Mera Öhlinare...

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Okej, efter en del snack här om Öhlinare börjar jag också fundera.

1) Om jag byter dämpare bak (enligt mig är det den som är sämst, jag skruvar och hojen gungar efter några hårda varv) och behåller original fram, kommer jag att få det bättre då eller blir man bara irriterad på att den är dålig fram då?
Frågan är alltså måste man byta både fram och bak?

2) Enligt Öhlins hemsidan skall jag ha en 46HRCLS till min trajja, MÅSTE man använda just den eller finns det flera som passar? Om jag nu hittar begagnat alltså. Vissa har ju reservoaren (eller vad det kallas) vid sidan andra har den monterad vertikalt på dämparen, andra horisontellt. Jag har rätt gott om plats på hojen, men är fästena likadan som andra?
När jag sedan säljer hojen är det nog bra att säja dämparen för sig, finns det andra hojar som 46HRCLS passar på? Funkar den på t.ex. R1:an har man ju rätt stor marknad…
Enligt någon hemsidan passar den till ZX7 t.ex., men det är ju inte världens vanligast hoj…

3) Vad skulle en dylik tingest betinga (46HRCLS) för värde? 7000-8000? Var köper man billigast Öhlins grejer?
 
46HRCLS till Traja är inte identisk med 46HRCLS till Kawasaki. HRCLS är en H=monotube with hose mounted reservoir, R=justerbar för rebound, C=justerbar för compression, L=adjustable length och S=Hose mounted hydraulic spring preload. HRCLS innebär alltså ingen indikation påvilka hojar den passar.
 
Vänta, nu flummar jag zx7r ÄR världens vanligaste hoj :kocko

Men skulle det gå att köpa en från en zx7r och skruva rakt på min trajja? Det är inte så att det är samma dämpare men med olika fästen?!?!
 
Nej dämparens grundlängd kan vara annorlunda och dessutom är det långt ifrån säkert att fästena för övrigt passar men du kan ju försöka kolla en crossover lista.
 
Borsiin skrev:
Nej dämparens grundlängd kan vara annorlunda och dessutom är det långt ifrån säkert att fästena för övrigt passar men du kan ju försöka kolla en crossover lista.

"crossover lista" Någon som vet var sådana finns?
 
Ring Scott Svenska, tfn: 018-56 28 00, så får du reda på var du kan köpa dämparen.

I Stockholm är det AVA MC och Yamaha Center i Haninge som säljer dessa.

Priset till min hoj,TR 702 46HRCLS, är 9.070 SEK. Misstänker att priset för TR 201 till din är detsamma.

Jag lär nog ta min dämpare från Jack Lilley i England. De tar £ 546 för min.
 
Last edited:
Borsiin skrev:
Nej dämparens grundlängd kan vara annorlunda och dessutom är det långt ifrån säkert att fästena för övrigt passar men du kan ju försöka kolla en crossover lista.

Dessutom är nog "bestyckningen" olik. (Fjäder, dämpning / retur och kompression.)

Hittar du en där infästningen och grundlängden är densamma så går det väl att bygga om men frågan är vad det kostar...
 
Tackar!, det låter som om någon får åka till Jack Lilley, och helt enkelt acceptera att jag inte kan sälja den till någon annan sedan. Jag hittade en lista, och alla har olika art.nr. så...

Men hur bra kommer det att funka om man bara byter dämpare bak? Det är bara det du tänkt Swedo, eller?
Jag är rätt nöjd med hur den känns fram faktiskt, men jag menar om man får hårdare fjäder och en dämpare som är bättre, blir fram den svaga länken! Bör man byta fjäder till öhlins också? Eller kan man leva med original? :gnissla
 
triple skrev:
Tackar!, det låter som om någon får åka till Jack Lilley, och helt enkelt acceptera att jag inte kan sälja den till någon annan sedan. Jag hittade en lista, och alla har olika art.nr. så...

Men hur bra kommer det att funka om man bara byter dämpare bak? Det är bara det du tänkt Swedo, eller?
Jag är rätt nöjd med hur den känns fram faktiskt, men jag menar om man får hårdare fjäder och en dämpare som är bättre, blir fram den svaga länken! Bör man byta fjäder till öhlins också? Eller kan man leva med original? :gnissla
Vet inte hur din funkar triple.
Men min gamla häck har taskig frigång och alldeles för flack styrvinkel.
Detta resulterar i att den är svårsvängd och slipar kåpor vid kraftiga nedlägg.
Vidare är jag så pass tung att fjädringsvägen måste bli längre, som det är nu studsar arslet när det börjar gå fort.
Med Öhlinaren kan jag höja bakpartiet och enkelt justera dämparen för väg, rejs, bana m.m. :D

P.s. Jag tror inte jack Lilley hade Öhlinare till din men kontakta dem D.s.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top