Mer ljus på cykeln

Figge73

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2010
Ort
Göteborg - Önnered
Hoj
Honda Hornet 98
Hej alla.

har sökt å letat men ej hittat någon tråd som tar upp detta.
Köpte mig en Honda Hornet -98 i sommras och på denna satt
det inte den stora runda huvudstrålkastaren utan två mindre
runda lampor. själv tycker jag dom va snygga, men dom ger ett
fruktandsvärt dåligt ljus när man kör i mörker.

Så nu till min fråga? Får man montera på extra ljus som enbart
tänds när helljuset slås på. kommer montera dom under ordinarie
huvudstrålkastare.

Denna lampan har jag sittande idag
70-013.gif

och tänkte montera på 2st såna här lampor under.
47881.jpg


Lite sorleksskillnad på bild :gnissla men den svarta är 50x50mm och
kommer sättas på gaffelbenen.

är detta OK vid en besiktning eller måste de kopplas ur?
 
Du får ha 3st ljuspunkter framåt redan vid halvljus. Du kan alltså ha två halvljus och ett dimljus eller två dimljus och ett halvljus exempelvis. Max lampeffekt om 55w.

På helljus finns inga direkta begränsningar.

Lys på bara!
 
Se bara till att du har generatoreffekt så det räcker till en till lampa.

Mats
 
Det är en 1x10W LED lampa i dessa :tummenupp
Så förbrukningen är marginell, men när allt kommer omkring så
handlar de om generaton ändå:rolleyes:

Skall kolla innan.
 
Har du testat att köra med dessa?

Min erfarenhet är att de är häftiga som ficklampor men rätt värdelösa för MCbruk...
 
Ett enkelt sätt att trimma originalet är ju att mäta upp spänningen som lampan får, och är den för låg så drar du nya, tjocka, kablar direkt från batteriet och sätter in extra relän. 10% spänningsfall ger 50% sämre ljusutbyte, så det är viktigt att lamporna får så hög spänning som möjligt.
 
Smälla dit xenon har aldrig varit en idé?
 
Du får ha 3st ljuspunkter framåt redan vid halvljus. Du kan alltså ha två halvljus och ett dimljus eller två dimljus och ett halvljus exempelvis. Max lampeffekt om 55w.

På helljus finns inga direkta begränsningar.

Lys på bara!

3st halvljus/dimljus: Gäller enbart buss i ringlinjetrafik.
2st halvljus/dimljus: Tung lastbil/Personbil/lätt lastbil.
1-2 halvljus/dimljus: 2st på vissa mc där ljusen sitter så tätt, att det på avstånd uppfattas som 1

Rätt om helljus och lampeffekten :tummenupp
 
dom verkade ju lysa riktigt schysst. Xenon är ju annars bra men tar ju en del plats med sina ballaster.
 
Har ej provat att köra med dessa lampor, dock kikat på tuben
å de verkar inte fel :-)
http://www.youtube.com/watch?v=CLZipABHNQg

Spänningen va intressant, lättar eatt kolla de först innan man
meckar på mer saker på cykeln.

Min praktiska erfarenhet säger att de är mindre bra/skit.....

De ger 900lumen och har pissig ljusbild. En Xenonlampa ger 3600lumen i en betydligt bättre ljusbild. Börja med att xenonkonvertera ditt befintliga ljus innan du hänger dit mer ljulgransbelysning...
 
Xenonkonvertera skulle funka om man hade lite plats över
för boxen. tycker det är tillräckligt tight under/bakom lamporna
idag, så de va därför jag fick denna idéen.

Men skall mäta å kolla innan jag monterar på å se hur det blir,
som sagt va det är inte en julgran jag skall skapa utan hoppas
på att kunna dölja dom så bra som de går & fixa lite bättre ljus,
kanske skulle fundera över en normal huvudstrålkastare istället. :confused:
 
3st halvljus/dimljus: Gäller enbart buss i ringlinjetrafik.
2st halvljus/dimljus: Tung lastbil/Personbil/lätt lastbil.
1-2 halvljus/dimljus: 2st på vissa mc där ljusen sitter så tätt, att det på avstånd uppfattas som 1

Rätt om helljus och lampeffekten :tummenupp

Nej. Du får ha tre ljuspunkter vid halvljus på MC enligt VVFS.

"Trafikförordning (1998:1276)
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung
terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för
halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att
uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock
inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när
väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder
att halvljuset behöver vara tänt.

I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i
stället för halvljus.

Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus
får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med
motorcykel under dagsljus.


Såleds: Du får i dagsljus använda halv + dim men endast på hojar. Och här snackar vi hoj.. Kaka?
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top