Milersättning till/från arbete

• Thread starter Thread starter -Freddy-
  • Start date Start date

-Freddy-

Guest
Råkade kasta några bensinkvitton som syrrans kille hade i bilen när jag tvättade den förra månaden, han pendlade några månader 25mil om dan och hade tänkt dra av det på skatten.

Frågan är, måste man skicka med några jävla bensinkvitton när man ska ha avdrag för soppan till/från jobbet? Räcker det inte med papper från arbetsgivaren från när man stämplat in/ut samt att man är skriven på annan ort och att man vet miltal etc?

Känns lite dumt annars nu då jag kastade kvittona :huvet

Om det är det vanliga avdraget på deklarationen, d.v.s. det över 8000:- eller vad nu summan är så krävs inga kvitton.
Däremot måste du kunna påvisa varför du inte kan åka kollektivt (man måste förlora ett visst antal timmar varje dag).
Detta avdraget ges per mil och hur mycket bensin du förbrukat spelar ingen roll.

Är det däremot så att han skall få ersättning från arbetsgivare kommer denna troligen kräva kvitto då det behövs för bokslut om allt skall gå rätt till.

Som redan sagt, är det till den privata deklarationen på A-skatt så behövs det inga kvitton förrän skattemyndigheten begär en granskning och då vill de ha in kvitton. Men det lär inte inträffa och gör det ändå det så får räcker det med att han uppger vad han pendlar mellan för områden så gör de en uträkning som då ska stämma med hans uppgivna på deklarationen.

Dee_cati skrev:
Som redan sagt, är det till den privata deklarationen på A-skatt så behövs det inga kvitton förrän skattemyndigheten begär en granskning och då vill de ha in kvitton. Men det lär inte inträffa och gör det ändå det så får räcker det med att han uppger vad han pendlar mellan för områden så gör de en uträkning som då ska stämma med hans uppgivna på deklarationen.

Tydligen hade ett par från hans jobb blivit granskade av skattemyndigheterna som ville ha kvitton. Får väl hoppas att det räcker med att uppge orter/miltal då.

Freddy82 skrev:
Tydligen hade ett par från hans jobb blivit granskade av skattemyndigheterna som ville ha kvitton. Får väl hoppas att det räcker med att uppge orter/miltal då.

Ja det borde räcka med det. Jag menar, de skiter väl fullständigt i vad din bil drar? Det räcker ju med att de jämför dina uppgifter med avstånd mellan arbete och hem samt hur många dagar du har jobbat etc. Du får likförbannat bara 17:- milen för förra året (18:-/mil i år) oavsett om du åker en sketen Nissan Micra eller en Cheva Tahoe.

Dee_cati skrev:
Det räcker ju med att de jämför dina uppgifter med avstånd mellan arbete och hem samt hur många dagar du har jobbat etc.

Skattmasen nöjer sig inte alltid med det. Jag har flera arbetskamrater som behövt skicka in bensinkortsräkningarna för att få deklarationen godkänd. Det räcker inte att man är skriven på ett ställe och jobbar på ett annat; är det långt mellan de två platserna vill de ibland se att det bevis för att man kör sträckan varje dag och inte har någon hemlig övernattningslägenhet eller är skenmantalsskriven.

Det du behöver skriva är bara avståndet till och från jobbet. Fungerar då för mig utan problem, och alla andra som jag vet gör det. Bensinkvitton?Kan inte se att det ska bevisa något...

Bamse79 skrev:
Det du behöver skriva är bara avståndet till och från jobbet. Fungerar då för mig utan problem, och alla andra som jag vet gör det. Bensinkvitton?Kan inte se att det ska bevisa något...

Att bensinkvitton och -räkningar visar att man haft utlägg för bensin är uppenbart för de flesta. Har man haft stora bensinutlägg har man ofta kört många mil, så långt allt klart. Om skattmasen tvivlar på att man kört så många mil som man påstår så måste man på något sätt övertyga dem. Det är de som bestämmer reglerna, och man har bara att anpassa sig. Har man av någon anledning inte bensinräkningarna som skatteverket begär in får man försöka bevisa sin sak på annat sätt (kanske med besiktningsprotokoll eller annat) och HOPPAS att de nöjer sig med det.

