Miljöanpassad motorcykel

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Jag har en fundering om det finns någon pendlingshoj som är skapad i syfte om att vara bränslesnål i segmentet 250-600cc?

Jag menar inte att alla ska köpa en sådan eller att man ska betrakta motorcyklar som något annat än nöjesfordon. Men undrar bara lite fundersamt om hur efterfrågan skulle vara på marknaden av en hoj som kompromissar lite med effekt men som istället drar väldigt lite soppa. En halvliter per mil är ju knappast snålt i sammanhanget...
Även om man vrider på resonemanget mot en bil, så är fortfarande 0,4-0,5 l/mil mycket mot vad det kunde vara med modern teknik.

Någon som vet mer om detta?

missionone2.jpg

Mission One, drar 0 l/milen och gör 240 km/h! :tuttar

Nej, jag tror faktiskt inte att bensinen har varit så dyr i något land att det har lagts ner någon forskning och utveckling på bränsleförbrukningen.

Fast dom japanska småkubiksfyrtaktarna borde gå snålt, du vet modellerna som inte tas hit för att alla är kubikfixerade här.

Mission One, drar 0 l/milen och gör 240 km/h! :tuttar

I två kilometer....

Last edited:
Nej, jag tror faktiskt inte att bensinen har varit så dyr i något land att det har lagts ner någon forskning och utveckling på bränsleförbrukningen.

Fast dom japanska småkubiksfyrtaktarna borde gå snålt, du vet modellerna som inte tas hit för att alla är kubikfixerade här.

I två kilometer....

Den kan väl köra längre än så om man inte drar upp den i 240? :va

Äh, för mig som bor i stan och har max 70 väg på vägen till plugget skulle det vara guld! :yoparty

Den kan väl köra längre än så om man inte drar upp den i 240? :va

Självklart!

Men någonting säger mig att siffrorna på Mission Ones hemsida är lätt friserade.

Den kan gå 150mph, när den är drevad för hastighetsrekord, och man kan köra 150 miles på en laddning, om man drevar den för att köra längdrekord (i 19mph i snitt, medvind, solen i ryggen och en 45 kilo tung förare)

Ge mig siffror enligt gängse körcykeltest för besinfordon så kan vi jämföra äpplen och päron.

Men visst, om några år kan jag tänka mig att pendla till jobbet på/i ett elfordon, jag har redan kollat på en elmoped, men det var ett jävla kinasmäck så det gjorde mig bara ännu mer avog till miljömupperiet.

diesel

Ibland undrar jag varför det är sådan stiltje på teknikutvecklingen på hojar.

Samma grundkonstruktion sedan adam var länsman och alltid bensin

Finns ju mycket roligt i tekniväg man hade kunnat testa på motorcyklar. Det skulle väl knappast passa alla men ändå.

Flertalet kunder ser nog sin MC som en "nöjesmaskin". Ta T.ex en Kawa ZX 10 r som har en en toppfart på närmare 300 km/h och accar 0-200 km/h på under 8 sek med sina 188 hk. Den sliter snabbt ut sina däck och drar c:a 0,7 liter/mil. Den är en vansinnigt kul hoj på gata och framförallt på BANA med sina F1 prestanda, men HELT onödig för dom flesta.
ELLER en glidare på 1900 cc som glider fram längs vägarna likt ett slagskepp med muller som hörs en kilometer. I båda fallen byter ägaren ofta avgassystem för mer ljud och några hästkrafter extra trots att detta är helt onödigt och bara försämrar hojens avgasrening. Jag tror dom flesta ser sin MC som ett rent nöjes eller race fordon.

Skall man se till ett rent transport medel för en person kortare sträckor så räcker en Kawa Ninja 250r. Den är bränslesnål och har 30 hk och klarar 150 km/h. Alltså ett fordon som väl klarar en transport som inte är alltför lång.

MEN tittar man på vilka kategorier hojar som är populära så är det inte 250 cc hojen.
DET är bl.a ZX 10r med slipon och PC III eller storglidaren med "raka rör"

Slutsats: Min uppfattning är att så länge många kunder uppskattar ZX 10 r egenskaper så är inte förbrukning så intressant. Men skulle hojen vara ett bruksfordon istället för en andra bil, då skulle kraven komma på låg bränsleförbrukning från kunderna.

Last edited:
Kanske finns i någon annan tråd men kom bara att tänka på det här med diesel hojar.^^ Är det någon som testat något sådant om det ens finns? xD
(klockan är halv ett och jag ska sova. Don't blame me for not searching!:))

Edit: @ CB_tobbe; Så sant, så sant! Annars kan man köpa en V50 (eller d.l.) om man vill vara bränslesnål i min mening:P

*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back