Militär avståndsmätare i garaget? (Laser)

Crotchrocket

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2006
Hoj
Hornet 600 -03
Som rubriken antyder - om man skulle smälla upp en laseravståndsmätare inne i garaget med en lins framför, så att "strålen" täcker hela garageporten (eget garage så klart). Anledningen till att man gör detta är att en sådan laser grummlar ögats hornhinna direkt när den träffar ögat, vilket resulterar i att man bara kan se ljusskiftningar framöver... Därmed kan det bli lite svårt för eventuella tjuvar att sno ens hoj :cdevil eller vad dom nu vill åt. Självklart får man ordna så att den garanterat inte går igång när man själv öppnar porten, kan vara svårt att se efter, eftersom den inte syns... :näsblod

Kanske inte den lagligaste varianten, men om man med hjälp av varnande klistermärken på dörren varnar för faran bakom porten, skulle man då kunna gå fri från eventuellt åtal? Man kan ju alltid hävda att man är amatörfysiker och använde den för experiment i garaget :D

Edit:stavfel

Last edited:
Crotchrocket skrev:
2410820 Som rubriken antyder - om man skulle smälla upp en laseravståndsmätare inne i garaget med en lins framför, så att "strålen" täcker hela garageporten (eget garage så klart). Anledningen till att man gör detta är att en sådan laser grummlar ögats hornhinna direkt när den träffar ögat, vilket resulterar i att man bara kan se ljusskiftningar framöver.../snip/ :D

Har du en sån hemma så bör du lämna tillbaka den...
Jag fick: En thermos med CG:s logga, En F1 kniv och en halsduk när jag lämnade tillbaka ett Pansarskott med lasersimulator-insats...
Som tur var hade armén satt en lapp med ett telefonnummer på den :)

Jag borde ha krävt 10% av dess värde istället...

Naurin skrev:
2410828 Förvånad jag blir att du kommer med udda uppfinningar :tungan

Hehe, kanske aningen överdrivet, men när man läser om alla som blir av med sina hojar så blir man lite mörkrädd. Blev dessutom ganska nyligen påminnd om denna effekten, därav idén :tummenupp

problemet du stöter på är ju att varje gång du skickar strålen genom ett
prisma så blir strålen svagare och för att täcka en hel garageport så måste du så många prismor att cykeln inte syns... Med så många prismor så kommer
ljuset att bli så svagt att det bli verkningslöst...

Bra tänkt men då skulle jag nog satsa på ett larm till garaget och 5 130+ decibels sirener...

truppmina med riktad sprängverkan, kan man nog köpa på någon lokal marknad i afghanistan eller nått.

varför inte sätta den på en oregelbunden gunga samt spegelverk i garaget?
Då skulle du kunna täcka in hela porten på ett par sekunder, och inte försvaga effekten nämnvärt.

hittebarn skrev:
2411795 truppmina med riktad sprängverkan, kan man nog köpa på någon lokal marknad i afghanistan eller nått.
:tummenupp :tummenupp
Där har vi lösningen! :D

Thyg0d skrev:
2411808 :tummenupp :tummenupp
Där har vi lösningen! :D

Klart att det fungerar också, men det blir ju så stökigt. Skall man gå åt det hållet kan man ju lika gärna dra till med en sjömina ála F80:yoparty - då fixar man ju även eventuella kumpaner som sitter och håller vakt 100 meter bort...:tummenupp Dock så stryker nog hojen med också. Kan vara svårt att få ut på försäkringen kanske...:confused:

Men lite mer seriöst(...), vad kan man göra inom lagens gränser? Om jag skulle ha behållare med vätecyanid som löser ut när porten öppnas (och varnar för det med etiketter) så lär det ju vara omöjligt att rättfärdiga det, då det så uppenbart är avsett för att döda/skada tjuvar.

Om man har ett larm som låter väldigt högt och inbrottstjuven skulle få hörselskador, är det också olagligt?

Det jag funderar över är gråzonen mellan "Uppenbarligen skada - - förmodad skada - - oavsiktlig skada" Vad får man göra?

Hmmm jo jag kan tänka mig samtalet till FB... :D

Larmen är begränsade till 130 db om jag inte missminner mig, just för att inte ge långtidsskador... Helt sjukt egentligen... Men det är ju det där klassiska med inbrottstjuven som halkar på din trapp på väg ut med tvn i näven och du får pröjsa skadestånd..

Inom lagens gränser så får du inte göra något som har uppsåt att skada (eller
lemlästa...) Så lasern hade ju varit okay om det inte hade varit så krångligt.
Visst kan man använda roterande vinklade speglar men det blir ju fortfarande
svårt att träffa rätt...
Ett ev. sätt kan ju vara att inte bara ha ett larm i garaget utan även koppla det till en skrika i lägenheten/huset som gör dig uppmärksam på att något händer i garaget... sen finns det ju hus larm som kan ringa upp/sms:a dig när något händer... Finns även med videoövervakning på nätet..
I övrigt så är nog en massa sirener det mest effektiva som fortfarande är lagligt..

Annars kan man ju titta på Saw :) där finns ju massor av trevliga grejjer att rigga upp i garaget :tuttar

Garage med smörjgrop. Täck smörjgropen med gladpack målat med betonggrå färg. Spetsade pålar i botten på smörjgropen. En smal brygga i mitten som bara du känner till, som hojjen står på. Sedan är det bara att vänta.:cdevil

Det har kommit lite nya rökaggregat för larm och de är inte så farligt dyra.
Rökfyller hela rum på sekunder.
Tjuven kan inte göra något i den tjocka röken och den är helt ofarlig för cykel och lokal.

Okay det skadar inte tjuven men det kanske kan kombineras med spikmattor på golvet? ;)

Försåtsminera hela garaget. Placera en skala 1:1 "dummy" på din motorcykel i garaget.

Vid entrén gräver du ner en "Bouncing Betty" vilket är en mina som hoppar upp ca 30 cm då den utlöser. Resultatet blir förödande för skrevet på den person som trampar på den.

Skulle inte det stoppa förövaren så har du med var 20:e centimeter grävt ner en trampmina i hela garagegolvet kompleterat med en gigantisk fordonsmina med riktad sprängverkan som får vilken pyrotekniskt intresserad tonåring som helst att gråta av avund.

Skulle förövaren ändå inte ge sig, fastän han nu både är könlös, benlös & perforerad av 3000 stålkulor så möts han av eldkraften från en smattrande minigun. Svårt sargad kan han få nå fram till hojen & inse att det bara är en dummy innan kraften rinner ur honom. :hihi

ROFLMAO!!!!

Klockrent! Fatta känslan när han inser att det är en dummy.. .
Bara det MÅSTE ju få honom att självmant hoppa på den sista minan
som han missade på vägen in! :D

Last edited:
Hahaha, lätt ett av de bästa inläggen jag läst på länge :D :tummenupp
En dummy med lite spotlights riktade mot den och lite guldfärg här och var på den. :tungan

"-Kan du hjälpa mig med en sak?"
"-Vadå? Mitt plan går om 50 minuter."
"-Jag ska råna en bank på folkkungagatan."
"-E inte det ganska olagligt?"

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP