Mera svensk roadracing i tv!

Laban

obotligt nyfiken
Gick med
11 Jul 2004
Hoj
CBX600
SportExpressen har börjat sända svensk roadracing, och den senaste sändningen finns härligt nog att ladda ner via den här sajten. Underbart roligt att se, men varför, varför, varför får man aldrig se sånt i "vanlig" tv?

Så, jag tänkte att det kanske kunde vara dags för lite mejlbombning av SVT, TV3, Kanal 5 och TV4. Vad sägs??? :D

Själv slängde jag just iväg några rader till sportchefterna för TV4, SVT och TV3 (Viasat).

"SportExpressen har börjat sända svensk roadracing i sin tv-kanal. Är det
inte på tiden att ni också börjar uppmärksamma den delen av svensk
motorsport? I landet finns det över 200 000 motorcykelägare som är potentiella tittare. De flesta kanske inte tar sig iväg till själva tävlingarna som sådana, men lär säkert vara intresserade av att se tävlingarna på tv...
Bara på sajten Sporthoj.com finns tusentals potentiella tittare. De gillar sporthojar och skulle förmodligen älska er kanal om ni började sända svensk roadracing..."

Adresserna till sportcheferna är:
albert.svanberg@svt.se
magnus.dahlborn@viasat.se
hans.pekkari@tv4.se
johan.westman@kanal5.se

Kopiera gärna min text eller skriv nåt själva om ni tycker att det är en bra grej.

/Laban

Last edited:
Skorpan skrev:
SVT tror jag tyvärr inte på,dom vill helst sända 70talsfilmer och opera tyvärr
Men idèn med andra är :tummenupp

Det är bara att klistra in alla adresser i brevet och slänga iväg. Inget att förlora. Även SVT kan ju bättra sig... :)

Laban skrev:
SportExpressen har börjat sända svensk roadracing, och den senaste sändningen finns härligt nog att ladda ner via den här sajten. Underbart roligt att se, men varför, varför, varför får man aldrig se sånt i "vanlig" tv?

Så, jag tänkte att det kanske kunde vara dags för lite mejlbombning av SVT, TV3, Kanal 5 och TV4. Vad sägs??? :D

Själv slängde jag just iväg några rader till sportchefterna för TV4, SVT och TV3 (Viasat).

"SportExpressen har börjat sända svensk roadracing i sin tv-kanal. Är det
inte på tiden att ni också börjar uppmärksamma den delen av svensk
motorsport? Den är ju inte direkt liten och för den delen väldigt
populär. Inte bara bland landets över 200 000 motorcykelägare..."

Adresserna till sportcheferna är:
albert.svanberg@svt.se
magnus.dahlborn@viasat.se
hans.pekkari@tv4.se

Vem som är sportchef på Kanal5 har jag inte fått reda på ännu, men jag har skickat en fråga om det till info@kanal5.se.

Kopiera gärna min text eller skriv nåt själva om ni tycker att det är en bra grej.

/Laban

"Den är ju inte direkt liten"

Både sporten som sådan och det svenska publikintresset är iofs extremt litet, om rätt ska vara rätt.

Jag satte mig framför TVn i gårkväll och blev helt paff.. de visade roadracing, svensk roadracing... Och inte bara ett 12 sekunder långt inslag som det i bästa fall blir annars.
Mer sånt! :tummenupp
Jag såg inte hela, någon som vet om de visade mer än nordic superbike och 250?

Svt kunde kanske skippa gustjänst och visa RR?

Slurken skrev:
Jag satte mig framför TVn i gårkväll och blev helt paff.. de visade roadracing, svensk roadracing... Och inte bara ett 12 sekunder långt inslag som det i bästa fall blir annars.
Mer sånt! :tummenupp
Jag såg inte hela, någon som vet om de visade mer än nordic superbike och 250?

Svt kunde kanske skippa gustjänst och visa RR?
Kanal?

.. Skickat!
Thanks for your mail.

I am out of the office and will not be able to read mail so if urgent, call
or send SMS to my mobile at +46 73 699 22 75.

Back Monday August 8.

Best regards,

Magnus Dahlborn
Head of sports

TV3/Viasat Sport Sweden

Jag fick svar från Magnus Dahlborn på TV3/Viasat Sport Sweden i dag. Så här skriver han:

Tack för mejl!
Som du kanske vet så har vi sänt mycket svensk roadracing sedan Viasat Sport började i mars 1999.
Det var med blandat resultat.
Märkligt är att när vi sände, så hörde ingen av sig och tyckte det var bra.
Nu när sändningarna är borta skriver du och undrar varför vi inte visar
något. Det är en ekvation som jag inte får ihop.

