Mexiko - Playa del Carmen

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Halloj, go kväll.
Hittade en billig julresa till Cancun/ Playa del Carmen nyss, är det någon som varit och har kommentar till resmålet? Allt av intresse, vet ingenting mer än att jag inte klarar Norden i ett halvår till. Jag vill egentligen inte göra någonting mer än att plöja pocketar, dricka billiga drinkar och sova.
Hittar en del resguider men dåligt med (trovärdiga) bilder.

Stort tack, i gengäld slipper ni eventuellt min spam under ca två veckor. :fakta

Har landat i Cancun och direkt tagit mig till Playa del Carmen (och vidare)
Det är fint, fina stränder (möjlighet till dykning, kitesurfing, snorkling, tandemhopp/fallskärmshopp). Staden består av en mainstreet där alla turister går och försäljare står överallt.

Grannt, MEN, det är som Gran Canaria fast med feta amerikaner istället för bleka svenskar.

För en slappna-av-resa är det kanon; bra väder, varmt i vattnet, bra restauranger och schyssta slapparhak för kvällarna. Finns säkerligen party på ett par bra ställen också om man vill. (Tyvärr hade det bästa partystället brunnit ner efter en liten olycka med en eldkastande artist ett par veckor innan vi kom dit:D)

Jag gillar Playa del Carmen, men det är ju inte så spännande och exotiskt för en långsemester.
En bild på stranden och en bild med utsikten från Burger King.

Bifogat

• playa.jpg
    playa.jpg
    38.6 KB · Visningar: 137
  • pal.jpg
    pal.jpg
    39.4 KB · Visningar: 114
Last edited:
har inte varit i cancun , men bodde ett och ett halvt år i cabo san lucas, en annan turiststad i mexico , men på andra sidan.

många av dem jag jobbade med (inom turism) hade tidigare arbetat där.
kolla upp var någonstans ditt hotell ligger i förhållande till centrum, det kan vara en bra bit om du vill ta dig ner till partycenter.....

kolla om det är ett all inclusive hotell , eller om det finns möjlighet att styra upp detta. kan det lösas så får du all mat och alla drinkar du kan trycka ner för en fastsumma. kan vara guld värt.

kolla upp locals kvarteren , där borde du kunna sätta dig o klämma en öl för runt 10an , medan det antagligen kommer o kosta tredubbla i turistcentrum.

polisen är riktigt korrupt, och kommer o försöka blåsa dig på det mesta. locals betalar runt 5 dollar för det mesta, om du får betala mer än 20 och inte har blivit påkommen med en löjligt stor mängd droger har du blivit blåst.

turist guides båsen nere i centrum, de är egentligen....
nja, någon överraskning måsta jag väl lämna ;o)
....men den där frukosten de pratar om , den är faktiskt så bra som de säger....

jaja, pm a om du har fler frågor

Tack för info, läste på www.reseguiden.se i forumet att det är lite Gran Canaria över det också.
Den bokning jag har är inte all inclusive, verkar inte vara så inclusive över huvud taget faktiskt. :gnissla Det är tre "stjäårnor" och 400m från stranden, lite långt för min smak egentligen och jag skulle vilja ha bättre poolområde så man slipper lämna hotellet. Är man inte beredd att betala 25.000x2 så är det dock nog kört under den period jag vill åka.
Hittar jag inget bättre så blir det nog detta, kan i och för sig tänka mig kanarieöarna också för jag tror inte det är så dåligt där, det är bara att det är the chartersemester som gett det dåligt rykte. Men det vore skönt att slippa lunchpriserna i €... Slantar hellre mer för resan och sedan lever billigt än tvärtom.

Ååååhh....snacka om härlit du kommer ha.. Hoppas du kommer iväg.
Det såg verkligen helt kanon ut, tänk om man fick plats i en resväska och kunde bli medsmugglad..Näää en annan får väl vänta till sommarns greklandsresa.. Hat underbart. / Nettan

Ska du vara där i 2v. kan du unna dig lite kultur också. Åk till Chichen Itza och Tulum t.ex.
Eller segla katamaran från Cancun till Isla Mujeres, dyk och snorkla, eller far till Cozumel, fantastiskt vatten var som :tummenupp

Personligen skulle jag hellre åka till Acapulco.. Mindre turistigt och mera genuint Mexicanskt.

Personligen är jag helt ointresserad av stranden så om den är bättre eller sämre låter jag vara osagt.

Biturbo skrev:
2617706 Personligen skulle jag hellre åka till Acapulco.. Mindre turistigt och mera genuint Mexicanskt.

Mmm, kan tänka mig det men det är en kostnadsfråga också... 2-veckorsresorna över jul och nyår är pretty kostsamma. :näsblod Acapulco är västkusten va? Föredrar i och för sig att semestra med Texas-bor före liberaler från Beaver State. :D

dra till mexico, du kommer inte o ångra det.
om du inte blir bluff o bågad in på en andelslägenhet dvs.

som sagt, du äter och dricker billigt bland "locals". taxichaffisarna vet var de finns.

ATV turer kostar allt mellan 5 och 50 dollar, värt varenda krona att få dra ut o leka en hel eftermiddag.

mexico blir vad du gör det till , men om du hänger i turistzonen är det nog samma var än i världen du är.

Markus skrev:
2617819 Mmm, kan tänka mig det men det är en kostnadsfråga också... 2-veckorsresorna över jul och nyår är pretty kostsamma. :näsblod Acapulco är västkusten va? Föredrar i och för sig att semestra med Texas-bor före liberaler från Beaver State. :D

Inte så mycket americanare aller annat löst folk öht i Acapulco..

Skall du åka över nyår så är just Acapulco the place to be för alla mexare..

Varje gång jag har begränsad budget så blir det Thailand. Har sett det mesta, och i Thailand får man garanterat mest valuta för pengarna. Från BKK flyger man för några hundralappar vidare till Malaysia, Borneo, Australien osv osv.

Var i Dominikanska för nåt år sedan. Trevligt, men samma pengar i Thaland hade gett MYCKET mer. FInare där dessutom.

BKK rockar. Min favoritstad. Älskar det "ordade" kaoset.

Starstriker skrev:
2618543 Varje gång jag har begränsad budget så blir det Thailand. Har sett det mesta, och i Thailand får man garanterat mest valuta för pengarna. Från BKK flyger man för några hundralappar vidare till Malaysia, Borneo, Australien osv osv.

Var i Dominikanska för nåt år sedan. Trevligt, men samma pengar i Thaland hade gett MYCKET mer. FInare där dessutom.

BKK rockar. Min favoritstad. Älskar det "ordade" kaoset.
Får hålla med thailand är skiten!!

Biturbo skrev:
2618353 Inte så mycket americanare aller annat löst folk öht i Acapulco..

Skall du åka över nyår så är just Acapulco the place to be för alla mexare..

De gångerna jag varit i Acapulco har jag fått intrycket att det är skitigt och nergånget och att staden bara lever på myten från glansdagarna.

Fast å andra sidan kanske jag bara varit i fel kvarter av staden. :va

blacktriple skrev:
2619122 De gångerna jag varit i Acapulco har jag fått intrycket att det är skitigt och nergånget och att staden bara lever på myten från glansdagarna.

Fast å andra sidan kanske jag bara varit i fel kvarter av staden. :va

Nja.. Det är som de flesta städer... Bättre och sämmre områden.

Cancun är ju ett semesterområde snarare än en Mexicans stad..

Biturbo skrev:
2619615 Cancun är ju ett semesterområde snarare än en Mexicans stad..

Det är liksom poängen, vill helst inte kultivera mig någonting. Är trött på hyrbilar, kartor och sevärdheter. Har kört senaste tre resorna NY, Rom, Riviera - trehundramiljoner grejer som ska ses, ätas och göras. Vad där det för fel på:

1. badbraller
2. parasoll
3. strand (eller åtminstone vatten)
4. bok
5. sprit

:confused:

Jag hittar dock bara ett ganska risigt hotell just nu så jag lär få hänga på stranden 24-7.

Markus skrev:
2619681 Det är liksom poängen, vill helst inte kultivera mig någonting. Är trött på hyrbilar, kartor och sevärdheter. Har kört senaste tre resorna NY, Rom, Riviera - trehundramiljoner grejer som ska ses, ätas och göras. Vad där det för fel på:

1. badbraller
2. parasoll
3. strand (eller åtminstone vatten)
4. bok
5. sprit

:confused:

Jag hittar dock bara ett ganska risigt hotell just nu så jag lär få hänga på stranden 24-7.

Om det är vad du är ute efter är du bra puckad om du betalar 3ggr mer för att åka till Mexico som att åka til Canarieöarna el dylikt.

:hajja

Biturbo skrev:
2620750 Om det är vad du är ute efter är du bra puckad om du betalar 3ggr mer för att åka till Mexico som att åka til Canarieöarna el dylikt.

:hajja

Så mycket dyrare är det faktiskt inte, inte ens dubbelt faktiskt. :)
Om man tröttnar på Kanarieöarna så är man fast, tröttnar man i Mexico kan man åka "vart man vill" typ. Jag hade nöjt mig med Kanarieöarna, men jag är inte ensam på resan.

Men men, vi får se om det blir något.

Markus skrev:
2620756 Så mycket dyrare är det faktiskt inte, inte ens dubbelt faktiskt. :)
Om man tröttnar på Kanarieöarna så är man fast, tröttnar man i Mexico kan man åka "vart man vill" typ. Jag hade nöjt mig med Kanarieöarna, men jag är inte ensam på resan.

Men men, vi får se om det blir något.

Jag förstår.. Men jag är ingen strandkille serru så jag hade hellre hyrt en båge och åkt runt på de lite mer bergia områdena runt Acapulco, ätit riktig Mexicans mat och kikat på snygga latinos på stranden än att... Eh.. Ja ligga på stranden bland feta amerikaner och äta texmex..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT