Mellantider på Sviestad - bra idé?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Förutsatt att tillräckligt många använder AIM´s lap timers eller att deras grejer är kompatibla med andra lap timers vore det en idé för medlemmar i LMS att dela på kostnaden för några "Split time transmitters". För skulle inte fler än jag tycka det var användbart att veta tid i olika sektioner och få svart på vitt hur effektiva olika spår och bromspunkter är? Det skulle kunna göra träningarna mer effektiva.

Split time transmitter
Specific for taking split time. My-Chron Light TG allows to take 5 split times max, per lap: consequently, max 4 transmitters of split time per circuit can be used. Supply: 8-16 V DC (external or by 8 AA internal batteries not included). Size: 124 x 40 x 39 mm. Weight: 210 gram. Price: 540 SEK / st

Bifogat

• X02TXSPLIT0.jpg
    X02TXSPLIT0.jpg
    8.3 KB · Visningar: 38
Nyteknik skrev:
Förutsatt att tillräckligt många använder AIM´s lap timers eller att deras grejer är kompatibla med andra lap timers vore det en idé för medlemmar i LMS att dela på kostnaden för några "Split time transmitters". För skulle inte fler än jag tycka det var användbart att veta tid i olika sektioner och få svart på vitt hur effektiva olika spår och bromspunkter är? Det skulle kunna göra träningarna mer effektiva.

Split time transmitter
Specific for taking split time. My-Chron Light TG allows to take 5 split times max, per lap: consequently, max 4 transmitters of split time per circuit can be used. Supply: 8-16 V DC (external or by 8 AA internal batteries not included). Size: 124 x 40 x 39 mm. Weight: 210 gram. Price: 540 SEK / st
Man behöver väl inga särskilda "split time transmitters" för AIM? Man ställer ut de vanliga och sedan ställer man in minsta möjliga varvtid till, låt säga 2 sek, så fattar laptimern att om den kör förbi en transmitter med längre intervall än den inställda tiden så är det en mellantid. Förfarandet kräver att alla som ahr laptimers ställer in minsta möjliga varvtid ananrs fattar inte deras laptimers att det bara är en mellantid.

Så minns jag det ivf.

Bit i det sura äpplet och köp en mer avancerad AIM-logger istället, de tusenlapparna är väl investerade pengar. Då får du hur många mellantider du vill, programmet delar dessutom själv in banan i sektioner beroende på kurvor och rakor. Detta givet att man har en AIM-genererad bana inlagd. Och det kan jag fixa! (från Calle T som har gyro mm på sin) :tummenupp

Torkel skrev:
Bit i det sura äpplet och köp en mer avancerad AIM-logger istället, de tusenlapparna är väl investerade pengar. Då får du hur många mellantider du vill, programmet delar dessutom själv in banan i sektioner beroende på kurvor och rakor. Detta givet att man har en AIM-genererad bana inlagd. Och det kan jag fixa! (från Calle T som har gyro mm på sin) :tummenupp

Hur kan en lap timer veta var på banan man befinner sig? :confused:

Om jag kan beställa en AIM MyChron Light från USA för 1.500 kr kan jag köpa många split time transmitters utan att spendera hälften av vad en "avancerad AIM-logger" kostar.

Nyteknik skrev:
Hur kan en lap timer veta var på banan man befinner sig? :confused:

Om jag kan beställa en AIM MyChron Light från USA för 1.500 kr kan jag köpa många split time transmitters utan att spendera hälften av vad en "avancerad AIM-logger" kostar.

Gyron och g-kraftsmätare, gör att man kan få banan fint uppritad för sig med rätt program.

Nyteknik skrev:
Det låter både dyrare och mer tidsödande än att ställa ut ett antal "Split time transmitters".

Är det inte så som Bingo sägar, dvs att man inte behöver en speciell ¨split time transmitter¨?

oscar skrev:
Är det inte så som Bingo sägar, dvs att man inte behöver en speciell ¨split time transmitter¨?

Det vore ju bra. Men vet han verkligen vad han talar om? Och brukar det ställas ut sändare för mellantider? Har jag inte märkt på Sviestad. Varför inte? Verkar vara en bra idé om man ändå kör med lap timer. Hur snabb man är i olika sektioner är minst lika intressant som hur snabbt hela varvet är.

Nyteknik skrev:
Det vore ju bra. Men vet han verkligen vad han talar om?
Jag har läst manualen till min, där står det beskrivet. Du kan själv hämta den från AIM:s hemsida och sedan konstatera att projektet är dödfött.

Torkel skrev:

Kan du fixa dem till mig????? Vore hyvens :tummenupp :tummenupp Sitter med AIMs logger, men inte bling-modellen med gyro och g-kraftsmätare ..

//H

sepahewe skrev:
Kan du fixa dem till mig????? Vore hyvens :tummenupp :tummenupp Sitter med AIMs logger, men inte bling-modellen med gyro och g-kraftsmätare ..

//H
Visst, jag fixar det i kväll! Tror jag har Sviestad, Gelleråsen och Falkenberg liggandes.

Torkel skrev:
...köp en mer avancerad AIM-logger istället, de tusenlapparna är väl investerade pengar. Då får du hur många mellantider du vill, programmet delar dessutom själv in banan i sektioner beroende på kurvor och rakor. Detta givet att man har en AIM-genererad bana inlagd.

Fattar inte. Förklara mera/bättre.

Nyteknik skrev:
Fattar inte. Förklara mera/bättre.
Ok:
De dyrare AIM-"loggrarna" med gyron kan generera en "banbild" utifrån valfritt varv. Den banan kan man exportera (ca 30 kb stor) och använda i de billigare "loggersarna"
Baserat på "banbilden" räknar programmet själv ut var de intressanta mellantidspunkterna ska placeras och eftersom varje varv du har loggat även innehåller avstånd så kan man enkelt räkna ut splittiderna för varje sektion på valda varv.
Man kan även spela upp två varv mot varandra och ser då en prick för din position för varje varv och hur avståndet emellan förändrar sig.
Ladda ned programmet Race Studio från www.aim-sportline.com så kan jag skicka lite filer att leka med om du vill.

Torkel skrev:
Ok:
De dyrare AIM-"loggrarna" med gyron kan generera en "banbild" utifrån valfritt varv...

Hmm... Blir inte den banbilden lite konstig beroende på vilket spår man har kört?

oscar skrev:
Hmm... Blir inte den banbilden lite konstig beroende på vilket spår man har kört?
Man får ta den med en nypa salt, den liknar banan och det ger info om vart man är men upplösningen är väldigt grov.
Utan banbilden så kan man inte få visning av automatiska splittider vad jag vet.

Torkel skrev:
Man får ta den med en nypa salt, den liknar banan och det ger info om vart man är men upplösningen är väldigt grov.
Utan banbilden så kan man inte få visning av automatiska splittider vad jag vet.

Kan man ha en sån när man gymnastiserar tyskt inomhus? :)

/JPS

Torkel skrev:
Ok:
De dyrare AIM-"loggrarna" med gyron kan generera en "banbild" utifrån valfritt varv. Den banan kan man exportera (ca 30 kb stor) och använda i de billigare "loggersarna"
Baserat på "banbilden" räknar programmet själv ut var de intressanta mellantidspunkterna ska placeras och eftersom varje varv du har loggat även innehåller avstånd så kan man enkelt räkna ut splittiderna för varje sektion på valda varv.
Man kan även spela upp två varv mot varandra och ser då en prick för din position för varje varv och hur avståndet emellan förändrar sig.
Ladda ned programmet Race Studio från www.aim-sportline.com så kan jag skicka lite filer att leka med om du vill.

Menar du att jag kan importera banbilder till en AIM MyChron TG Light och sedan få mellantider? Men man vill ju själv avgöra var mellantiderna ska tas. Det är till exempel ganska ointressant att veta hur lång tid det tar mellan Sviestadböjen och Esset. Däremot från ingången till Esset till mitten av Crossböjen. Eller från ingången av Torparn till femtio meter ut på rakan.

Jag misstänker att Race Studio inte fungerar i Macintosh-miljö. Synd.

Brukar det finnas tillräckligt många sändare/fyrar (vad kallas det?) på tisdagsträningarna för att ställa ut runt banan och få ett par mellantider?

*/ ?>
Back