Michelin Pilot - vilken modell?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Ingen
Ska sitta fram på en FZ6. Prioriterar grepp (både i vått och torrt) före livslängd. Ej bankörning. Vilket ska jag välja?

Pilot Power 3 är ett sportdäck som kommer klara biffen. Speciellt våtgrepp.
Annars har du touringmackorna Pilot Road 3 eller 4 som klarar av hyffsat hård gatköra och har ännu bättre våtgrepp än PP3

Har Pilot Road 3 fram och bak på min Suzuki GSX650F (sport tourer) sedan i våras, helnöjd hittills men har inte kört så mycket i regn, bara lite grann idag faktiskt, kändes helt OK. Har väl kört 300 mil på däcken hittills. :)

Om du inte kör herrejösseshårt på gata så räcker fästet i Pilot Road utmärkt, och de är väldigt ofta de bästa däcken i vått i tester. Har dem på min rishög som alla pekar och skrattar åt på knix, och det funkar utmärkt även där. :hihi

Har Pilot Power 2CT i vanliga fall, men när jag skulle köra touring Storbritannien runt så lade jag på ett par Pilot Road 2 istället. Regnade en del där och våtgreppet var det inget fel på. Inte heller livslängden. Tror jag är uppe i ca 1100 mil nu och de kan nog rulla ett tag till innan jag sätter på de där Power-däcken igen. På gamla Ducatin (ST4S) hade jag alltid Road 2. Körde ett par enstaka bandagar och det gick utan problem.

Road räcker och blir över för gatkörning även när det går undan. Tål även bankörning om man inte kör riktigt fort.

My 50 cents...

Tack för all input. Tror att Road kommer att passa mig alldeles perfekt. Bak har tidigare ägaren satt på Street Radial. Inte optimalt kanske, men det är så nytt så det får sitta kvar.

Jag ska testa ett Pilot road 4 om det bara dyker upp någon gång. Brukar byta 3 bakdäck per säsong och då kör jag bara gata, ingen bana.

Street radial borde väl fungera om du kör som folk?
Är ju egentligen till mindre hojar men har det inte samma viktindex som de andra i Pilot-serien?

Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026