Mera "mos" i B-Kingen

PatrikL

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2005
Hoj
Kawasaki ZX12R, 1427 PSB. Honda CRF 450 R
Hej.
Nu har jag åkt B-king sen i våras och testat den på strippen och andra ställen. Idag har den KN-filter, PC III och Youshimura slipon,

Till nästa år vill jag ha mer "mos" i motorn.

- Jag vill ha minst 200 hk på hjulet.

- Den ska vara körbar även på gata.

- Den ska hålla

- Den ska utan att bygga om hela hojen, klara besiktningen

- Den ska ha kraft från låga varv, inte från 7000 och uppåt.

Vad anser ni som är kloka att jag ska göra?

- Trimma konventionellt ?

- Eller en turbo?

För och nackdelar med de olika trimmen?

Mvh
Patrik

Fördelar turbo:
-Massor med effekt
-Många hästar/hk
-Det går att göra det mesta själv

Nackdelar turbo:
-Omöjlig att få igenom besiktningen

Fördelar konventionell trim:
-Syns inte
-Fullt besiktningsbar

Nackdelar konventionell trim:
-Svårt
-Dyrt
-Färre hästar än turbo

Vill man höja hela kurvan utan att varva mer än du gör idag så skulle byggt den större, samt portat,bytt kam och kompression samt ett helsystem
Med DKE strokervev hamnar man på 1500 cc, ökar man sedan på borret till 84 mm ger det 1600 cc.

/J

Last edited:
Det är ganska mycket redan från början va?
165 på hjulet eller???
Då skulle jag fortsätta att åka sugmotor om 200hk är målet.

Strokning låter dyrt, bra för bottendraget. Men ger inte så mycket mer toppeffekt. Eventuellt ingenting mer på topp.
Borrning är bättre för högre toppeffekt.
Portning, högre komp och avgasrör så är du nog inte så långt ifrån. Då behåller du fortfarande körbarheten. Byt bara kammar om du absolut måste. Försök komma så långt som möjligt med orginal. Dom är väl inte direkt strypta från början. Eller?
Budgeten borde ligga klart under vad en seriös turbokonvertering kostar.
Men ska du långt över 200 hk så kan det bli rejält dyrt.

Men siktar du högre. +250hk då är det turbo som gäller.
Har du väl tagit steget upp till turbo så går det ju tämligen enkelt att komma lite längre än till +250hk utan större pristilllägg!

Mats

Last edited:
Det är ganska mycket redan från början va?
165 på hjulet eller???
Då skulle jag fortsätta att åka sugmotor om 200hk är målet.

Strokning låter dyrt, bra för bottendraget. Men ger inte så mycket mer toppeffekt. Eventuellt ingenting mer på topp.
Borrning är bättre för högre toppeffekt.
Portning, högre komp och avgasrör så är du nog inte så långt ifrån. Då behåller du fortfarande körbarheten. Byt bara kammar om du absolut måste. Försök komma så långt som möjligt med orginal. Dom är väl inte direkt strypta från början. Eller?
Budgeten borde ligga klart under vad en seriös turbokonvertering kostar.
Men ska du långt över 200 hk så kan det bli rejält dyrt.

Men siktar du högre. +250hk då är det turbo som gäller.
Har du väl tagit steget upp till turbo så går det ju tämligen enkelt att komma lite längre än till +250hk utan större pristilllägg!

Mats

Ja.
Det är nog rätt bra från start. Tyvärr har Din MC i Väsbys bänk varit trasig, så vad effekten är med KN-Filter, PC III och Youshiblåsen vet jag inte ännu.
Men jag hoppas att Lelle ska mappa och bänka den näsat vecka.
Och jag hoppas iaf att det är över 175 på hjulet.
Känns inte som jag har behov nu på + 250 hk. Men jag ska absolut över 200.

Förstår att det är omöjligt att besiktiga med turbo, men om man går för tvångsmatning, är det då mycket jobb att göra den till "orginal" vid besiktningen? När besiktigar man en ny hoj första gången? Efter 2 år eller är det mer?

Om B-Kingens motor är lik den gamla Hayabusans motor (för det är den väl? Eller minns jag fel nu?) så ska det inte vara några större bekymmer att komma över 200 hk på hjulet.

Kuazimudo här på forumet körde Hayabusa innan (årsmodell vetefan) han fick:

På slangen 212,8 SAE hk
Vridet 167 Nm

Motormoddarna var:

JE Kolvar Högkom.
Akrapovic Evo2
Portad Topp
Powercommander III
Moddad Luftburk
KN.Luftfilter
Slipade Kammar
Bigbor kit JE-1397
Korta trattar
Slipade Trottelhus

Om B-Kingens motor är lik den gamla Hayabusans motor (för det är den väl? Eller minns jag fel nu?) så ska det inte vara några större bekymmer att komma över 200 hk på hjulet.

På slangen 212,8 SAE hk
Vridet 167 Nm

Motormoddarna var:

JE Kolvar Högkom.
Akrapovic Evo2
Portad Topp
Powercommander III
Moddad Luftburk
KN.Luftfilter
Slipade Kammar
Bigbor kit JE-1397
Korta trattar
Slipade Trottelhus

Nja, det är samma motor som nya busan, men lite nertrimmad. Tror mest de strypt luftburken.

