Mektråd Yamaha TT 350 -87

Hellgren

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Zxr 750 -92
Tjenare alla oljeapor!

Var precis och bytte till mig en Yamaha TT 350 som är i behov av lite kärlek. Då jag har tummen i en mer eller mindre centrerad positionering på handen så tänkte jag skapa en liten tråd. På så sätt slipper jag kanske göra inlägg för varje liten detalj. Kom ihåg att allt jag försöker göra är till att börja med för att kunna besiktiga den.

Så, hittils har jag slängt på en backspegel, bytt lite lampor, haft sönder bromljuskontakten och lite annat smått och gott.

Fråga 1: Räcker det fortfarande med en backspegel? Vilken sida ska den i så fall sitta på?

Den låter som ett jävla monster i dags läget, så jag slet ut db-killern och insåg att den var helt ihjäl. Har beställt en ny nu men är fortfarande lite orolig att den inte ska göra susen.

Fråga 2: Hur mycket dämpar egentligen en sådan?

Den går ganska ojämnt och skjuter tillbaka lite titt som tätt. Naiv som jag är så hoppas jag att det ska bli bättre med en service. Tänker då olja, oljefiler, bensinfilter och luftfilter.

Fråga 3: Är jag helt bakom flötet och borde sätta igång att skruva ner förgasare och skit direkt? Det är för mycket olja i den och alla filter ser ut som att vara från andra världskriget, men det kanske inte är hela problemet?

Fråga 4: Finns det någon som vet om det är samma luftfilter till XT350 som till TT350? Rätt rejäl prisskillnad på de olika (99:-/370:-)

Ja, så här långt är det nog alla frågor jag hade. Men oroa er inte! Det kommer att komma flera.

Mycket tacksam för svar!

/Hellgren

1 - Ja eftersom den är reggad före -99. Vet inte om det finns något krav på sida men vänster känns ju lämpligast.

2- Ganska mycket, (beroende på modell.)
så jag slet ut db-killern och insåg att den var helt ihjäl
:va typ upprostat? tidigare sönderkapad?

3- Skulle nog plockat ner och rengjort förgasare ja. Håll iordning på bitarna, helt o rent.

4- ingen aning.

motor mässigt skiljer det ingenting tror det är ca 1-1,5 hp mera i TT än XT, TT,n var från fabrik en mera tävlingsklar hoj för bana på den tiden dom brukar vara E regade då dom endast är tävlings maskiner,

TT 600 som jag har haft några st hade 6 volts system och XT 12 volt, TT 600 hade även annan utväxling o Öhlins dämpare bak skivbroms fram. XT hade ingedera av detta, TT har alusving med nållager XT har stålsving och en stötdämpare bak som duger till en enklare kompressor ren skit alltså.

TT hade nicasil cyl o xt stålfoder sedan skiljde det sig något på förgasar fronten med har jag för mej mina TT600 hade jag dubbla Dellorto på och XT tror jag har en äcklig vacum förgasare.

mvh

Culpa -> toppen svar! Tack!
1: Toppen? Naturligtvis blev det vänster sida. Kommer nog köpa 2st framöver, men vill hitta några lite snyggare innan.
2: Bra! Låter lite som ett monster nu. Den såg ut som att något sprängts i den. Så antagligen rost i kombi med en massa baktändningar.
3: Fan med. Min tumme sitter verkligen helt fel för det. får fundera å saken. Hur svårt är det?

Moddlaren -> tack för ett långt och ingående svar. Rädd dock att det kan vart lite för ingående för min ringa kunskap. Ska jag tolka detta som ett: "Ja, man kan använda samma luftfilter"? :)

Med vänlig hälsning,
Hellgren

Ett billigt altenativ på speglar är biltemas vidvinkelspeglar ala 19:90. Man ser inte direkt mycket i dom men man ser om någonting är där, för mej räcker det.

Klart du kan prova utan att plocka isär gasaren, lär ju visa sej om det är skit i den vid provkörning. Fast inte särskilt svårt att rengöra. Är luftfiltret väldigt skitigt är det ganska troligt att det ligger lite skit i den med.

Skaffa en sprängskiss / alt ta några bilder då o då när du plockar isär. Försiktighet med packningar/membran. Själv brukar jag låta det ligga i ett bensinbad ett par timmar sedan på med tryckluft i kanalerna + liten borste/tops, efter isärplockning alltså. Ultraljudstvätt om du har tillgång till det.

Passa på att kolla över munstycken/nålar på slitage samt att det stämmer med vad det ska vara. Kan vara intressant att veta i framtida felsökning/skruvande om den är ombestyckad eller inte.

Last edited:
XT och TT har olika luftburkar, dvs de bör ha olika filter.

Precis köpt en XT 350 -86, igen, haft en tidigare, så har svurit en del, och borde ha hyfsad halvkoll.

Du har, mig veterligen samma obskyra märke på förknasare på bägge 2, men TT är något större. Kan vara jobbigt att ordna munstycken, men går att använda andra fabrikat med lite mickey mouse fix. Standardfel är att synken mellan fuggarna är fel, alternativt, som på alla gamla CV, membranen kan vara trasiga.

Har du inte redan en haynes manual, se till och köp en.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman