Men !¤#&¤!& (punka)

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Jag kommer ut och ska rulla ned hojen från min minialtan (utanför fönstret för att avskräcka slödder), på väg till sta'n för att göra lite ärenden. Hojen rullar riktigt tungt så jag börjar titta... Bakdäcket tomt, en spik rätt in. Jag intalar mig själv att jag har kört in spiken och att det inte är nå'n som har varit svenskt avundsjuk och äcklig. Mitt fina Pilot Road som har rullat 480 mil, går det att plugga hålet och kan man lita på det? Jag menar det är ju inte så kul om däcket smäller medan man kör.

GeFeldz skrev:
2328413 Jag kommer ut och ska rulla ned hojen från min minialtan (utanför fönstret för att avskräcka slödder), på väg till sta'n för att göra lite ärenden. Hojen rullar riktigt tungt så jag börjar titta... Bakdäcket tomt, en spik rätt in. Jag intalar mig själv att jag har kört in spiken och att det inte är nå'n som har varit svenskt avundsjuk och äcklig. Mitt fina Pilot Road som har rullat 480 mil, går det att plugga hålet och kan man lita på det? Jag menar det är ju inte så kul om däcket smäller medan man kör.

Råkade ut för samma sak i torsdags. En liten nubb 15mm satt i framdäcket :mad:

Drog ut skiten kollade trycket, helt ok. Kommer ut i söndags och sa ta en tur, helt tomt! pumpade upp lite luft med cykelpumpen ner till macken satte i 2,5 bar körde hem 12mil.

Åkte in på verkstan idag: Dom borrade upp det lilla hålet körde in någon form av korv 10cm. klart på 5min. jag 150:- fattigare.

Precis samma sak hände min vän igår och det är bara till att kasta däcket och sätta på ett nytt.

GeFeldz skrev:
2328413 Jag kommer ut och ska rulla ned hojen från min minialtan (utanför fönstret för att avskräcka slödder), på väg till sta'n för att göra lite ärenden. Hojen rullar riktigt tungt så jag börjar titta... Bakdäcket tomt, en spik rätt in. Jag intalar mig själv att jag har kört in spiken och att det inte är nå'n som har varit svenskt avundsjuk och äcklig. Mitt fina Pilot Road som har rullat 480 mil, går det att plugga hålet och kan man lita på det? Jag menar det är ju inte så kul om däcket smäller medan man kör.

Visst kan man plugga men ingen kan ju garantera att det håller. Om du pluggar bör du kanske undvika att testa hur fort hojen går. Min kompis har pluggat sitt Pilot Road efter ha kört på en spik. Han har kört med det flera 100 mil nu.

Finns en del trådar i ämnet.
Jag har pluggat två däck. Gjorde det på firma så att det blev riktigt gjort. Jag fis-körde inte direkt efter jag pluggat dem (200+) och dom höll allt. Men som sagt var, se till att plugga på firma så att det blir riktigt gjort ! Det ska vara sådana pluggar som dom sätter i från insidan. :tummenupp

Mr_White skrev:
2328430 Råkade ut för samma sak i torsdags. En liten nubb 15mm satt i framdäcket :mad:

Drog ut skiten kollade trycket, helt ok. Kommer ut i söndags och sa ta en tur, helt tomt! pumpade upp lite luft med cykelpumpen ner till macken satte i 2,5 bar körde hem 12mil.

Åkte in på verkstan idag: Dom borrade upp det lilla hålet körde in någon form av korv 10cm. klart på 5min. jag 150:- fattigare.
Hur pass säkert är det?

En del säger att däcket exploderar. En del säger att däcket håller.

Jag pluggade ett Pilot Road (eller Macadam som det hette då) för ett par år sedan utan problem. Körde över 400 mil på det efter lagningen.

Det lutar väl åt att plugga däcket på en firma då, vet bara inte hur jag ska ta mig dit =/ Haha, alla lulebor som ser en tjomme komma rullandes på ett hoj-bakhjul kan väl se till att stanna, peka och skratta? ;) Jag gissar att priset för lagningen stiger en hel del om det är punkasprej i när däckmeken kränger av det...

GeFeldz skrev:
2328489 Det lutar väl åt att plugga däcket på en firma då, vet bara inte hur jag ska ta mig dit =/ Haha, alla lulebor som ser en tjomme komma rullandes på ett hoj-bakhjul kan väl se till att stanna, peka och skratta? ;) Jag gissar att priset för lagningen stiger en hel del om det är punkasprej i när däckmeken kränger av det...

Om du inte måste använd inte punkaspray. Däckfrirmor brukar inte gilla det för det grisar ner deras maskiner..

Det finns två olika varianter av "plugg" (minst).

1. Ser ut som en svamp, man måste ta av däcket och slipa rent/plant på insidan vid lagningen, sedan vulkas den fast.

2. En En gummifläta som sägs ska vara självvulkande som monteras utifrån.
http://www.safetyseal.se/2005/produktfakta.html (ytterligare förklaring finns on du trycker på "Läs fortsättning>>")

Jag har kört ~100mil med nr2 och den håller både tryck och fart (jodå jag har kört fullt med den) och det visar inga tecken på att ge sej.

Ang nr1 så ville firman inte använda den alls på ett sånt däck, motivation:
Det är redan så lite material i däcket att man inte vill försvaga det ytterligare genom att slipa i det.

Min egen åsikt, det funkar och hade inte däcket varit endast någon vecka gamalt så hade jag bytt genast.
Från början tänkte jag byta det pluggade däcket så fort det nya kom hem men nu vet jag inte riktigt ;)

Ett är dock säkert, hade det varit framdäcket så hade jag nog inte varit så villig att testa men bak känns ändå sådär.

Hände samma sak för mig i Lördags, fick en ca 1 dm lång skruv i bakdäcket. Fick åka hem försiktigt men tusan vad varm däcket var när jag var hemma. Surt också att missa åka en heeeeel lördagskväll.

Ozzian skrev:
2328504 Det finns två olika varianter av "plugg" (minst).

1. Ser ut som en svamp, man måste ta av däcket och slipa rent/plant på insidan vid lagningen, sedan vulkas den fast.

2. En En gummifläta som sägs ska vara självvulkande som monteras utifrån.
http://www.safetyseal.se/2005/produktfakta.html (ytterligare förklaring finns on du trycker på "Läs fortsättning>>")

Jag har kört ~100mil med nr2 och den håller både tryck och fart (jodå jag har kört fullt med den) och det visar inga tecken på att ge sej.

Ang nr1 så ville firman inte använda den alls på ett sånt däck, motivation:
Det är redan så lite material i däcket att man inte vill försvaga det ytterligare genom att slipa i det.

Min egen åsikt, det funkar och hade inte däcket varit endast någon vecka gamalt så hade jag bytt genast.
Från början tänkte jag byta det pluggade däcket så fort det nya kom hem men nu vet jag inte riktigt ;)

Ett är dock säkert, hade det varit framdäcket så hade jag nog inte varit så villig att testa men bak känns ändå sådär.

Tja, jag har gjort samma lagning som dig för 130:- på aukt. däckfirma, har kört snart 200 mil med den, allt från bakhjul till toppfartstester och jag har inte märkt något:gnissla än...

R1Björne skrev:
2328640 Tja, jag har gjort samma lagning som dig för 130:- på aukt. däckfirma, har kört snart 200 mil med den, allt från bakhjul till toppfartstester och jag har inte märkt något:gnissla än...
Ja vi får väl kalla oss "testpiloter" i mänsklighetens tjänst, hahaha
Jodå jag har knappast några tvivel på att det funkar, största farhågan var dock att man förstör korden på ett sätt som kan få däcket att brista vid höga farter :död

Ozzian skrev:
2328650 Ja vi får väl kalla oss "testpiloter" i mänsklighetens tjänst, hahaha
Jodå jag har knappast några tvivel på att det funkar, största farhågan var dock att man förstör korden på ett sätt som kan få däcket att brista vid höga farter :död
Hum, jag kör sällan mer än 180, så det bör väl då funka. Hade det varit framdäcket hade jag nog fan inte vågat prova laga däremot.

Råkade ut för samma dilemma för nåra år sen.. Då sa min lokale däckkrängare (som f.ö. kör RR) att man pluggar INTE mc-däck just på grund av värmeutvecklingen.
Så han vulkade på en ganska kraftig laglapp på insidan. Funkade perfekt hela däckets liv ut..

Utvecklingen har kanske gått framåt, men jag köpte hans resonemang.. jag menar, det har ju hänt fler än en gång att man vill skicka upp lite röksingnaler :hihi å då e de ju kul om sulan innehåller luft i nästa sväng.

Däckfirman skulle plugga inifrån som jag förstod det och ca 200 spänn skulle notan bli. Oh well, det är ju iaf bakhjulet. Ska hämta hjulet på förmiddagen nå'n gång.

GeFeldz skrev:
2330183 Däckfirman skulle plugga inifrån som jag förstod det och ca 200 spänn skulle notan bli. Oh well, det är ju iaf bakhjulet. Ska hämta hjulet på förmiddagen nå'n gång.
Ett nytt road kostar ju inte så mycket på nätet men det är ju upp till dig att bedöma. Bara för det har funkat för någon annan betyder ju inte att det kommer att funka för dig. Jag personligen tycker det känns lite skevt iochmed att korden lixom är avklippt eller deformerad.

Plugga är väl ok om dett vasst smalt föremål har gjort hålet så själva korden är oskadad (hur fan man nu vet det :confused: )

Är det ett grövre föremål så man kan misstänka skada på korden så skulle jag aldrig plugga.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back