"Dimax" här på forumet har/hade (?) en sugmotor-1600cc-streetfighter-busa som det var bra drag i. Det var den enda sugmotorhojen som hängde på Turboanderssons turbobusa när de drabbade samman på Barkarby. :D

På slangen 212,8 SAE hk
Vridet 167 Nm

Motormoddarna var:

JE Kolvar Högkom.
Akrapovic Evo2
Portad Topp
Powercommander III
Moddad Luftburk
KN.Luftfilter
Slipade Kammar
Bigbor kit JE-1397
Korta trattar
Slipade Trottelhus

Radicalmotorerna (Hayabusamotor) sägs ju lämna 200hk+ vid köp.
Är det överdrift eller är de modifierade från start?

Förstår att det är omöjligt att besiktiga med turbo, men om man går för tvångsmatning, är det då mycket jobb att göra den till "orginal" vid besiktningen?

Tar ca 3-4 timmar for mej att besiktningsmodda.
'Hanga av' turbo+grenror och IC'n. Sen pluggar man oljematningarna till Turbon och dit med orginal avgassystem.
Ca 3-4 timmar 'bygga tillbaka' efter bes. Det 'fina' med MCX's extrasprut ar ju att 'den kommer in' med bla laddtryck dvs man behover inte gora nagot 'under tanken' vid besiktning....:tummenupp
Stressmeka forra aret och hann inte byta framdack och 'glomde' fa dit tutan.
Ombesiktning av dessa 2st 'tvaar' skedde 3 veckor senare med Turbokittet monterat och det gick ju bra :D
Besiktningmannen sa 'att nu har du fatt pa 4:1 systemet'. 'Och roterande ljudampare oxa' sa jag:näsblod :tungan
Efter detta hade vi en laaang diskussion med 'huvudbesiktningmannen' som gjorde dem flesta reg. besiktningarna. Han sa att 'Det ska inte sitta Turbo pa MC!' Men nu enligt LAHI har pa forumet ska det ga att besikta min med Turbo eftersom min Busa ar reggad 31/5/1999 dvs 3 veckor innan 'helfordonsgodkannande' kom pa MC/moped.
Gar givetvis INTE med en ny B-King tyvarr

'Bra att ha sida' vid modding/trimning av Busor (och B-king):
http://www.hayabusazone.com/:tummenupp

Last edited:
NO2 säger jag!

Ett enkelt lustgassystem kan du säkert plocka 50häst med utan att riskera ras. Dessutom behöver du inte ingripa i motorn så alla garantier finns kvar om något råkar hända:D
-Bortsett från smälta kolvar eller dödade ringland då, för det syns skapligt väl:D

Installera ett vått system med backning av tändningen aktiverat via samma
fullgasswitch som aktiverar NO2 systemet.
Givetvis också en vanlig panelswitch där du slår på/av systemet så du inte
mosar på med NO2 varje gång du drar fullt.

Vill du ha mer NM/HK är det bara att öka doseringen:tummenupp

Nackdelen är att gasen tar slut....fort.

Fördelar turbo:
-Massor med effekt
-Många hästar/hk
-Det går att göra det mesta själv

Nackdelar turbo:
-Omöjlig att få igenom besiktningen

Fördelar konventionell trim:
-Syns inte
-Fullt besiktningsbar

Nackdelar konventionell trim:
-Svårt
-Dyrt
-Färre hästar än turbo

Vad säger Brinken och Andersson?
Mvh
Patrik

Last edited:
Nja, det är samma motor som nya busan, men lite nertrimmad. Tror mest de strypt luftburken.

Ahaaa. Men är inte nya motorn baserad på den gamla, eller är det en helt nykonstruerad motor?

Stressmeka forra aret och hann inte byta framdack och 'glomde' fa dit tutan.
Ombesiktning av dessa 2st 'tvaar' skedde 3 veckor senare med Turbokittet monterat och det gick ju bra :D
Besiktningmannen sa 'att nu har du fatt pa 4:1 systemet'. 'Och roterande ljudampare oxa' sa jag:näsblod :tungan
Efter detta hade vi en laaang diskussion med 'huvudbesiktningmannen' som gjorde dem flesta reg. besiktningarna. Han sa att 'Det ska inte sitta Turbo pa MC!' Men nu enligt LAHI har pa forumet ska det ga att besikta min med Turbo eftersom min Busa ar reggad 31/5/1999 dvs 3 veckor innan 'helfordonsgodkannande' kom pa MC/moped.

Hehe, du kör tillbaka till bilprovningen med turbokittet monterat på en hoj som inte är reggad med turbo, och jag hade nog inte ens vågat komma tillbaka med bara den korta avgaspipan på istället för rör hela vägen + dämpare. Turbogrejorna är ju inreggade iallafall.

Angående reggningen så har jag inte försökt regga en så ny hoj som din med turbo, så det jag har skrivit om det är sådant jag fått reda på av bilprovningens tekniska upplysning och vägverket. Jag passar bara infon vidare. Så det är egentligen enligt SBP och VV.

"Dimax" här på forumet har/hade (?) en sugmotor-1600cc-streetfighter-busa som det var bra drag i. Det var den enda sugmotorhojen som hängde på Turboanderssons turbobusa när de drabbade samman på Barkarby. :D

Håller på att byggas en till i Skåne :) Vet inte var han hamnar effektmässigt eftersom den inte är klar än, men byggaren gissade på runt 240-250 på slangen. Vrid vetefan. Men vi får se när den är klar.

Last edited:
Sugtrim hade nog varit mest coolast också tycker jag. Turbo känns lite overdone.

Halvmiljonkronors Busan från Motospeed ?

Ja är det inte samma? Jaghar inte frågat Lasse vem som byggt den. Den gick som en raket sist jag såg den iaf, ram och sving flexade vid växlingarna så det så ut som om den skulle desintegreras :gnissla

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman