Miinin i NWT

–Om det här slutar bra i år har jag vissa förhoppningar på 2012. Jag har inte investerat det här för en ettårig sejour på banan. :tummenupp

Va bra, då hoppas vi på att KTM Scandinavia skärper till sig o backar upp honom i Pro Sbk + IDM 2012, o inte satsar allt på team Nylund som vanligt!

Bifogat

• 248858_215989011756117_169257383095947_719662_2322376_n.jpg
    248858_215989011756117_169257383095947_719662_2322376_n.jpg
    85.8 KB · Visningar: 204
Last edited:
–Om det här slutar bra i år har jag vissa förhoppningar på 2012. Jag har inte investerat det här för en ettårig sejour på banan. :tummenupp

Va bra, då hoppas vi på att KTM Scandinavia skärper till sig o backar upp honom i Pro Sbk + IDM 2012, o inte satsar allt på team Nylund som vanligt!
:tummenupp

KTM har ju hittills inte visat något större intresse för att hjälpa honom. Dom anstränger sig ju inte ens för att få fram delar i from av extra fälgar till premiären. (trots att det står två st. RC8R i entren på Hjälmarberget, båda med hjul)
:brinnerup

Sviesta och svenskt sommarväder
Racing UpdateSkapad av Christer Miinin mån, juni 20, 2011 06:19:48

Den tredje deltävlingen i NordicBoTT-serien bjöd på typiskt svenskt sommarväder.
Sol, moln och inte minst ösregn!

Lördagens alla pass, två kval och ett race lyckades gå i torrt före, vilket jag föredrar.
En 4.e kvaltid erhölls och det var jämt i täten.

Racet drog igång och all den tid jag lagt ned på att lära mig och starta ( 0 minuter ) gjorde gott och jag knep andra platsen in i första böjen. Den platsen höll jag några varv innan jag tappade till både tredje och fjärde trots mycket sena hårda inbromsningar. ( Hojen saknar effekt mot de snabbaste hojarna )
Sedan blev det en hård kamp oss fyra emellan och endast varvningar avgjorde till ettan och tvåans fördel.
Själv lyckades jag aldrig få chansen att återta tredje platsen, utan fick bli utanför pallen, slagen med 0,1 sekund från sista pallplats.

Söndagen ville jag knappast vakna till. Det var ösregn från tidig morgon och hela dagen framöver med inslag av monsunregn emellanåt. Allt jag absolut inte önskar mig.
Tidigare har jag accepterat regn, men på äldre dar har jag blivit bekväm. Gillar inte att bli våt och framför allt inte att bli kylig som regn i detta land alltid för med sig.
Kanske är det alla timmar i sadeln natt som dag i 24h VM som satt sina spår?

Det första kvalet på morgonen åkte jag ut i alla fall och provade hojen och inte minst regndäcken, samt greppet på banan för att få mig en liten känsla av läget. Dock utan någon som helst inspiration. Det höll på att ta slut redan innan första kurvan på första varvet. Nya bromsar och länge sedan jag kört i regn ( Le Mans 2009 22,5h regn ) gjorde att jag nästan bromsade omkull mig direkt, men lyckades rädda situationen med foten.
Därefter tog det några varv att få tillbaka förtroendet. Slutligen blev det 4.e kvaltid.

Andra kvalet gav jag blanka satan i. Ville verkligen inte bli blöt!
Naturligtvis föll jag ned till 8.e plats i listan, men brydde mig inte speciellt, ville mest åka hem och bada bastu och bli varm.

Tävlingen startade i monsunregn och jag trevade iväg med en bra start igen. Var nog 5.a i första kurvan, tappade två platser och försökte finna RAMMSTEIN i skallen och bli förbannad och börja gasa och bli ett med hojen.
RAMMSTEIN ploppade upp i skallen efter några varv och flytet kom och därmed farten. Tog tillbaka två platser inom kort och fick upp lite fart och kämpade på med allt bättre tider.
På näst sista varvet gör killen som erhöll fjärde platsen en miss och jag smiter förbi. Kör hårt och defensivt den sista tiden och blir slutligen fyra igen.

Slutkommentar.

När jag kom till Sviesta var jag tvåa i tabellen och efter denna helg ligger jag fyra. Det är oerhört jämt i tabellen och det kommer bli en kamp hela säsongen mellan mig, Stefan Ljungberg ( KTM ), Roger Palmér ( Ducati )och Per Gustavsson ( Ducati ).
Jag kommer kämpa till sista droppen och aldrig ge upp!
Glädjen finns för att köra trots visst underläge materielmässigt, men det kan jag till viss del kompensera med erfarenhet. Vi får se hur långt det räcker.

Kram på er !!

/ Christer

Bifogat

• IMG_2.jpg
    IMG_2.jpg
    66.9 KB · Visningar: 204
  • IMG_1.jpg
    IMG_1.jpg
    64.1 KB · Visningar: 222
Last edited:
Last edited:
Miinin till start i Le Mans 24h, 24-25 Sept. 2011!!

#67 SUZUKI GSX-R, Formula EWC, M-SPORTSPERFORMANCE RACING TEAM DEU
-ANDERSEN Pasi SWE www.teamdynamite.se
-NORTH Tom SWE www.unionracing.se
-ROTHLAAN Marko EST
-MIININ Christer SWE http://www.miinin.se/

http://blog.miinin.se/#home

http://www.race24.com/

http://www.lemans.org/en/

@Sleven: Det verkar inte vara för ett Tyskt team heller = kass startlista!!

Tror det var en Honda som skulle köras också. :)

Saxat från Christers blogg.

"God kväll! Har landat i Paris och efter mycket strul fått ut hyrbil och tagit mig till Le Mans. Skönt att äntligen vara på plats igen, men hade glömt hur värdelösa fransmän är på det mesta. Det är inte mycket som funkar smidigt. Teamet Unionracing och Dynamiteracing som jag kör för har startnr 67 och är helsvenskt. Fantastiska mekaniker och underbart gäng. Mina förarkollegor är; Tom North, Pasi Andersen, Petjo Lilja. Fortsätt gärna kolla in på sidan då och då, då jag kommer uppdatera så snart nätverk finnes. ( hur blev den där meningsuppbyggnaden då ) Kram på er! Christer"

Saxat från Racing bloggen...

De snodde min hjälm!
Racing Update Skapad av Christer Miinin ons, september 21, 2011 12:36:16
Besiktningen är avklarad och det gick absolut som förväntat. Fick anmärkningar på hojen, flera stycken, men de gick att åtgärda. Så hojen är godkänd! Det stora problemet blev att de snodde en utav mina hjälmar! Min dyrbara Arai RX7. Den med ljust visir, klar för regn och natt. Så just i skrivandets stund saknar jag en hjälm! Nu får det bli några timmars jakt efter att hitta en ny någonstans, eller åtminstone visir till den kvarvarande. Helvete!

Kommentarer(0) http://blog.miinin.se/#post257

Jobb hela dagen
Racing Update Skapad av Christer Miinin ons, september 21, 2011 10:22:54
Hej hej! Dagen gryr och mycket arbete återstår för teamet innan kval mm kan börja imorgon. Det skall iordningställas tankapparatur för bränsle, monteras belysning både på hoj och kring depån för kommande nattarbeten. Sedan skall alltbesiktigas av de nitiska fransoserna. De är proffs på att ge anmärkningar på allt mellan himmel och jord, relevant som orelevant för säkerhet och tävling. Personlig utrustning skall besiktigas och förarmöte hållas för oss chaffisar. Vi skall lära oss flaggor för regn, safetycar mm och bli instruerade om genvägar att knuffa hojen om den stannar utefter banan. När får vi ta hjälp utav funktionärer och mekaniker osv. Vi hörs snart igen! Kram

Kommentarer(0) http://blog.miinin.se/#post256

Oops, det här hade man missat...http://karlskoga-kuriren.se/sport/mersport/1.1326275-miinin-vill-aka-pro-superbike

Racing bloggen Live...

Idag bli det körning
Racing Update Skapad av Christer Miinin tor, september 22, 2011 08:40:52
God morgon. Dagens aktiviteter handlar om körning. 2h fri träning där vi förare får åka ut och känna på materialet och försöka lära oss banan. Därefter blir det tidskval för varje förare. Slutligen avslutas dagen med en natträning på 90 minuter, så vi får möjlighet att bekanta oss med mörkret och tempot i det förhållandet. Personligen skall jag fortsätta jaga efter huvudbonad/visir.

Kommentarer(1) http://blog.miinin.se/#post258

Last edited:
Teamet har svåra problem med chassiinställningar.
Tom klotade på kvalet med ganska omfattande skador på cykeln som följd. Tom är ok.

Bifogat

• kvaddad.jpg
    kvaddad.jpg
    94.3 KB · Visningar: 235
  • klot.jpg
    klot.jpg
    73.1 KB · Visningar: 175
Last edited:
Teamet har svåra problem med chassiinställningar.
Tom klotade på kvalet med ganska omfattande skador på cykeln som följd. Tom är ok.

Neeej :gnissla
Hoppas att det inte är så farligt så de får ihop den snabbt!

Last edited:
Verkar hoppfullt! :tummenupp

Saxat ur Minins blogg

"Tjoho! Mekanikerna och teamet gjorde ett fantastiskt jobb ikväll. Underbart gäng! Hojen blev klar till den obligatoriska natträningen och vi fullföljde uppdraget. Dessutom tror vi oss ha funnit felorsaken till det oroliga beteendet på motorcykeln under acceleration, i kurvtagning och under inbromsning. Alltså ett problem som påverkat precis allting. Nu håller vi tummarna för att det är det som var problemet så vi kan visa vad vi går för imorgon. Nu säger jag natti natti.
http://blog.miinin.se/#post260"

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...