

En tändspole byttes när värdena började sticka iväg, det är väl i stort sett det..

Många fokuserar på hur länge motorn håller men resten av hojen då, hur många plockar ner sving med länkage, framgaffel med styrlager INNAN det börjar kärva o glappa?
Servar bromssystemet, och nu menar jag inte byta bromsvätska vart annat eller kanske vart tionde år?

Det jag kan konstatera är att hojar av känt märke oftast håller bra kvalite men de är inte människor som kan läka av sej själva bara de får vila lite :)

Mina nållager till svinglänkaget är original fast min SportHoj har rullat över 20 000 mil! Motorn är inte öppnad men den ger ifrån sig lite "herrparfym" men jag byter ändå olja efter 500 mil så det är inget större problem. :)

OCH den är tillverkad i England där, som alla vet, det inte kommer någon bra kvalitét ifrån så är det en japantillverkad motorcykel kommer den att hålla betydligt längre utan att man behöver öppna motorn! :fakta :tungan
 
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top