Mille -03, bra eller anus?

Trött och slö?

Kända fel?

Vibrerar och ganska rå trist motorgång.Urusel åf service.
Dessutom grymt svårsålda för att det finns yzfrzxr hojar för samma pengar ...

03 orna är nog den bästa, kopplingen slirade på tidiga RSV.Ännu mer fel på 04 senare.

J
 
Trött och slö?

Kända fel?

Stämer inte så bra...

Min Mille 01a tog R1 <-02 i tophastighet, kändes ej trött efter chip,slip-on + rätt drevad.

01-03 är väldigt driftsäker hoj utan barnsjukdomar, växellådan rasar aldrig som på R1or m.m, ventilerna ändras sällan, mest bara att byta olja + filter. Körde min 01 från 960mil till 4400mil utan några problem alls bara byta olja och filter.

Kopplings strulet va på 98-00(men återgärdas lätt)

04-> uppdaterades aprilian med nytt chasi, ny top till motorn störe spjällhus, dubbla pipor andra kåpor m.m. Fick tyvär några få barnsjukdomar som två eller om det va 3 dåliga kontakter som lätt går att byta ut till sockerbitar istället. Svingen bytes ut på garantin eftersom vissa fick sprick bildningar tack vare ett håll som va borat i svingen, Sen va det lite strul med bakbromsen som vart svampig och tog dåligt tack vare en under dimisionerad koppling.. Men sen är det mest bara tutta och köra.

04-> Känns piggare än <-03 bättre vrid m.m


Trött och slö kommer de aldrig kännas om man kör tillsammans med andra hojar m.m...Visst rettans glädjemätare vissar ca 20km/h mer än millens när det går lika fort men man går väll inte efter mätaren?:P


Sen att hojen vibrerar m.m är bara skit snack från såna som håller hårt i styret för att de är rädd att ramla av. Jag har kört i över 76mil på en dag utan några problem, får inte ont i rygg eller något annat m.m.


Byte nu i våras till en 06a och är jätte nöjd , eftersom jag vet att jag har en hoj som är underbar och som håller bra, och drar till sig blickar m.m. Och den går kanon bra också!
 
Last edited:
Vibrerar och ganska rå trist motorgång.Urusel åf service.
Dessutom grymt svårsålda för att det finns yzfrzxr hojar för samma pengar ...

03 orna är nog den bästa, kopplingen slirade på tidiga RSV.Ännu mer fel på 04 senare.

J

Vibrerade gjorde inte min 00:a i alla fall och inte slirade kopplingen heller. Det var problem på vissa att fjädrarna gav sig men långt ifrån alla men sen var ju det det enda felet på dem också. Svårsåld var den inte direkt heller. Trist motorgång är ju relativt, jag tycker den är otroligt mycket bättre än valfri rad4 för gatkörning, pigg som tusan när den hanteras rätt och när den är helt ostrypt.

Vilka fel tänker du på på 04:a som är fler än de tidigare? :va



OnT: Om jag skulle köpa sporthoj för gata igen skulle jag utan tvekan köpa en Mille eller Mille R 98 - 03, den är sjukt rolig, bekväm som tusan och gör sig inte helt illa på bana heller. Den ser otroligt bra ut och nån vidare service behövs inte.

Återförsäljarna har - vad jag har hört - skärpt till sig. De fick sig en känga förra året för att reservdelarna tog sån jäkla tid - allt tack vare att Piaggio (Aprilias ägare) valde att lägga om reservdelssystemet mitt under brinnande säsong. Det tar väl många år av bra service innan de tar bort det ryktet.
 
Jag bytte ut min gixxer1000 -03 mot en mille -02 i somras och jag ångrar mig inte ett dugg. Visst går inte millen lika bra som suzukin men det finns så det räcker ändå, dessutom har millen bättre chassi, är mer lättsvängd och har bättre bromsar så den är roligare att köra. Den enda nackdelen jag har hittat är att millen drar lite mer soppa.
Köp! Du kommer inte ångra dig.
 
Vibrerade gjorde inte min 00:a i alla fall och inte slirade kopplingen heller. Det var problem på vissa att fjädrarna gav sig men långt ifrån alla men sen var ju det det enda felet på dem också. Svårsåld var den inte direkt heller. Trist motorgång är ju relativt, jag tycker den är otroligt mycket bättre än valfri rad4 för gatkörning, pigg som tusan när den hanteras rätt och när den är helt ostrypt.

