Mer effekt på kvällen?

boyye

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
1000RR
Har som sagt en strypt 600. Det jag har upplevt när den är strypt är att jag får mer effekt alltså topspeed och acc när jag kör på kvällen. I mörker då alltså. Är detta en hallucination eller är det bättre/friskare luft för motorn då? Hade samma feeling med moppen för ett par år sedan, gick alltid fortare ju senare det var och ju mörkare det var.. Är jag helt ute o vimsar nu?=) Har luften nåt samband med effekten? Och isf kan man känna skillnaden?. Nu tror jag inte att ni som har fullt ut känner nån skillnad, men jag gör det bannemig, och jag är helt säkert på det.
Rätt? Fel? Är jag skadad?

boyye skrev:
Har som sagt en strypt 600. Det jag har upplevt när den är strypt är att jag får mer effekt alltså topspeed och acc när jag kör på kvällen. I mörker då alltså. Är detta en hallucination eller är det bättre/friskare luft för motorn då? Hade samma feeling med moppen för ett par år sedan, gick alltid fortare ju senare det var och ju mörkare det var.. Är jag helt ute o vimsar nu?=) Har luften nåt samband med effekten? Och isf kan man känna skillnaden?. Nu tror jag inte att ni som har fullt ut känner nån skillnad, men jag gör det bannemig, och jag är helt säkert på det.
Rätt? Fel? Är jag skadad?
Stämmer...Har märkt det med dom hojar jag har ägt.... Beror nog på att luften är tunnare om kvällen, eller vad man säger

Det enda jag kan tänka mig är att luften är svalare på kvällen och svalare luft tar mindre plats vilket betyder att du får in mera luft i motorn... eller? :va

Vad jag hört ger den högre syrehalten på nätterna resultatet att motorn går bättre. Samma fenomen kan upplevas vid hög luftfuktighet.
Jämför detta med att motorer går sämre på höga höjder där syrehalten är lägre.

Det är ingen skillnad i syrehalt utan luften är helt enkelt mera komprimerad

Luftens densitet stiger när man kyler den. Alltså mera syre per volymenhet:)
= MORE POWER

Hur många hk(power) kan det skilja då? Eftersom det gjorde ca 15km på moppen på topspeeden, och ca 20 på hondan.

det ultimata som jag hört är att åka brevid en sjö en sval natt

hög luft fuktighet
lågtemperatur

Finns då mer syre till förbränningen i din motor som med NOS

maxximus skrev:
Luftens densitet stiger när man kyler den. Alltså mera syre per volymenhet:)
= MORE POWER

Exactomundo. :)

Tänk "åt andra hållet" för att bevisa det. Om man värmer (istället för att kyla) så expanderar det ju, typ ångmaskin :mattias

Det är därför man får gasa så försiktigt på vintern för annars spinner det loss för den kalla luften gör att motorn får så j*la mycket effekt.... :hihi

*host*

tuppjuck skrev:
Exactomundo. :)

Tänk "åt andra hållet" för att bevisa det. Om man värmer (istället för att kyla) så expanderar det ju, typ ångmaskin :mattias

Det är därför man får gasa så försiktigt på vintern för annars spinner det loss för den kalla luften gör att motorn får så j*la mycket effekt.... :hihi

*host*
Så det ultimata skulle vara att köra roadracing i sibirien på eluppvärmda banor

Man kanske skulle prova att montera in en dysa i luftburken kopplad till en vattentank och med högt tryck skapa en vattendimma i luftburken :tummenupp

Sören skrev:
Man kanske skulle prova att montera in en dysa i luftburken kopplad till en vattentank och med högt tryck skapa en vattendimma i luftburken :tummenupp

Hög luftfuktighet bör ge motsatta effekten tycker jag..? Mer vatten i luften ger ju högre densitet och mindre syre, eller?

Din hoj förmodligen lite för fett bestyckad som gör att den går bättre när bränsleblandningen bli mer optimal när densiteten i luften ökar med kallare luft. Den effekten har nästan lika stor inverkan som enbart den kallare luften.

<edit>Angående luftfuktighet, knastertorr luft innehåller mer syre än fuktig luft. Dvs en förbränningsmotor går bättre i torr luft. Du vill inte "förbränna" vatten utan du vill ha mer syre (vatten tränger undan syret). </edit>

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...