Meka med Suzuki GS1100G...

Krokmark

Ny medlem
Gick med
4 May 2014
Ort
Vislanda
Hoj
Suzuki GS 1100 G -84
Hej
Jag är i full gång med att ta MC-kort och håller under tiden på att rusta upp en gammal Suzuki GS1100G - 84...
Den är mer eller mindre färdig för besiktning, dock återstår omlackning, byte av olja, gaffelolja, packbox och transmissions olja.
Även rengöring av förgasare är tänkt... Om jag vågar...

Är det något man behöver ställa in efter en enklare rengöring?
Tänkte bara blocka bort membran, huvudmunstycken, piloter och flottörhus.
Flottör och div nålar och munstycken få vara kvar.

Då den har varit utrustad med packväskor och dyl så är bakre fjädringen lite hård och jag skulle vilja veta hur man justerar den.
Det sitter två ringar med uttag för haknyckel på varje dämpare men det räcker tydligen inte att bara vrida på en...
Hur gör man?
Jag ska försöka slänga in en bild på dämparn imorgon så blir det kanske lite lättare.

Det finns även ett litet hål vardera sida på avgassystemet, 4-2, precis vid övergången från 2-1, är detta något som bilprovningen slår ner på?
Har mycket svårt att tro att ljudet skulle vara för högt...

Tacksam för all hjälp...

David
 
Här kommer lite bilder på hoj och bakre dämpare...
uploadfromtaptalk1399925230286.jpguploadfromtaptalk1399925255184.jpg
Hur ställer man in den?

David
 
"Även rengöring av förgasare är tänkt... Om jag vågar...

Är det något man behöver ställa in efter en enklare rengöring?
Tänkte bara blocka bort membran, huvudmunstycken, piloter och flottörhus.
Flottör och div nålar och munstycken få vara kvar."


Det är ju precis lika lätt att plocka bort allt som att plocka bort utvalda delar, och det riskerar ju bli meningslöst om du inte gör rent allt och får göra om det igen sen i alla fall. Det är en bra idé att skruva ner blandskruvarna tills de bottnar och räkna varven så du vet hur de är inställda just nu. När du skruvar av munstyckena så titta på storleksmärkningen, alternativt håll noga reda på vilket munstycke etc som satt i vilken förgasare, eftersom bestyckningen kan vara olika för till exempel 1:an och 4:an å ena sidan, 2:an och 3:an å andra sidan. Överhuvudtaget kan det vara bra att skriva ner alla storlekar etc och ta foton på alla delar ifall du kommer på sen att du skulle behöva byta eller bestycka om, så du vet vad du har nu.
 
Så det är Öhlinare?
Tyckte nämligen jag skymtade en Öhlins-dekal under justerringen.
Hur göra?

David

Finns en guide på deras sida men jag vet inte om den hjälper. MotoSpeed är ett annat tips men jag vet inte vad som hänt med deras sida nu. Skriver jag galet?:va Finns mycket på forumet också om du söker. Jag ville bara upplysa om vad det är för stötar du har.

http://www.ohlins.com/Checkpoint-Ohlins/Setting-Up-Your-Bike/Underrubrik_1/

Edit;

Motospeed samt Öhlins finns på facebook för de som har konto där, (inte för mig, alltså). Kanske bästa kanalen för råd och eventuella historiska dokument i den mån de går att få fram. Ett telefonsamtal till Motospeed är inte heller fel.
 
Last edited:
"Även rengöring av förgasare är tänkt... Om jag vågar...

Är det något man behöver ställa in efter en enklare rengöring?
Tänkte bara blocka bort membran, huvudmunstycken, piloter och flottörhus.
Flottör och div nålar och munstycken få vara kvar."


Det är ju precis lika lätt att plocka bort allt som att plocka bort utvalda delar, och det riskerar ju bli meningslöst om du inte gör rent allt och får göra om det igen sen i alla fall. Det är en bra idé att skruva ner blandskruvarna tills de bottnar och räkna varven så du vet hur de är inställda just nu. När du skruvar av munstyckena så titta på storleksmärkningen, alternativt håll noga reda på vilket munstycke etc som satt i vilken förgasare, eftersom bestyckningen kan vara olika för till exempel 1:an och 4:an å ena sidan, 2:an och 3:an å andra sidan. Överhuvudtaget kan det vara bra att skriva ner alla storlekar etc och ta foton på alla delar ifall du kommer på sen att du skulle behöva byta eller bestycka om, så du vet vad du har nu.

