Mekhjälp sökes?! Väntat va;-)

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
Ja ha, nu är det fläska steket kokt typ. Min tabbe då kamkedjan kuggade över, verkar ha gjort så att den går som piss, ev ventil/er som krockade med ngt annat, eller nått. Behöver inte vara det, men jag vet inte...

Min fråga är det ngn som känner ngn som kan/vill meka med en GSX-R och få fart på skiten igen? Har inte kunskap, men det är ju uppenbart, för att klara av det. Detta kan ju bli ett mera omfattande jobb än typ bara oljebyte osv så så klart kommer denna mekare erhålla överenskommen ersättning. Skicka pm till mig asap, annars få det bli firma a la 600 pix/timme :huvet

Tyvärr ställer jag INTE upp...har redan gjort en tavla och gör det inte igen.
Hoppas att det löser sig gubben!

hur har du lyckats få den att kugga över en kugg då :confused: har du varit på den själv eller?har den bara gått ( EN ) kugg över e det inte så stor chans att den skall ha slått i om jag inte e helt fel på det men går kanske skit tack vare att tändningen e fel.Enligt min uppfattning sedan ett ras själv så skall inte motern gå överhuvudtaget om ventilerna e kass...

stiffmaster skrev:
hur har du lyckats få den att kugga över en kugg då :confused: har du varit på den själv eller?har den bara gått ( EN ) kugg över e det inte så stor chans att den skall ha slått i om jag inte e helt fel på det men går kanske skit tack vare att tändningen e fel.Enligt min uppfattning sedan ett ras själv så skall inte motern gå överhuvudtaget om ventilerna e kass...

Jag pillade själv, brukar göra det oftast ;-) Jag hade av insugskamaxelöverfallet för omgängning(ventilkåpsbult), släppte lite på kamkedjan, men lyfte inte bort ngt annat. Troode inte att ngt skulle ändras då... Sen kollade jag den igen o är nästan 100 på att det bara var en kugg. Som sagt, jag får igång den med hjälp av himla massa vrid på gasrullen, den spottar o fräser, kass tomgång till följd. Enl Hörbergs i Lödde kan det möjligt tyda på en sned ventil... Mina kunskaper är begränsade o gränsen är passerad. Vet inte hur man kollar tändning osv...

kawa 600 mot din gixxer,jag ger 5k imellan :tummenupp :hihi

jag ger mig dock inte in på rep när det gäller kamaxlarna..

på min satt insuget 1 kugg fel,inget hände förutom att motoregenskaperna var annorlunda...
för att ventilerna ska bli sallad så borde det fela mer än 2 kugg..

visst,man kan ju göra fel..därför drar man runt moroten för hand efter rep,för att kolla sånt :fatta! :hihi .

Easy_Mike skrev:
kawa 600 mot din gixxer,jag ger 5k imellan :tummenupp :hihi

jag ger mig dock inte in på rep när det gäller kamaxlarna..

på min satt insuget 1 kugg fel,inget hände förutom att motoregenskaperna var annorlunda...
för att ventilerna ska bli sallad så borde det fela mer än 2 kugg..

visst,man kan ju göra fel..därför drar man runt moroten för hand efter rep,för att kolla sånt :fatta! :hihi .

Jag drog runt den för hand och kände/märkte inget ovanligt.

Jag har en 750R motor liggandes iof en 00 men den kanske passar

GSXR1100R skrev:
Jag har en 750R motor liggandes iof en 00 men den kanske passar

Skall se om det går att få ihop den först, på ngt sätt. Thx anyway.

EDIT: Kan jag inte kolla om ventilsallad uppstått via ett enkelt kompprov, då ser man väl direkt??? Bra att veta ju. Om så, vad kostar mätare, var inköpes denna?

Last edited:
PGH skrev:
Skall se om det går att få ihop den först, på ngt sätt. Thx anyway.

EDIT: Kan jag inte kolla om ventilsallad uppstått via ett enkelt kompprov, då ser man väl direkt??? Bra att veta ju. Om så, vad kostar mätare, var inköpes denna?