Så de 200 000 motorcykelägarna i Sverige brydde sig tydligen inte så mycket
förr. Kanske har vinden vänt, men innan vi satsar på svensk roadracing igen
måste produktionsvärdet upp rejält.

Hälsningar,

Magnus Dahlborn
Programchef
Viasat Sport

Det vore intressant att veta hur man tänker använda det material som filmats från årets SM? Kanske Nordegren kan svara på eller ha en idé om.. Du får ju så sällan frågor :)
Det vore oxå intressant att se tittarsiffror från SM och STCC samt träffar på STCC´s hemsida som är RR-relaterade.

MVH
/JPS

Jag ticker det vore kul med te.x "Viasat cup" FETA KVALTÄVLIINGAR runt på landets banor för att sedan göra upp om en rejäl prischek!! varje kval skall direktsändas,med en massa depåmingel innan racen.

twinner skrev:
Jag ticker det vore kul med te.x "Viasat cup" FETA KVALTÄVLIINGAR runt på landets banor för att sedan göra upp om en rejäl prischek!! varje kval skall direktsändas,med en massa depåmingel innan racen.

Visst vore det kul med mer sponsring till roadracing, men varför inte börja med att skriva till tv-kanalerna och efterlysa mer bevakning? :)

Nu har jag även fått adressen till Kanal5:s sportchef. Den är johan.westman@kanal5.se

jP skrev:
"Den är ju inte direkt liten"

Både sporten som sådan och det svenska publikintresset är iofs extremt litet, om rätt ska vara rätt.

Visst, men nu snackar vi ju tv, och intresset för motorsport på tv är ju enormt mycket större än det är live. Samma sak med roadracing tippar jag. Och ska man sälja in en idé så kan man väl överdriva lite? Tycker i alla fall jag är ok. :hihi

På den här sajten har vi tusentals registrerade som är intresserade av sporthojar. Skulle tro att majoriteten även är intresserad av att kolla på roadracing på tv...

Laban skrev:
På den här sajten har vi tusentals registrerade som är intresserade av sporthojar. Skulle tro att majoriteten även är intresserad av att kolla på roadracing på tv...

Jag vet inte, men nog känns det som att jag misstog mig. Intresset för att få tv-kanalerna att sända mer svensk roadracing verkar vara minst sagt minimalt... eller? :D

Laban skrev:
Visst, men nu snackar vi ju tv, och intresset för motorsport på tv är ju enormt mycket större än det är live. Samma sak med roadracing tippar jag. Och ska man sälja in en idé så kan man väl överdriva lite? Tycker i alla fall jag är ok. :hihi

<neggorealistlägepå>
Nej, nu ser du på antalet intressenter med sh-skygglappar. Jag vågar påstå att det svenska intresset även för rr på tv är minimalt i det stora hela.

Till och med här på sh är det förmodligen endast en begränsad minoritet som bryr sig om dagens rr-sändningar på TV.
<neggorealistlägeav>

Imo måste man göra mer show av säsongen och tävlingarna för att locka till sig tittarna/besökare utöver dagens hardcore-rejsputtar. STCC- organisationen har lyckats med detta eftersom de har personer med både erfarenhet och förståelse för detta, samt professionella PR-lirare som arbetar heltid både med marknadsföringen och konceptet som sådant.

Tyvär verkar både framtidsplaner och ambitionsnivåer vara rätt kackiga inom svensk RR idag, med undantag av några enstaka individer, tyvär.

jP skrev:
<neggorealistlägepå>
Nej, nu ser du på antalet intressenter med sh-skygglappar. Jag vågar påstå att det svenska intresset även för rr på tv är minimalt i det stora hela.

Till och med här på sh är det förmodligen endast en begränsad minoritet som bryr sig om dagens rr-sändningar på TV.
<neggorealistlägeav>

Imo måste man göra mer show av säsongen och tävlingarna för att locka till sig tittarna/besökare utöver dagens hardcore-rejsputtar. STCC- organisationen har lyckats med detta eftersom de har personer med både erfarenhet och förståelse för detta, samt professionella PR-lirare som arbetar heltid både med marknadsföringen och konceptet som sådant.

Tyvär verkar både framtidsplaner och ambitionsnivåer vara rätt kackiga inom svensk RR idag, med undantag av några enstaka individer, tyvär.

Du verkar ha rätt i allt du säger. Tyvärr. Men, men. Sakar kan ju ändras... för egen del är jag snudd på obotlig optimist! :)

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka