Mellanrör till Jardine RT1 slipon. Copy/paste?

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Bakgrund: Har en gammal R1 '01 som i dagsläget är smyckad med ett Ixil-bolton. Köpte under tidigt denna säsongen ett nytt Jardine RT1-slipon som var helt oanvänt. Det har dock legat ett gäng år hos handlaren och det visade sig att det medföljande mellanröret från grenrör till infästning av slipon måste vara helt fel.

Får således inte på RT1-röret med det nya mellanröret, utan det blir en fet konflikt mot fotpinne och vinkeln på hela burken visar ganska tydligt att mellanröret är fel.

Har försökt mig på att hitta endast mellanröret på det stora Internetz, men utan direkt resultat.

Istället tänkte jag på något vänster försöka få till ett exakt likadant mellanrör som jag har till Ixil-boltonet. Då kommer frågeställningen.

Vem/var/hur kan jag få någon att "kopiera" mitt risiga mellanrör och bocka fram ett med likadan dragning som jag har idag, fast med öglor för infästning av ljuddämparfjädrarna? Någon som har en bra firma, alt. kanske till och med en butik som saluför Jardine-pryttlar?

Lite bilder för visualisering.

RT1 som jag köpt. Dock en nyare R1, vad det verkar.
t_23665_01.jpg

Mitt gamla mög.

Bifogat

• ixil.jpg
    ixil.jpg
    121.7 KB · Visningar: 62
Upp!
Snart hög tid att sätta igång med möget så att man hinner klart denna vinter.

Någon som har tips?

Lyfter frågeställningen igen då problemet ännu inte är löst.

--> Var kan jag få tag på Jardineåterförsäljare i Swe? Provade med Motospeed, men de slutade visst med Jardine 2006.

--> Någon Ebay-fena som kan hitta ett mellanrör på den stora försäljningsportalen på det stora nätet? Jag lyckas baskemig inte hitta något. Alls.

--> Någon som har tips på rörknackare som kan frihandsbygga ett nytt mellanrör?

Jag tyckte det fanns dåligt med sportiga rör som passade den kantiga designen på min R1-03. Hittade ett beggat yoshi TRS i koolfiber från en 1000r -07 som jag köpte på vinst och förlust.

Rördiametern i anslutningen stämde pärrfekt och jag trixade lite med rondell och min vän tigsvetsen i suzuki-mellanröret och resultatet blev som om det alltid suttit där.:)

Hör med Peterpain, han är inte omöjlig och är vän med tigen:tummenupp

--> Någon Ebay-fena som kan hitta ett mellanrör på den stora försäljningsportalen på det stora nätet? Jag lyckas baskemig inte hitta något. Alls.

--> Någon som har tips på rörknackare som kan frihandsbygga ett nytt mellanrör?
Att hitta enbart ett mellanrör utan medföljande ljuddämpare kan nog vara lite klurigt. Däremot så ser det inte ut att vara något avancerat rör som ska göras, så de flesta som pysslar med rör bör väl kunna fixa till något. http://www.rakaror.o.se ligger väl i dina trakter? (jag har ingen egen erfarenhet Raka rör så jag vet inte hur de är att ha och göra med)

Bör väl vara någon standarddimension på rören? Det som eventuellt kan vara besvär är väl öglorna att kroka fjädrarna i. Vet inte hur bra det går att svetsa småsaker på ett avgassystem och få det bra utan sprickbildning och liknande. Men är man inte finkänslig över utseendet så kan man använda ett bandklammer att kroka fast i.

Jag svetsade dit kedjelänkar som fjäderhållare på mitt bygge. Sitter som berget och blir helt okej utseendemässigt.
Kan lägga en bild sen på hur det blir.

Det som eventuellt kan vara besvär är väl öglorna att kroka fjädrarna i. Vet inte hur bra det går att svetsa småsaker på ett avgassystem och få det bra utan sprickbildning och liknande. Men är man inte finkänslig över utseendet så kan man använda ett bandklammer att kroka fast i.

Man gör öglorna i 2mm rostfri tig-tråd och värmer dit. Blir kanonbra, men man bör tänka på att inte få en tokspänd fjäder. Lite lagom sådär:tummenupp

Så här blev mitt:

eeek_e18_u9lbi.jpg

Back