Mer kräm i Kawa ER-5

Traje RR

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
Kawaskaki zx6r
Läget är som följer.

Har funderat på att strippa en CBR900 till en streetfighter men känns som mer jobb än att köpa en redan strippad. Har fått nys på en Kawa ER-5. Nu är frågan om man kan dreva ner Kawa:n och får lite med "kräm" i start. Behöver inte göra 200+ (vilket ifs den inte ens gör orginal) men kan få man få så mycket "kräm" att man kan lära sig slanga,göra stoppies, etc etc, motsvarande en CBR900 i motoreffekt?

OM någon har något annat förslag så bara fram med det.

Tacksam för någon hjälp på detta. :tummenupp

Traje RR skrev:
Läget är som följer.
//--//Nu är frågan om man kan dreva ner Kawa:n och får lite med "kräm" i start.
//--//...motsvarande en CBR900 i motoreffekt?

OM någon har något annat förslag så bara fram med det.

Tacksam för någon hjälp på detta. :tummenupp

Jag tycker nog att du ska hitta en CBR med en gång. ER-5or är bland det tröttaste som säljs i butiker idag så att dreva den kan nog inte göra den till en Fireblade.

soppatorsken skrev:
Jag tycker nog att du ska hitta en CBR med en gång. ER-5or är bland det tröttaste som säljs i butiker idag så att dreva den kan nog inte göra den till en Fireblade.

Behöver inte bli en FB utan bara man kan bus med den...(får den väldigt billigt)

gissar att en försäkring på en FB i Malmö inte är så billig heller. :tummenner

Traje RR skrev:
Behöver inte bli en FB utan bara man kan bus med den...(får den väldigt billigt)

gissar att en försäkring på en FB i Malmö inte är så billig heller. :tummenner

Såklart att den ska vara billig. En ny kostar väl en tredjedel av en Fireblade...
Om den är jättebillig, köp och sälj den på blocket eller nått.

Annat förslag: Är ER-5:an så mycket billigare än min hoj? Jag tycker du köper den istället med lite SH-rabatt :D

Visst kan du nog leka en del med 500:an, den är ju relativt lätt. Men att dreva ner den kommer inte att göra den speciellt mycket lättare att wheela med.
Du gör nog bara de lägre växlarna oanvändbara och så är situationen lika som innan fast med färre växlar.

Edit: lite åsikter om drevning åxå....

Last edited:
Du kommer inte få det där uppenbara accet av en CBR900's vridmoment. Dock kommer du såklart om drevar säg... ner 1 fram o upp 3-4 bak få nog för att med koppling (eller inte) wheela rättså lätt faktiskt. Detta säger jag utan att ha kört en ER-500, men drevning gör en massa. Sen är wheela att kunna hantera en hoj, mer än kräva att hojen ska kunna wheela åt en...

Jag kan säga att du kommer bli besviken om du tror att du ska kunna leka som fan med en ER5a. Jag tog kk på en sån och dom e sååå jävla tråkiga.

Själv kommer jag upp på baken på min med lite soppa och mycket styrka, men inte med full tank. Och självklart bara på ettan, så att en ER5a skulle vara rolig att leka med när inte ens min e det kan jag inte tänka mig.

Kolla om inte delar från ZZR1100/1200 passar.. Vill minnas att motorn i princip är en halv ZX10.
Det finns säkert mycket potential, och den väger ju just ingenting. Kammar från GPZ500 går nog i också.

Pyssla med hojar är kul, och det är nog betydligt billigare att ge sig på en ER5:a än en fireblade. Det finns garanterat betydligt mer utrymme för förbättring också.

Har haft en KLE 500, samma motortyp! Är de ostrypta så är de rätt pigga(48 hk) går att slanga med från start, med lite kopplingstrix o flytta kroppen bakåt. Ofta är det strypta på körskolan, o handen poå hjärtat så kan man inte utnyttja någon effekt på körskolehojen förutom när man skall upp i fart.

Standard ER-5: 200kg körklar och med 50hk i motorn. Tämligen trött maskin. Man kan iofs öppna upp utblås och insug en del och få den i ungefär samma utförande som GPZ500, men sååå roligt blir det inte (bra pendlarhoj dock ;) ).

En grej som jag reagerade på hos ER-5:an var att den inte direkt svänger av sig själv. Man fick lixom bryta ner den med våld, vilket i alla fall jag tycker känns lite trist.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back