Mer än en passagerare ?

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Vad för straff kan jag få om jag tar mer än godkänt antal passagerare på bågen ?

Teoretiskt sett kan situationer dyka upp där det enklaste, snabbaste och smidigaste sättet är att placera ett par stycken på en mc samtidigt.

Dock , med en sadel o fjädring som din så skulle antagligen något gå sönder.

Min fråga är om det räknas som vårdslöshet i trafik eller något i stil med överlast ?

Indraget körkort ?

i en bil är det ju inte straffbart att åka fler än vad bilen är typad för så länge man inte överskrider maxlasten, så jag skulle gissa att det är ok på en hoj med. Men jag har egentligen ingen aning!

Har för mig att reglerna för bil ändrades från första Juni eller något sånt. Inte helt säker dock.

NO_FEAR skrev:
2479006 Har för mig att reglerna för bil ändrades från första Juni eller något sånt. Inte helt säker dock.
Det där har jag också hört, något om att man utsätter annan för fara
som skulle vara ganska allvarligt.

NO_FEAR skrev:
2479006 Har för mig att reglerna för bil ändrades från första Juni eller något sånt. Inte helt säker dock.

Den ändrades, det är helt korrekt. Man kan få böter om man har mer passagerare än vad bilen är registrerad till. Spelar ingen roll om man har fler bältesplatser än vad det står i reg.beviset. Det är antalet i reg.beviset som gäller.

ozto skrev:
2478970 i en bil är det ju inte straffbart att åka fler än vad bilen är typad för så länge man inte överskrider maxlasten, så jag skulle gissa att det är ok på en hoj med. Men jag har egentligen ingen aning!

Behövs inte bilbälte till alla. Få bilar som har typ 10 bälten:) Lr e det feltänk av mig:va

Motorrad skrev:
2479075 Den ändrades, det är helt korrekt. Man kan få böter om man har mer passagerare än vad bilen är registrerad till. Spelar ingen roll om man har fler bältesplatser än vad det står i reg.beviset. Det är antalet i reg.beviset som gäller.

Det låter ju lite skumt. På min Suzuki Swift stod det 3pers. Betyder det att jag skulle få böter om jag körde med 4-5pers i bilen? Jag menar visst det är sjukt trångt men det går ju.

Tidigare var en regel som sa att man i bil får ha upp till 7 passagerare oavsätt vad som står i reg.bevis förutsatt:

1. Att alla säkerhetsbälten används
2. Att ingen av passagerarna skymmer sikten för föraren.

Detta betyder i teorin att man kunde packa bagageutrymmet fullt, eller...

Senast i våras fick jag det bekräftat men om det är trafiksäkert kan diskuteras.

På MC som nu frågan gällde så vet jag inte men jag kan tänka mig att man inte ska övertiga passagerarantalet.

Det beror nog på hur många man är och hur stora passagerarna är, skulle tro att du inte får böter om du åker typ mor+far+litet barn. Men om du åker 4 fullvuxna karlar på hojen tror jag nog det skulle klassas som vårdslöshet i trafiken. Låter i alla fall rimligt i mina öron. Men som sagt, jag vet inte med säkerhet.

Moonman skrev:
2479084 Det låter ju lite skumt. På min Suzuki Swift stod det 3pers. Betyder det att jag skulle få böter om jag körde med 4-5pers i bilen? Jag menar visst det är sjukt trångt men det går ju.

Ja då får du böter, som några vet så har reglerna ändras och man får bara köra med så många passagerare som står på regbeviset.

Moonman skrev:
2479084 Det låter ju lite skumt. På min Suzuki Swift stod det 3pers. Betyder det att jag skulle få böter om jag körde med 4-5pers i bilen? Jag menar visst det är sjukt trångt men det går ju.

Ja det skulle du få. Jag vet för att ett större taxibolag gick ut med ett meddelande till sina åkare om att inte ta mer passagerare än vad det stod i reg.beviset även om bilen hade plats och bälten för fler.

Meddelandet som gick ut:

"NYA BESTÄMMELSER

Från den första juli blir det förbjudet att transportera fler personer än vad bilen är registrerad för (se registreringsbeviset), det vill säga oftast fyra utöver föraren. Detta gäller oberoende av hur många sittplatser som är utrustade med bilbälte. Den som har fler platser med bälten än vad som anges i registreringsbeviset, och vill utnyttja dessa, måste vända sig till Bilprovningen för registreringsbesiktning.
"

4:e kapitlet 6:e paragrafen i Trafikförordningen:

6 § I en bil får inte fler passagerare tas med än den är registrerad för. Passagerare skall färdas på en plats som är avsedd för passagerare.
På en motorcykel får passagerare tas med endast om motorcykeln är inrättad för det. Passageraren skall sitta på den plats som är avsedd för passagerare. Mer än en passagerare får inte tas med. I en sidvagn får inte flera passagerare tas med än vagnen är avsedd för.

Jag kollade lite med besiktningen och vägverket i samband med att jag köpte min nuvarande hoj. Det är en Mille-r som byggts om för att ta passagerare (bakram från en vanlig mille). De sa i princip att jag fick ta så många passagerare jag ville bara inte max lastvikt överskreds. Tror den ligger på 135 kg, och själv är jag på 95. Heja!
Vet dock inte hur hårt de kollar detta, vanliga millen hade 175 kg. Tänker att jag blir ca 105kg med ställ och så. Då blir det svårt att ta frugan bakpå med lite packning, eller bara en kompis för den delen.

sandstream skrev:
2479138 4:e kapitlet 6:e paragrafen i Trafikförordningen:

6 § I en bil får inte fler passagerare tas med än den är registrerad för. Passagerare skall färdas på en plats som är avsedd för passagerare.
På en motorcykel får passagerare tas med endast om motorcykeln är inrättad för det. Passageraren skall sitta på den plats som är avsedd för passagerare. Mer än en passagerare får inte tas med. I en sidvagn får inte flera passagerare tas med än vagnen är avsedd för.

Om detta överskrids, vad händer då ?

Föraren räknas alltid till 70 kg oavsett om denne väger 50 kg eller 150 kg.

OJAK skrev:
2479139 Jag kollade lite med besiktningen och vägverket i samband med att jag köpte min nuvarande hoj. Det är en Mille-r som byggts om för att ta passagerare (bakram från en vanlig mille). De sa i princip att jag fick ta så många passagerare jag ville bara inte max lastvikt överskreds. Tror den ligger på 135 kg, och själv är jag på 95. Heja!
Vet dock inte hur hårt de kollar detta, vanliga millen hade 175 kg. Tänker att jag blir ca 105kg med ställ och så. Då blir det svårt att ta frugan bakpå med lite packning, eller bara en kompis för den delen.

3 pers inga problem :tummenupp

Bifogat

• 114_1426.jpg
    114_1426.jpg
    80.7 KB · Visningar: 73
Last edited:
WebGringo skrev:
2479236 Om detta överskrids, vad händer då ?

Troligen får väl alla passagerare plus föraren böta, upprepas det kan de väl sätta dit dig för vårdslöshet i trafiken om de nu inte gjort det första gången du blir stoppad :gnissla

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!