Blandskruvarna, är det de som sitter på inloppet till förgasaren?
Vågar man pilla på dem utan att behöva ställa in/synka förgasarna igen?
Ska absolut ta kort och anteckna, bra tips.

David
 
Idag när jag testade lågfartsbanan i trädgården så tyckte jag hojen gick knackigt.
Lyfte på tv tändhatten till 4:ans cylinder utan förändring, lossade stiftet... Aldrig tänt sedan bytet...
Då fick jag ett ryck och rev ner luftfilter och förgasare...
Så kvällen har ägnats åt att rengöra 4 st Mikuni-förgasare och det är nog inte så konstigt att 4:an inte gick, huvudmunstycket var helt igensatt av en grön propp...
Ska försöka få förgasarna på plats i helgen så ska den nog spinna så fint så...
Skönt att ha det gjort...

David
 
Här kommer lite bilder på hoj och bakre dämpare...
Hur ställer man in den?

David
Vad händer när du skruvar på den övre ringen? Rör den sej uppåt?
Isåfall kan du skruva upp den halvvägs, sedan samma sak med den undre ringen. Då minskas fjäderförspänningen och den blir mjukare.
 
Vad händer när du skruvar på den övre ringen? Rör den sej uppåt?
Isåfall kan du skruva upp den halvvägs, sedan samma sak med den undre ringen. Då minskas fjäderförspänningen och den blir mjukare.

Det händer inget...
Man ska tydligen dra övre och nedre ringen samtidigt, enligt Öhlins.

David
 
Monterade tillbaka förgasarna idag och testade och nu spinner den som en katt, lite skillnad vid krypkörning, nu går det jämnt och fint...

Nu är det bara resten kvar, ska inhandla lite oljor, filter och packboxar sen blir det slabbande bigtime...

David
 
Nu är packbox, växellådsolja och servicepaket på väg och jag fick idag reda på att oljenivån ska ligga på 203 mm, ska bara inhandla en oljenivåmätare på BT...
Förhoppningsvis så blir gaffeloljan och växellådsoljan bytt nästa vecka...

David
 
Kollegan kör rally och jag kan få några liter att spola med innan jag byter olja men frågan är om man kan använda bilolja pga av kopplingen så det inte blir problem.

Är det någon som är i behov av packboxar till en Suzuki, 42x37 vill jag minnas det är, så har jag en uppsättning extra för 150 kr.
 
Tips, om du redan inte gjort det - byt styrlager om du inte vet när det blev bytt senast. Var noga med att efterjustera efter ett par mil. Modellen vobblar lätt. Montera även styrdämpare om du tycker att du inte har råd att riskera någon värdefullt. Min kusin offrade ett underben och en arm till sin GS mot ett vajerräcke.
 
Är väl inte gänga utan låsring på den där fjäderjusteringen?

Dom där dämparna går ju serva, och det är en bra ide att göra det dels för funktionen men också för att de antagligen rullat långt utan service och när oljan är dålig börjar det slita på dämparen invändigt.

Ta dom till din lokala stötdämparmecklare. Jag servar också dämpare men då tillkommer fraktkostnad och det är nog onödigt.
 
Tips, om du redan inte gjort det - byt styrlager om du inte vet när det blev bytt senast. Var noga med att efterjustera efter ett par mil. Modellen vobblar lätt. Montera även styrdämpare om du tycker att du inte har råd att riskera någon värdefullt. Min kusin offrade ett underben och en arm till sin GS mot ett vajerräcke.

Styrdämpare har jag faktiskt tittat på.
Hur monteras den, behövs något ingrepp i hojen?
Men gäller det alla GS eller bara vissa modeller?
Den är ju bra tung och stabil så därav undran...
Är det något som har förekommit på många hojar, vobbling, eller är det baserat på din egen erfarenhet?
Jag har nämligen inte läst något om det innan, att de skulle ha lätt för att vobbla.
 
Har funderat på att försöka få till ett lite härligare ljud men har inte råd men nya ljuddämpare.
Går det på något vis att modda bef dämpare så det går återställa för bes?
Vill ha lite mer muller och volym, utan att behöva ställa om förgasarna...

David
 
Ikväll plockades framgafflarna bort, plockades isär, rengjordes grundligt, packades om och fyllde med ny fin gaffelolja.
Riktigt skönt att ha det gjort.
Kanske skulle slänga dit nya däck också...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top