Mikuni Spreadbore-problem

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Eftersom jag håller på med en "veteran" har jag skaffat Mikuni Spreadbore 33-or.
Men jag får ingen stil på dem. Stiften slår igen ett efter ett. Just nu går den på en cylinder.
Bytt alla nålventiler, på tomgång är det standard 27,5, nålarna sitter i tredje hacket nerifrån, huvudmunstycken 140. Luftskruvarna gör just ingen skillnad.
Den går ojämt på tomgång upp till 3k, drar bra till 5k sen dör den.
Går att varva över 5 med försiktigt pådrag annars dör den långt innan man når fullgas.
Förre ägaren hade gått ner till 125 (för att minska förbrukningen!)men brände kolvar.
Är det nån som kan ge mig ett bestyckningsförslag.

http://www.sudco.com/Diagrams323728/expvm33.gif

Där står allt du behöver veta.

Din förgasare får för mycket soppa överallt i registret.

Byt till 132.5 main jet (huvudmunstycke)
17.5 Pilot Jet (lågfartsmunstycke)
Luftskruven 3/4 varv ut från lätt bottnad.

Det verkar som att förgasaren tidigare har suttit på en väldigt gammal och väldigt liten och klen 400 till 600-kubikare.

När du är ute och gasar, se till att någon åker efter och kikar om avgaserna är svarta = för fet.

Lycka till!

Last edited:
Oj, jag ser att du har en 1290-kubikare, byt isf huvudmunstycket till #127.5. Jag tror själv mer på att du behöver #125, men det är bättre att börja lite fett.

För att justera in huvudmunstycket lite mera exakt, kör en fullgasrepa 1 till 4'an (inte 5'an) och slå sen tvärt av tändningen och frihjula till ett stopp. Kör INTE något alls på tomgång efter fullgasrepan. Skruva loss tändstiften och kolla så att de inte är kolsvarta eller kritvita. Kolsvart=för fet. Kritvit=för klen.

Ska man hålla på mycket med förgasar-skruva så kanske det är värt att lägga dom ca 2000 som en enkel Lambdamätare med display kostar ?

Pengarna tjänas ju in ganska snart om man bestyckar om, skruvar och trimmar mycket, man får direkt en ganska bra idé om hur hojen går, och kan komma rätt betydligt enklare.... tycker jag iaf.

Nu menar jag inte att en billig lambda på något sätt ger SVARET på exakt hur man skall bestycka, men den är ett komplement till ögon, öron, tändstift-koll osv, som hjälper väldigt bra.

Kul hoj du har förresten :tummenupp

/XJR

Tack för tipsen. Nu har jag varit och köpt munstycken. Typiskt att jag hade både 125 och 130, men inte 127,5.
Han på Stibo trodde inte riktigt på 17,5, men jag litar på Anders och testar.
Lamdamätare är ett bra tips, men man inbillar sig att det blir bara en gång (dum som man är) som man gör detta.

Lambdasond kan du knycka från en skrotbil för nästan gratis. Koppla den sen till en högohmig voltmeter.

Ca 0.5 volt ska du ha vid landsvägskörning och högre spänning, över 0.85 volt, vid full gas = fet. Får du under 0.01 volt är du farligt klen.

Har nu gjort en kort provtur med Anders bestyckningsförslag. Först rök den väldigt svart vid pådrag (utan belastning).
Efter att jag sänkt nålarna till näst nedre läget (brickorna näst högst upp) verkar det någorlunda ok. Åtminstone vid fullgas (har inte testa att varva ur den än).
Däremot är tomgången något ojämn, samt något ojämt och smäller lite vid jämna 5 k utan belastning.
När man kör går den också lite ojämt vid 5 k. Ingen svart rök vid fullgas.
Borde jag prova att skruva in blandskruvarna 1/4 varv eller så?

Kolla även flottörhöjden. Det ska väl vara 17 mm på dom där gamla liken också väl?

Sitter det axpump på den? Isf ska du höja nålarna till mittenhacket - då går den bättre vid "cruising", dvs i motorvägsfart och jämn gas om den nu smäller (klen blandning) lite och går ojämnt.

Ingen axpump om jag fattat rätt. Men jag prövar ändå att höja nålarna.( sänkte två steg).
Ang blandskruvarna, ut = fetare, eller?
Flottörnivån har jag undvikit, har alltid tyckt att det verkar svårt.
Vill minnas att man ska koppla en slang till dräneringspluggarna, ska man mäta nerifrån eller uppifrån. Det kanske finns ett allmänt intresse av en redogörelse från nån kunnig (Anders Brink?).

Du mäter med förgasarens flottörkopp borttagen.

Mät avståndet från botten av flottören till packningskanten på förgasaren. DU ska ha förgasaren upp-och-ned vinklad i ca 45 grader så att inte flottörnålsfjädern trycks ihop.

Ut = fetare, tror jag. :)

Du märker när den smäller och poffar på tomgången, då är det för klen.

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!