Mekmans nya intercoolerplenum

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
håller på å jobbar med Mekmans nya Kawa intercooler

Lägger upp lite bilder lägger även en bild på den oumbärliga slipmaskinen från biltema vilken man inte klarar sig utan

( ombyggd till roterande och med klisterpapper)
 

Bifogat

  • kawaplenum-intercooler 001.jpg
    kawaplenum-intercooler 001.jpg
    107.5 KB · Visningar: 1,051
  • kawaplenum-intercooler 002.jpg
    kawaplenum-intercooler 002.jpg
    111.7 KB · Visningar: 905
  • kawaplenum-intercooler 003.jpg
    kawaplenum-intercooler 003.jpg
    100.3 KB · Visningar: 745
  • kawaplenum-intercooler 004.jpg
    kawaplenum-intercooler 004.jpg
    90 KB · Visningar: 681
  • kawaplenum-intercooler 005.jpg
    kawaplenum-intercooler 005.jpg
    103.5 KB · Visningar: 759
Hm. Min känsla för strömning (vad den nu kan vara värd) undrar om inte
trattarna blir lite avskärmade pga den nära sneda plåten.

Men om det betyder nåt här har jag inte en aning.
/u
 
Snygga jobb Andersson!, varje gång jag ser sånt får jag lust at turbomata nånting.
 
ulf_lundin skrev:
Hm. Min känsla för strömning (vad den nu kan vara värd) undrar om inte
trattarna blir lite avskärmade pga den nära sneda plåten.

Men om det betyder nåt här har jag inte en aning.
/u
Man får skylla på kawasaki som promt ska ha en tank som ska förbi där
därav den vinklade plåten att göra vinklade trattar verkar vara lite överkurs

Men jag är övertygad att det blir väldigt mycket bättre än den matlåda till plenum som MR turbo tillhandahöll i kittet , 40 mm hög invändigt och inga trattar alls

Märkligt med deras grejor dom är välgjorda å fina att titta på men fruktansvärda i funktions hänseende
 
Tack Peter det ser riktigt bra ut

Nu blir jag sugen, det känns som våren har kommit :) :tummenupp :tummenupp

Micke
 
andersson turbo skrev:
Märkligt med deras grejor dom är välgjorda å fina att titta på men fruktansvärda i funktions hänseende

Hmm, en del grejor som passerat på jobbet har också sett ut som skit. Men ibland funkar de rätt bra; LLK till en EVO 6 har ett löjligt lågt tryckfall (upp till 1000+ kg/h iaf) även fast gavlarna ser muppiga ut. Och skräckexempel är lätta att finna, som LLK till 9-5.

Ser jäkligt snyggt ut det där, Peter. Bra att veta vem man ska gå till när man ska ha ett plenum då...

/J
 
Hade inte kollat in denna tråd innan, satan andersson! Vilke vacker plenumkammare!
Men måste den verkligne göras i atombomssäker tjocklek på plåten? :hihi
Väger mycket ser det ut som!

Men som sagt vacker nog att ställa i bokhyllan!!

Vad har man för köldmedia i en så LITEN intercooler? Eller är det bara fartvind??
 
plåttjockleken i svepet är 3mm bottenplåten är en 6a

ett plenum i den storleken kan få ta rätt mycke stryk dels laddtrycket
men desutom kan man få baksmälla hehe :) alltså de skjuter bakåt i burken

jag har provat olika genom åren och kommit fram till det att 3mm behövs

botten gör jag tjockare dels så är den ganska rak så trycket per yta cm2
blir ganska stort sedan skall den skruvas mot förgasarna mot den planytan
inte kul när det kroknar å läcker

Kylelementet i burken har ett likadant eller större placerat i fartvinden samt en vattenpump för cirkulation

Funkar kanon har byggt sådana i 10 år nu


Peter
 
Last edited:
Ser ut att vara suverän detaljkvalite´!

Gillar ffa trattarna med de korrekta avslutande radierna!

Alldeles för ofta ser man "raka" trattar med vass kant-avslut.

Vilka mer motorjobb grejar du? Är det fritidsbetonat eller lever du på detta?

andersson turbo skrev:
plåttjockleken i svepet är 3mm bottenplåten är en 6a

ett plenum i den storleken kan få ta rätt mycke stryk dels laddtrycket
men desutom kan man få baksmälla hehe :) alltså de skjuter bakåt i burken

jag har provat olika genom åren och kommit fram till det att 3mm behövs

botten gör jag tjockare dels så är den ganska rak så trycket per yta cm2
blir ganska stort sedan skall den skruvas mot förgasarna mot den planytan
inte kul när det kroknar å läcker

Kylelementet i burken har ett likadant eller större placerat i fartvinden samt en vattenpump för cirkulation

Funkar kanon har byggt sådana i 10 år nu


Peter
 
Vackert....

Om tid funnits i överflöd så stog jag snart hos dig med en hoj för konstruktion av en sådan pjäs!

Ja ja...

Får väl nöja mig med att komma förbi och diskutera bygget och lite ideer...
En påse fikabröd får man väl ta med...
 
Kamikaze kid skrev:
Vackert....

Om tid funnits i överflöd så stog jag snart hos dig med en hoj för konstruktion av en sådan pjäs!

Ja ja...

Får väl nöja mig med att komma förbi och diskutera bygget och lite ideer...
En påse fikabröd får man väl ta med...


Du är så välkommen ,trodde du skulle dyka förbi före jul där en sväng

Slå en signal innan bara jag är nästan alltid i verkstan men i bland är man ute


Peter
 
Last edited:
Har du kollat temp före och efter aftercoolern, hur mycket sänks den?

Tycker luften borde passera så fort genom 60mm tjockt kylelement att det hinner kyla dåligt :va
 
PD skrev:
Har du kollat temp före och efter aftercoolern, hur mycket sänks den?

Tycker luften borde passera så fort genom 60mm tjockt kylelement att det hinner kyla dåligt :va




1.3bar laddtryck ca 340hk 150-160 efter kompressorn

ca 50-55 grader efter kyl
 
Nåra bilder till innan polering å ett par effter grovpolering
 

Bifogat

  • kawaplenum-intercooler 008.jpg
    kawaplenum-intercooler 008.jpg
    96.5 KB · Visningar: 530
  • kawaplenum-intercooler 007.jpg
    kawaplenum-intercooler 007.jpg
    77.5 KB · Visningar: 460
  • kawaplenum-intercooler 006.jpg
    kawaplenum-intercooler 006.jpg
    107 KB · Visningar: 602
  • kawaplenum-intercooler 001.jpg
    kawaplenum-intercooler 001.jpg
    101.5 KB · Visningar: 483
  • kawaplenum-intercooler 002.jpg
    kawaplenum-intercooler 002.jpg
    119.6 KB · Visningar: 520
Last edited:
vad var det för vattenpump du använde och använder du nått expansionskärl??
 
PD skrev:
vad var det för vattenpump du använde och använder du nått expansionskärl??



Parkeringsvärmarpump brukar man väl kalla dom ( sån man har i samband med bensin eller diselvärmare)

expansionskärl tycks inte behövas då det inte blir så varmt vatten
även gummislangarna fungerar i viss mån som expansionsvolym


peter
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top