Mekhjälp, Husqvarna 570

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Fick precis tillbaka motorn så nu brinner det lite i knutarna för att få ihop det sista.

När jag plockade av topp & cylinder kapade jag kamkedjan då denna ändå skulle bytas. Nu sitter där en ny fin ihopnitad kedja när jag ska sätta dit allt igen. Problemet är ju att kedjan ska runt en kanal från vattenpumpen. Denna går ju plocka bort med frågan är: Hur?

Guldfisk-minnet har attakerat min hjärna. Ska dom större urgröpningarna i kolven vara för avgasventilerna eller va det tvärtom?

Snabba svar uppskattas! Tack på förhand!

/ Chris

Förtydligande: Det är alltså "31" & "32" som måste bort

Bifogat

• 570_top.jpg
    570_top.jpg
    72.5 KB · Visningar: 95
Eftersom insugsventilerna är större ska antagligen dom större uttagen vara vända åt det hållet.Det brukar finnas en pil instansad på kolvtoppen som pekar mot avgassidan(framåt).Finns det inget kamkedjelås att köpa? Då är det bara att rulla på kedjan och nita ihop på plats.Så måste man alltid göra på Husaberg pga vattenkanalen.

haha... jag VET!!!!

den är bara intryckt för hand, på min hoj så var det bara att trycka in fingret o liksom dra ut den... kan nog sitta en del om oringarna e gamla.. men det ska bara vara att dra ut!!!

lycka till

Tamtech skrev:
haha... jag VET!!!!

den är bara intryckt för hand, på min hoj så var det bara att trycka in fingret o liksom dra ut den... kan nog sitta en del om oringarna e gamla.. men det ska bara vara att dra ut!!!

lycka till

Ringde precis Bjarne & han sa samma sak! Skönt! Blev lite nojjig över att jag skulle behöva en specialavdragare eller nått. :tummenupp

Kolven ska vara märkt med riktning. Annars är det den sidan med störst utfräsning som ska vara mot insug pga mer lyft och längre duration. Det ska inte vara några konstigheter att kunna plocka isär så du kan häkta i kamkedjan det har nog bara tjärvat ihop lite prova att smörja upp och se om det släpper . Annars gör du som annat folk brukar göra allt för ofta de köper kedjan kapar den sätter i den kostaterat att det inte finns något kedje lås med så då måste dom åka tillbaka eller beställa ett kedjelås så dom kan få ihop det det händer nästan varje vecka. Sedan ska det nog inte vara några andra konstigheter. :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT