Michelin power race... är det bra?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kan få bra pris på dessa däck... Är dom bra?
Vilka väljer man? När det gäller Pirelli är det lätt tycker jag, SC1 fram och SC2 bak. Här finns det ju så himla många sorter...
Ge mig råd och tips tack. Är dom värda att åka på?

magnus_moss skrev:
Vilka väljer man? När det gäller Pirelli är det lätt tycker jag, SC1 fram och SC2 bak. Här finns det ju så himla många sorter...

Utan massa tyckande så vann däcket i motorrads stora däcktest (antagligen den i BIKE nästa Nr) på torrt men sämst i vått

http://www.motorradonline.de/static/specials/ReifenSpezial/Reifentest2005/img/kriterien.html

magnus_moss skrev:

Tror det var så dom hette vi körde ERF falken med. Det var i alla fall Micheling. Jo, kändes mycket bra, men fråga mig inte vilken hårdhet, det var Nilsson #6 som råddade...

/E

magnus_moss skrev:
Vi kör på Michelin på Duccen och är helnöjda med dom

jorpes skrev:
Tror det var så dom hette vi körde ERF falken med. Det var i alla fall Micheling. Jo, kändes mycket bra, men fråga mig inte vilken hårdhet, det var Nilsson #6 som råddade...

/E

Jo jag vet ni sa det... men det var fjolårsdäck. I år har dom ju "Dual compound" och en ziljon olika kombinationer.... :va

Strider skrev:
Men vad säger ett test med gatdäck mot ett racedäck? Vad säger varvtider på blött underlag? Tyska PS hade ett liknande test i våras där man påstod att nya Racetec inte var lika bra som gamla Rennsport. Vem tror på det? Jag har i alla fall inte mött en enda förare i depån som har kört på båda typerna som inte tycker att Racetec är bättre.

Det är som vanlig med tester i tidningar: säger oftast nästan ingenting, men är tyckandet uniformt så är det sannolikt en bra produkt.

@Magnus: Du får väl köpa en omgång o testa och dela med dig av dina erarenheter.

ECKSACKT! Jag vill ha rejsares erfarenheter ang. grepp och slitage..

Du kan ju fråga Johnny Westerlund vad han tyckte om dem. Han skulle ev.
köra med deal ihop med Michelin i år, men efter en crash i spanien på Cartagena,
så har jag för mig att han har gått tillbaka till Racetech... har jag för mig
iallafall.
Du kan ju fråga honom.. tror han heter yamma eller nått här på forumet...

Strider skrev:
Men vad säger ett test med gatdäck mot ett racedäck? Vad säger varvtider på blött underlag? Tyska PS hade ett liknande test i våras där man påstod att nya Racetec inte var lika bra som gamla Rennsport. Vem tror på det? Jag har i alla fall inte mött en enda förare i depån som har kört på båda typerna som inte tycker att Racetec är bättre.

Det är som vanlig med tester i tidningar: säger oftast nästan ingenting, men är tyckandet uniformt så är det sannolikt en bra produkt.

@Magnus: Du får väl köpa en omgång o testa och dela med dig av dina erarenheter.
Det säger kanske inte dig något men för den stora allmänheten säger det en hel del om produkter hur och var dom funkar, annars skulle inte tex masterbike eller däcktest som detta få en sån genomslagskraft.
Tyckande=uniformt=beprövad erfarenhet :tummenupp

Strider skrev:
Ähhh, då går det för långsamt. :)

Herr Mossbärck är ju en sån där superübersnabb a-förare som kör åttor runt oss rookiesar. :tungan

Han kör ju alltid på gränsen och ibland lite över. :7peta
:Bugar Tänkte inte på det Herr Mozzbergh

har hört att dom ska jävulskt lömska kalla... men det är väll dom flesta däck... va fan mossberg köp om det e billigt :banana

Strider skrev:
Ähhh, då går det för långsamt. :)

Herr Mossbärck är ju en sån där superübersnabb a-förare som kör åttor runt oss rookiesar. :tungan

Han kör ju alltid på gränsen och ibland lite över. :7peta

Hallå!! Jag körde i helgen och ramlade inte en endaste gång :)

Egentligen så kanske jag undrar vilket Michelin-däck som motsvarar SC1 fram och SC2 bak....

BrInK skrev:
har hört att dom ska jävulskt lömska kalla... men det är väll dom flesta däck... va fan mossberg köp om det e billigt :banana

Ja, det har jag också hört... vet av erfarenhet att det är så på andra
av Michelins däck, då jag la en polares hoj i första vänstersvängen jag kom
till (rondell) i endast 30 km/h... :huvet

Har hört att de skall svänga in mycket snabbare när man går in i kurvor.. De
varar tydligen lite längre också jag hört.. Racetechen äts formligen upp direkt
man monterar på det.. men sen har man ju också ett jävulskt fäste så länge
de varar. :)

Bennybåge skrev:
Ja, det har jag också hört... vet av erfarenhet att det är så på andra
av Michelins däck, då jag la en polares hoj i första vänstersvängen jag kom
till (rondell) i endast 30 km/h... :huvet

Har hört att de skall svänga in mycket snabbare när man går in i kurvor.. De
varar tydligen lite längre också jag hört.. Racetechen äts formligen upp direkt
man monterar på det.. men sen har man ju också ett jävulskt fäste så länge
de varar. :)

-Men nu tror jag att ni får sluta....tror ni verkligen att värdens största däcktillverkare inte kan göra däck som duger för oss simpla raceåkare, om ett däck plötsligt släpper, är det då alltid däckets fel eller!! alldrig förarmisstag eller felinställd dämpare till just dessa däck..

Strider skrev:
Ja, absolut. Hur många raceåkare har kört på Pilot Race i SS600 de senaste säsongerna?

Såna fenomen tror jag iofs mest beror på vidskepelse. Jag tror inte många av oss som kör är så jäkla kapabla att avgöra däcks egenskaper. Men NÄR man vurpar vill man gärna hitta en orsak till det, och denna orsak får mkt gärna ligga någonannanstans än hos sig själv. Däck är alltid en populär måltavla. Eller någon annan teknisk förklaring, men man vill nog helst inte tolka det som ett förarmisstag.

Min erfarenhet är att folk snöar in på för mkt tekniskt jum-jum. Vi är för kassa på att köra och vi är kassa på att avgöra däcks egenskaper :D Vilket inte hindrar att det är helt ok att skylla på däcken...

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back