Mikuni munstycken/gentemot Dynojet´s storlekar?någon som har koll på det

YZF-1000-R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös numera.....
Någon här som har koll på vad Dynojet´s huvudmunstycke 160 vad det motsvarar på Mikuni huvudmunstycken?....
Ska upp en storlek på huvudmunstycket å jag har för mig att dom inte räknar storlekarna på samma sätt??? :confused:

Last edited:
Räknar och räknar?!

Ett 200 munstycke = 2mm, 160=1,6mm osv. Dynojets munstycken är inget speciella i sig, dom är bara lite bättre anpassade för givna förhållanden, slipon, annat luftfilter osv. Däremot skiljer sig trottelnålar och fjädar från original och där blir det svårt att hitta något annat som passar.

/ Hannes

Det är lite krångligare än så faktiskt fick jag lära mig (på det besvärliga sättet).
Öppningen är nog lika mellan olika munstycken men formen inuti, där nålen landar skiljer. Det gör att samma storlek av olika fabrikat eller typ ger olika blandning ändå. Till exempel gav Mikuni oiginal runda med stor skalle magrare blandning än dom med liten skalle på min hoj fast båda passar. Köpte fel först och hade svårt att få till det hela riktigt bra tills misstaget uppdagades.

Jo givetvis, om man byter nål till en som har annan form så bör man ju byta munstycket som nålen skall passa i också.

/H

Ja men det är en Mikuni med huvudmunstycke 160 som jag ska ha ett större.
Till saken hör att jag har dynojet, är det bara å köpa ett större ex 165?
Var hittar jag ett större än 150 för jag har vart runt å kollat men de har tydligen bara 150

Då är det bara att köpa små borrar från en hobbybutik och själv göra munstyckena större. Fiffigt nog betyder 150 att det är ett 1.50 mm hål.

Borra munstycken låter vanskligt. Svårt få nån precision i det tror jag, dvs. att dom blir lika. Kanske kolla flödet m flaska o slang, t.ex. hur läng tid det tar att köra igenom 1 l under samma omständigheter. Upponervänd plastflaska utan botten o 2 streck på o ta tiden från ena strecket till det andra. Borde kunna finjustera m ståltråd o karborundom. Aldrig provat själv, kanske bäst att tillägga. Intressant att prova i fabriksutförande, kanske skiljer redan från början.
/u

Ett #150 Dynojetmunstycke är inte lika med #150 Mikuni..

mycket mer vet jag inte...

/B

Jag gör ett megalyft av tråden för jag vill också veta... Är det någon där ute som vet vad dynojets 136 huvudmunstycke motsvarar i ett "vanligt" Mikunihuvudmunstycke?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT