Mikunifrågor gällande GSXR 750 -85

Patlar

Utan GSXR, med stånka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF 426 -00, GSXR750-85, GSXR1100-92(Sålda)
Förgasarbryggan är urtagen.

Jag plockade hem en 7,5Mb stor Mikuni-pdf fil tidigare, där det är sprängskiss o art.nr för nyare förgasare än mina.

Är det nån som vet var jag kan hitta en sprängskiss till äldre förgasare?
Skruvarna i "framkant"(nästan framme vid insugsgummina på plats) på mina förgasarna, är det skruvarna för synkningen? (Ser inte lika ut som skissen).
Det satt en vanlig skruv utan kon i ett av hålen, borde inte det kunna leda till tjuvluft?
I den tankade pdf-filen så fanns en manual för att justera acccpumpens ingrepp till att gälla mellan 1/4 och 3/4 gas, gäller det även på de äldre föragasarna?
Jag hade accpumpar på 1:a och 3:e förgasaren, hur sker justeringen på de äldre utan "ställskruv"?

Många frågor, men jag hoppas att alla äss hemma i stugorna vet hur jag ska bete mig!

Eftersom ingen svarat än så kan jag klargöra lite i alla fall.

Dom 4 skruvarna som sitter där under är 'lågfartsskruvar' och således inte synkningen.

..om jag inte är HELT ute och cyklar. :cool:

De som sitter originalmonterade på tidiga gsxr750 är ena jämra halvbastarder av RS flatslides. Ingen vet speciellt mycket om dom annat än att bakeliten i trottlarna har en viss förkärlek att spricka när man minst vill det.

Vad är det för (insugs) storlek på förgasarna?

Visst är skruvarna där fram till lågfartsblandningen. Själv råkade jag skruva i en av de skruvarna så hårt konan fastnade och gick av. Då gick den lite konstigt på tomgång men när man öppnade trottlarna hade det ingen betydelse. Klantigt värre.

Synka förgasarna gör du enklast att kolla att alla trottlar är lika mycket öppna när de når övre kanten på förgasaren. Om inte justera på trottellyftaren, minns inte om där satt excenterskruvar som på RS.

Accpumpen på 1an och 3an har förbindelse med 2an och 4an via små slangar så att även de sprutar. :rolleyes:

Förgasarna är 29mm, men går fint att borra upp till 33mm då halsen är 33mm men förgasaren smalnar av vid ett parti till 29.
Det plus KN-filter direkt på förgasarna gjorde susen, billigt trim. :tummenupp

Glöm inte bestycka om huvudmunstycke typ 120-130

Jag menar de 4 skruvarna som sitter på "halsen"(de var dragna i botten), inte de 4 skruvarna undertill bredvid flottörhusen.
Jag har sett att nyare förgasare har ett litet kopparrör/ förgasare för anslutning av klockorna vid synkningen, där det ska sitta en gummitutt för att hindra tjuvluft.
Eftersom mina förgasare saknar de anslutningarna så tror/trodde jag att de 4 skruvarna hade motsvarande funktion.

Vad får man för fenomen om bakeliten spricker i trottlarna?

Hittar inga små slangar som förbinder 2:an o 4:an?

Inga tips om accpumparna?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...