Mer köpråd bil.. Opel Astra kombi?

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Honda ANF 125
Är ju fortfarande i bilköpartankar.

En liten/mellan kombi. Har tidigare varit nära att slå till på en Golf Variant. Har nu börjat snegla mer på Opel Astra.

De är ju mycket billigare. Får ju en 07 som knappt rullat med bra utrustning för typ 90K.

Vad tror ni om dessa? Lite bullriga har jag hört, det gör mig inget. Kommer inte köra så speciellt mycket att det stör. I övrigt?

Det är förvånansvärt bra kvalité på dessa Oplar, sen att de dras med dåligt rykte från förr gör bara saken bättre då priserna blir därefter.
Som du säger så är de lite bullriga, och är du 2m lång och väger 130kg så kommer du inte gilla stolarna misstänker jag.
De går jävligt billigt, ca 0.65 hyffsad blandad körning och inte ofta över 0.8 om du inte kör kärra i stan eller dylikt. Billig skatt och försäkring också gör det än mer till en sparbössa.
Rost är inte att tala om på dessa bilar längre, vilken Merca som helst är uppäten av rost innan du ser första rosten på dessa bilar.

Jag väljer en Opel före VAG alla dagar i veckan och jag har ägt en jävla massa bilar och Opel är faktiskt en av favoriterna när vi snackar pris kontra kvalité. VAG ligger inte ens på topp 10.

Men välj inte 1.4 (kanske inte finns kvar -07?) då den är på tok för klen och inte speciellt mycket billigare i drift mot 1.6:an som är en klockren motor.
På tidigare modeller brukade generatorn ge upp, det tror jag att de har åtgärdat nu.
När jag får arslet ur vagnen och byter bort/säljer min 9-5:a så blir det troligtvis en Astra igen som tjejen får pendla med till jobbet. Och sen blir det aldrig mer en Saab, de är nästan lika äckliga och urusla som tex Golf och Passat :(

Det är förvånansvärt bra kvalité på dessa Oplar, sen att de dras med dåligt rykte från förr gör bara saken bättre då priserna blir därefter.
Som du säger så är de lite bullriga, och är du 2m lång och väger 130kg så kommer du inte gilla stolarna misstänker jag.
De går jävligt billigt, ca 0.65 hyffsad blandad körning och inte ofta över 0.8 om du inte kör kärra i stan eller dylikt. Billig skatt och försäkring också gör det än mer till en sparbössa.
Rost är inte att tala om på dessa bilar längre, vilken Merca som helst är uppäten av rost innan du ser första rosten på dessa bilar.

Jag väljer en Opel före VAG alla dagar i veckan och jag har ägt en jävla massa bilar och Opel är faktiskt en av favoriterna när vi snackar pris kontra kvalité. VAG ligger inte ens på topp 10.

Men välj inte 1.4 (kanske inte finns kvar -07?) då den är på tok för klen och inte speciellt mycket billigare i drift mot 1.6:an som är en klockren motor.
På tidigare modeller brukade generatorn ge upp, det tror jag att de har åtgärdat nu.
När jag får arslet ur vagnen och byter bort/säljer min 9-5:a så blir det troligtvis en Astra igen som tjejen får pendla med till jobbet. Och sen blir det aldrig mer en Saab, de är nästan lika äckliga och urusla som tex Golf och Passat :(

Gött, ska ut och kolla på en ikväll tror jag. Får jag se hur den känns. Har aldrig provkört de tidigare.

Tips på svaga punkter att kontrollera?

Gött, ska ut och kolla på en ikväll tror jag. Får jag se hur den känns. Har aldrig provkört de tidigare.

Tips på svaga punkter att kontrollera?

Njae, jag känner inte till några fler direkt svaga punkter annat än just generatorn, som jag tror är åtgärdad på tex 07:orna.
Jag har en kompis som jobbar som Saab/Opel-mekaniker och han har alltid skruvat mina Saab och Oplar och enligt honom så brukar det inte vara några konstigare saker än nån strulande Ac-anläggning, nåt hjullager när de har rullat uppåt 16-18k mil etc. Bra bilar helt enkelt med få fel om man sköter dem som man ska göra.
Jag brukar inte sköta mina bilar (jag låter tex min tjej köra bilarna :brinnerup) men de brukar hålla ändå :D
Sen att man får byta någon styrled/spindelled när de har rullat en bit är ju inget konstigt.
Hade du tex haft en V70 D5 05-08 som du inte bara kör motorväg med så hade du antagligen fått byta fjäderbenslagringen båda sidorna fram redan innan 8000mil, men där är det bara dålig kvalité på prylarna som framkallar det.

Så åk och köp, det är enormt mycket bil för pengarna :tummenupp
Och gör du en kostnadskalkyl så kommer den hamna högt upp, på ett bra sätt.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!