Vilka fel tänker du på på 04:a som är fler än de tidigare? :va



OnT: Om jag skulle köpa sporthoj för gata igen skulle jag utan tvekan köpa en Mille eller Mille R 98 - 03, den är sjukt rolig, bekväm som tusan och gör sig inte helt illa på bana heller. Den ser otroligt bra ut och nån vidare service behövs inte.

Återförsäljarna har - vad jag har hört - skärpt till sig. De fick sig en känga förra året för att reservdelarna tog sån jäkla tid - allt tack vare att Piaggio (Aprilias ägare) valde att lägga om reservdelssystemet mitt under brinnande säsong. Det tar väl många år av bra service innan de tar bort det ryktet.

Efersom jag har relativt bra insyn hur Aprilias otroligt dåliga åf service är kan jag tala om för dig att det är regel att man får vänta 4-8v på delar som inte finns på lager.
När det gäller 04 var det svårluftade bromsarbak, svingen och en kopplingshydralik som var svårluftad.Dom ägarna som hade problem med detta fick väl svingen bytt på garanti det övriga hängde väl pååf om det fanns nån överhuvudtaget.

Problemet med RSV Mille är att Aprilia måste komma med något nytt, man har halkat efter i utvecklingen så är det bara.
Sena kan tycka att det är en jättebra hoj men jag tror att Aprilia har väldigt svårt att sälja några nya RSV överhuvudtaget.

:)
 
Jag hade köpt en... En RSV med kolfiber burkar låter helt sjukt bra jämfört med R1'or eller andra rad4'or... Millar kostar inte direkt mycket jämfört med Ducce från samma år, och du kan juh alltid sälja den ifall att ;)
 
Efersom jag har relativt bra insyn hur Aprilias otroligt dåliga åf service är kan jag tala om för dig att det är regel att man får vänta 4-8v på delar som inte finns på lager.
När det gäller 04 var det svårluftade bromsarbak, svingen och en kopplingshydralik som var svårluftad.Dom ägarna som hade problem med detta fick väl svingen bytt på garanti det övriga hängde väl pååf om det fanns nån överhuvudtaget.

Problemet med RSV Mille är att Aprilia måste komma med något nytt, man har halkat efter i utvecklingen så är det bara.
Sena kan tycka att det är en jättebra hoj men jag tror att Aprilia har väldigt svårt att sälja några nya RSV överhuvudtaget.

:)

Trist att du tycker så....visst få delar i sverige kan gå lite segt, men det finns alltid lösningar på problemen. Själv beställer jag från usa och då har jag grejerna efter 4-5 dagar till mig.

Sen att aprilia har halkat efter i utvecklingen är bara skit snack från din sida...vad saknar apilians hoj i jömfört med en retta eller dylikt?, enda jag kan tänka mig är effekt men det är inte lika lätt att få ut samma effekt i en v-twin som en rad4a. Men annars har apilian mycket mer än en retta eller annan japs rad4a. Öhlins,brembo,bättre chasi m.m . Sen så kommer ju det snart en v4a också från aprilias sida, när ska det komma en rikitig sån från japsarna?(sport motor alltså inte 750-800 touring motorn från honda)

Det ända som aprilia har svårt med är att det finns folk med företsatta meningar som kastar skit på märket från saker de hör,tror. Själv har jag ägt aprilia i 4år nu och kommer inte byta i första taget, har testat andra hojar som zx10r m.f men tycker om min aprilia bättre, bättre kvalite allt håller bättre m.m
 
Trist att du tycker så....visst få delar i sverige kan gå lite segt, men det finns alltid lösningar på problemen. Själv beställer jag från usa och då har jag grejerna efter 4-5 dagar till mig.

Sen att aprilia har halkat efter i utvecklingen är bara skit snack från din sida...vad saknar apilians hoj i jömfört med en retta eller dylikt?, enda jag kan tänka mig är effekt men det är inte lika lätt att få ut samma effekt i en v-twin som en rad4a. Men annars har apilian mycket mer än en retta eller annan japs rad4a. Öhlins,brembo,bättre chasi m.m . Sen så kommer ju det snart en v4a också från aprilias sida, när ska det komma en rikitig sån från japsarna?(sport motor alltså inte 750-800 touring motorn från honda)

Det ända som aprilia har svårt med är att det finns folk med företsatta meningar som kastar skit på märket från saker de hör,tror. Själv har jag ägt aprilia i 4år nu och kommer inte byta i första taget, har testat andra hojar som zx10r m.f men tycker om min aprilia bättre, bättre kvalite allt håller bättre m.m

Jag har själv aldrig kört aprilia, men jag håller med doktorn om att de inte har hängt med japanerna på senare tid. Det är ju bara att titta på t ex superbike i sverige. Alex Lundh började året som aprilia-förare, men bytte illa kvickt till honda för att han inte tyckte den var konkurrenskraftig. Mårtensson ska ligga högre upp i resultatlistorna än vad han gör på sin aprilia om den hade varit lika bra som japanerna. Swedie har väl inte direkt kört bättre i år på aprilia än vad han gjorde på sin Yamaha, och han ska väl gå tillbaka till japanskt som jag fattat det för att kunna hänga med igen.

Men visst som en gathoj är den säkert helt ok, men att hävda att man hänger på R1 osv rakt fram är nonsens.
 
Jag tänkte motargumentera men orkar inte :hihi

Det är ju upp till dig om du vill fortsätta kasta skit på ett märke du inte kör. Sen har vi ju aprilias motard(inte sporthoj) , men jag anser den är något nytt och är en väldigt snabb hoj för racing m.m.


OT:
Nu blir det att steka pankaka innan jobbet..
 
Jag har själv aldrig kört aprilia, men jag håller med doktorn om att de inte har hängt med japanerna på senare tid. Det är ju bara att titta på t ex superbike i sverige. Alex Lundh började året som aprilia-förare, men bytte illa kvickt till honda för att han inte tyckte den var konkurrenskraftig. Mårtensson ska ligga högre upp i resultatlistorna än vad han gör på sin aprilia om den hade varit lika bra som japanerna. Swedie har väl inte direkt kört bättre i år på aprilia än vad han gjorde på sin Yamaha, och han ska väl gå tillbaka till japanskt som jag fattat det för att kunna hänga med igen.

Men visst som en gathoj är den säkert helt ok, men att hävda att man hänger på R1 osv rakt fram är nonsens.

Som jag sa innan det aprilia saknar är effekt och två cylindrar.. hojen är inte riktigt gjord för att gå mot nya rad4or på banorna, vilken annan 1000cc v-twin är det ingetligen?, det är därför nya regler har kommit upp mer cc till de som har två cylindrar mindre, då kan man undrar varför aprilia inte har eller kommer öka cc nästa år, det är därför de lägger mesta krutet på sin egen tillverkade v4 motorn först.

Det jag hävdar är att Millen har inga problem att åka fortare rakt fram på en väg än en retta(vindkonstruktionen gör att rettan har problem i högre farter), sen på en bana så kommer man aldrig upp riktigt i de hastigheterna(gamla rettórna mot gamla millarna)

Sen anser jag också att aprilian är gjord för BoTT klassen eller väg åkning och ej tillsammans med hojarna som har två cylindrar mer på bana.
 
Våga vara lite annorlunda o köra Aprilia... Det är roligare med lite känsla i sin motorcyckel tycker jag... O frågan var om det var en bra hoj, inte om den smiskar R1'or... maskinen är en Rotax så den håller, chassit är bra och du kommer få mer kommentarer vid fiket än om du åker R1'a...

Jag har fortfarande inte förstått den här sjuka fixeringen vid just R1'or... Jag tyckte -06'an va tråkig o köra, visst finns det effekt, men registret är som vilken 240 som helst... Saknade den där 'herrejävlar' kännslan som man får av effektpuckeln på Ninjan tillexempel...
 

Sen anser jag också att aprilian är gjord för BoTT klassen eller väg åkning och ej tillsammans med hojarna som har två cylindrar mer på bana.

En mille hänger inte med en rad4 rakt fram. pungt
En mille ska väl gå lika bra som en motsvarande hoj från Ducati med ditt resonemang? Det gör den inte.
Den är en gammal konstruktion, något nytt behövs för att hänga med.

Men som gathoj är den säkert bra, bara man slipper vänta på delar hela sommaren....

/ Jens
 
Snyggaste hojen som tillverkats (nästan), underbart ljud och mer pulver än jag kan hantera egentligen. Ångrar inte en sekund att jag köpte en Mille. :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top