Nja står kedjan en kugg fel får du inget komp iaf

Ljunghusen skrev:
Inte alltid lätt att känna att man slår i ventilerna, när man drar runt förhand
nja håller inte med riktigt där för tar ventilerna i så lär du känna motståns ifall du inte drar för glatta livet klart :banana det måste vara mycket lite sned ventil ifall den staratr lite med sned ventil annars skall det inte gå alls då den förlorar kompet :4skrika

stiffmaster skrev:
nja håller inte med riktigt där för tar ventilerna i så lär du känna motståns ifall du inte drar för glatta livet klart :banana det måste vara mycket lite sned ventil ifall den staratr lite med sned ventil annars skall det inte gå alls då den förlorar kompet :4skrika

Mja det beror nog mycket på stor klämspalt du har bla. Men jag har varit med om att ventilerna tagit i och det knappt kännts.

Om kedjan står rätt kan du göra kompprov. Mätare köper du på biltema för 179kr

Ljunghusen skrev:
Mja det beror nog mycket på stor klämspalt du har bla. Men jag har varit med om att ventilerna tagit i och det knappt kännts.

Om kedjan står rätt kan du göra kompprov. Mätare köper du på biltema för 179kr

Kollade där men det var bara till 14 resp 18 mm, behöver 10 mm, eller ???

Har hört att våren väntar på sig, våren ligger just nu runt södra Algeriet enligt SMHI, och dem kan man lita på. I veckan lämnas gixxern över till bättre vetande och vintern med tillhörande pissväder kommer hålla greppet om Skåne ända till hojon är körklar igen :tungan Bara så ni vet.

PGH skrev:
Har hört att våren väntar på sig, våren ligger just nu runt södra Algeriet enligt SMHI, och dem kan man lita på. I veckan lämnas gixxern över till bättre vetande och vintern med tillhörande pissväder kommer hålla greppet om Skåne ända till hojon är körklar igen :tungan Bara så ni vet.

Hörru du du :mad:

Nu ska du inte vara så´n, för då får du inga lekkamrater :ajjabajja

Hade jag varit minsta mek-kunnig hade jag såklart hjälpt dig :) . Jag vet allt för väl hur frustrerande det är att inte hitta vad som är fel :huvet .

Det jag skulle kunna bidra med är att komma med "goda" råd och klia mig i huvet :va .

..................................

Själv har jag kommit med det goda rådet (i en annan tråd) att ge f.. i att starta hojen i tid o otid under vintern.

Lever man som man lär :va . Nej, nej och åter nej. Idag var jag ute och klappade om Trajjan och tro det eller ej. Vips så slank tändningsnyckeln in i låset och vreds om på något konstigt sätt. Hojen gick igång och ...

... SJÖNG, sjöng så att det gick rysningar i hela kroppen. Folk får gärna snacka skit om "billiga" Viper ljuddämpare, men jag tycker att de låter häääärligt och det för en handfull lommepengar :banana .

För min del kan våren gärna komma IDAG!!!

... SJÖNG, sjöng så att det gick rysningar i hela kroppen. Folk får gärna snacka skit om "billiga" Viper ljuddämpare, men jag tycker att de låter häääärligt och det för en handfull lommepengar :banana .

För min del kan våren gärna komma IDAG!!![/QUOTE]

Nu vill jag inte ha lekkamarter, bara en maskin som funkar :3freak Jag startar den inte alls i tid o otid, våren var ju nästan här så det var dags att göra den i ordning. Men nu har våren försvunnit igen för låååååång tid. Jag fick också rysningar när jag startade min, men inte av samma slag som dina... :(

PGH skrev:

För min del kan våren gärna komma IDAG!!!

Nu vill jag inte ha lekkamarter, bara en maskin som funkar :3freak Jag startar den inte alls i tid o otid, våren var ju nästan här så det var dags att göra den i ordning. Men nu har våren försvunnit igen för låååååång tid. Jag fick också rysningar när jag startade min, men inte av samma slag som dina... :([/QUOTE]

Jag menade inte att du startat din hoj i tid o otid. Jag menade bara att idag så gjorde JAG som man inte ska göra. dvs startade hojen o gazzade litta bara för att höra sången.

Har du snackat med Lukas på GSM utanför Alstad (korsningen 108an/101an)?
Tror inte att de skinnar dig där, de verkar vara reko tycker jag.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026