Meka med kopparrör

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Finns denna kunskap bland Sporthojare? :hojraket

För några år sen skulle en bekant bygga ett bord av koppar och inhandla mer rör än nödvändigt för ämnet. Hur det nu än var så blev bygget aldrig av och jag fick frågan om jag ville ha rören = Ja tack. Inte för att jag är i större behov av kopparrör än någon annan men kommer säkert på något kul.

Kul:

Bygga skorsten till traktorn av koppar.

Ok jag är inte helt tappad, kommer säkert låta attans att dra kopparrör rakt ut från den gamla dieseln :nicka För att råda bot på detta kommer medföljande ljuddämpare användas vilken lindas i avgasbandage "titan" för att smälta in med kopparen. Därefter är tanken att dra skorstenen åt sidan, upp över hytten och förbi för att mildra uppkomst av cancerfylld hytt. Sist jag körde utan ljuddämpare rökfylldes hytten duktigt, tvi.

Kommer säkert få testa mig fram med rördragningen men det är inte frågan.

Längesen jag inventera men har säkert 2-3st 2m-3m långa 42mm rör om jag minns rätt + ett gäng mått i 12mm-28mm och strulet är att dom är hårda. Om vi leker att Biltema är billigast i världen så kostar en rörbockningssats 2000 pengar plus 1600 stålars för en expanderhistoria = inget jag kommer investera i och använda en gång.

Vore kul att fimpa ner ljuddämparen så att det är ungefär bara den som står på grenröret, sedan en 90 graders åt sidan då i koppar och sedan bakåt, upp över hytten vidare bakåt och upp men något klassiskt lock som dansar med avgaserna och förhindrar regnet ner i motorn. Tanken är dock att löda dit någon dränering längs vägen för att förhindra kondens/regnvatten som letar sig in att ställa till otyg.

Mjukglödga

Vore en kul grej att göra en bubbla i koppar längs vägen, typ använda snigamit/snigeldynamit för att åstadkomma. Skulle någon mer erfaren med kopparens egenskaper försöka sig på detta med eller utan mjukglödgning? Småsegt att bränna gasol runt större yta men tänker att rotera ett rör över öppen brasa vore enklare, kan man värma för mycket för att mjuka upp koppar om vi bortser från smälta? Vilket jag tror i sig är liten risk.

Internet säger att det inte spelar roll om man kyler ner direkt med kallvatten eller låter luften kyla för att få kopparen mjuk och hanterlig.
 
Jo sand kommer användas, veckbockning visste jag inte ens var en term =) Trodde snarare halvdant resultat, typ. -15°C i skrivande stund och inte helt intresserad av att brotta omkull kopparrör nu men utlovas plusgrader i veckan, då kanske jag hinner få till något.
 
Jag skulle absolut inte slösa koppar på ett traktoravgas, men do as you want.

Mjukglödga, sandfyll och bocka, alternativt investera ett par hundra i att köpa färdiga bockar och hårdlöd.
 
Kopparrör ska enligt raggarna som var med på 70-talet ge det bästa avgasljudet, det kan ju vara nog så viktigt på en traktor ?
 
Fördelen är att misslyckas du så är det bra kilopris när då åker till skroten med bitarna
 
Slösa o slösa, kommer troligtvis aldrig få praktisk användning av så grova rör ändå = kan man lika gärna använda dom i hobbysammanhang =) Lite hårdlödning har jag gjort men hade en del bekymmer då att uppnå tillräcklig temperatur, hoppas dock att det ska gå bättre med rör som är förhållandevis tunna. Vore toppen om det räcker med gasolbrännare.

Eftersträvar såklart inget ljudmässigt men det borde kunna se rätt koolt ut med koppar om jag får till det vill säga.
 
Finns en risk att kopparrören blir hårda av vibrationerna och går av.
Har hänt mig på en gammal hoj där en oljeledning gick av. Olja på bakdäcket gör kurvtagning intressant.
 
Finns en risk att kopparrören blir hårda av vibrationerna och går av.
Har hänt mig på en gammal hoj där en oljeledning gick av. Olja på bakdäcket gör kurvtagning intressant.
Även olja på marken kan göra kurvor intressanta, typ dieselspill i cirkulationsplatser...
 
Finns en risk att kopparrören blir hårda av vibrationerna och går av.
Har hänt mig på en gammal hoj där en oljeledning gick av. Olja på bakdäcket gör kurvtagning intressant.
Jo, det fanns en anledning till att man drog alla koppar-rör i en spiral vid anslutningspunkterna på den gamla onda tiden när man använde sånt.

Antingen ska dom klamras tätt så att dom sitter stumt hela vägen, eller så måste man ge dom en snirkel där dom får vibrera.

Sen utvidgas/krymper ju kopparrör mycket mer än andra material på hojen av värme/kyla, så oljerör vill röra på sig
 
Längesen jag inventera men har säkert 2-3st 2m-3m långa 42mm rör om jag minns rätt
Jag fick tre 6meters pipor järnrör under en impulsiv städning i skumt kvällsljus.
Dagen efter ser jag att det är mörkt oxiderade 42mm kopparrör :)

Har legat säkert 15 år här på gården man kan ju inte ha dom till något så bästa investeringen vore att sälja dom till skroten.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top