Om du tänkt att göra som min arbetskamrat och yrka 70000 i avdrag för resor till arbetet så gör du bäst i att spara bensinkvitton och övriga bilpapper. Annars kan det bli en dyr läxa...

Själv har jag aldrig ens behövt skriva upp avståndet mellan hemmet och arbetet när jag gjort mina avdrag, de har godkänt totalsumman direkt.

Vrom skrev:
Att bensinkvitton och -räkningar visar att man haft utlägg för bensin är uppenbart för de flesta. Har man haft stora bensinutlägg har man ofta kört många mil, så långt allt klart. Om skattmasen tvivlar på att man kört så många mil som man påstår så måste man på något sätt övertyga dem. Det är de som bestämmer reglerna, och man har bara att anpassa sig. Har man av någon anledning inte bensinräkningarna som skatteverket begär in får man försöka bevisa sin sak på annat sätt (kanske med besiktningsprotokoll eller annat) och HOPPAS att de nöjer sig med det.

Om du tänkt att göra som min arbetskamrat och yrka 70000 i avdrag för resor till arbetet så gör du bäst i att spara bensinkvitton och övriga bilpapper. Annars kan det bli en dyr läxa...

Själv har jag aldrig ens behövt skriva upp avståndet mellan hemmet och arbetet när jag gjort mina avdrag, de har godkänt totalsumman direkt.

Ja visst kan det vara så. Alltid bra att ha tillhands utifall att nån kommer och gnäller, helt klart!
70000kr=ca 7000mil/år. Enbart till och från jobbet, hehe, fan vad drygt det måste att vara och pendla så mycket, måste ju bo i bilen. Bara komma hem för att vända tillbaka till jobbet igen...typ... :)

Nämen, helt klart, alltid bra att spara ett kvitto för mycket än inget alls.

HanneZ skrev:
Hur fungerar det då? Låt säga att man reser för 15000, hur mkt får man tillbaka då?

Det beror på hur hög marginalskatt man har.

Dessutom spelar det ingen roll hur mycket resorna faktiskt har kostat, man får bara avdrag med 17 kr/mil ändå. Om man nu har kört totalt 882 mil till/från arbetet får man göra avdrag för kostnaden som överstiger 7000, dvs 15000-7000=8000. Om man är en fattig jävel och har 30% marginalskatt får man alltså tillbaka 0,3*8000=2400 av de 15000 man lagt ut på resor till/från jobbet.

Jepp. Dessutom måste det vara minst 5 km mellan hemmet och jobbet, och så måste man spara minst 2 timmar per dag på att köra bil jämfört med att åka kollektivt.

Framförallt kravet om två timmars tidsbesparing är det många som blundar för, och det är faktiskt inte olagligt att som bilist missuppfatta kollektivtrafiktidtabellerna och yrka avdrag som man egentligen inte har rätt till. :rolleyes: I värsta fall blir man granskad och får avdraget nekat, men så länge man haft utgiften man yrkar avdrag för så gör man inte fel.

Ok, jag sparar nog 4 timmar enkel resa om dan så det är nog ingen fara.

Man blir lite konfundersam varför 5 km regeln finns om man måste spara 2 timmar om dan? Det tar väl inte ens 1 timme att gå 5 km?

Dee_cati skrev:
Ja det borde räcka med det. Jag menar, de skiter väl fullständigt i vad din bil drar? Det räcker ju med att de jämför dina uppgifter med avstånd mellan arbete och hem samt hur många dagar du har jobbat etc. Du får likförbannat bara 17:- milen för förra året (18:-/mil i år) oavsett om du åker en sketen Nissan Micra eller en Cheva Tahoe.

Är det höjt till 18 kr/mil iår???
Chefen drar av automatiskt men fortfarande bara 17 kr/mil. Någon som vet vad som gäller?

*/ ?>
Back