Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det där har jag också hört, något om att man utsätter annan för faraNO_FEAR skrev:2479006Har för mig att reglerna för bil ändrades från första Juni eller något sånt. Inte helt säker dock.
NO_FEAR skrev:2479006Har för mig att reglerna för bil ändrades från första Juni eller något sånt. Inte helt säker dock.
ozto skrev:2478970i en bil är det ju inte straffbart att åka fler än vad bilen är typad för så länge man inte överskrider maxlasten, så jag skulle gissa att det är ok på en hoj med. Men jag har egentligen ingen aning!
Motorrad skrev:2479075Den ändrades, det är helt korrekt. Man kan få böter om man har mer passagerare än vad bilen är registrerad till. Spelar ingen roll om man har fler bältesplatser än vad det står i reg.beviset. Det är antalet i reg.beviset som gäller.
Moonman skrev:2479084Det låter ju lite skumt. På min Suzuki Swift stod det 3pers. Betyder det att jag skulle få böter om jag körde med 4-5pers i bilen? Jag menar visst det är sjukt trångt men det går ju.
Moonman skrev:2479084Det låter ju lite skumt. På min Suzuki Swift stod det 3pers. Betyder det att jag skulle få böter om jag körde med 4-5pers i bilen? Jag menar visst det är sjukt trångt men det går ju.
sandstream skrev:24791384:e kapitlet 6:e paragrafen i Trafikförordningen:
6 § I en bil får inte fler passagerare tas med än den är registrerad för. Passagerare skall färdas på en plats som är avsedd för passagerare.
På en motorcykel får passagerare tas med endast om motorcykeln är inrättad för det. Passageraren skall sitta på den plats som är avsedd för passagerare. Mer än en passagerare får inte tas med. I en sidvagn får inte flera passagerare tas med än vagnen är avsedd för.
Du får böter, vet dock ingen summa.WebGringo skrev:2479236Om detta överskrids, vad händer då ?
OJAK skrev:2479139Jag kollade lite med besiktningen och vägverket i samband med att jag köpte min nuvarande hoj. Det är en Mille-r som byggts om för att ta passagerare (bakram från en vanlig mille). De sa i princip att jag fick ta så många passagerare jag ville bara inte max lastvikt överskreds. Tror den ligger på 135 kg, och själv är jag på 95. Heja!
Vet dock inte hur hårt de kollar detta, vanliga millen hade 175 kg. Tänker att jag blir ca 105kg med ställ och så. Då blir det svårt att ta frugan bakpå med lite packning, eller bara en kompis för den delen.
WebGringo skrev:2479236Om detta överskrids, vad händer då ?
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten