[Medical] Hjälp med diagnos. En fothistoria.

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Jag har ett bekymmer som jag tänkte att jag skulle delge den stora och visa skaran vi i mannamun kallar SH:s användare. Hoppas någon kan hjälpa.

I förra veckan var jag hemma från jobbet p.g.a förkylning. Hostade som en tok men utan att få upp något. Vaknade om nätterna flera gånger och mitt i en hostattack. Hostan har nu gett sig mera eller mindre och kvar är endast lite halsont.

Men! I torsdags duschade jag och efter det har jag en helt tokig klåda på mina fötter. På ovansidan, inte under, på hela foten, inte just på/runt/mellan tårna. Min första tanke var fotsvamp så jag kollade upp det. De symptomen stämde inte alls, har inga fjäll eller hudavlagringar eller så.

Det tar sig uttryck i en konstant klåda som jag medans jag är vaken och håller mig sysselsatt kan hejda mig själv från att klia på men när jag lägger mig för att sova så tar det 30min-1h så vaknar jag av att jag kliar med andra foten och det kliar massor, när man väl börjar klia så ger det sig inte. Kan inte somna om, vilket resulterar i dålig/ingen sömn. När jag kliar blir det rött, och då kan det framstå som vita prickar utspritt här och var på fötterna.

* Jag är pälsdjursallergiker & astmatiker (Har vad jag vet aldrig varit känslig mot ngn mat eller tvättmedel)
* Jag har haft ngt som liknade nässelutslag 2ggr tidigare (Jag är 28 nu, hade det sist för 5-6år sedan), hade då detta på rygg/armar.
* Jag har inte ändrat något i livet på senare tid, iaf som jag kommer på nu.
* Är tämligen trogen GYM-besökare, men inte nu på 2 veckor p.g.a ovan nämda förkylning.
* När jag kliar är det i det närmaste en orgasmisk upplevelsem har dock klarat mig från att klia hål än så länge. Det är nog mest en tidsfråga.
* På jobbet springer jag runt i luftiga tofflor med torra och fina fötter som resultat.

Var iväg till hälsocentralen och fick Loratadin HEXAL utskrivet som tydligen är en allmän allergi-dämpande medicin. Har knaprat det under dagen (läkaren lovade effekt inom 30 min) men sitter nu här ändå efter att vaknat, kliat och precis duschat fötterna galet kallt...

Har varit i på netdoktor.se och gluttat men tycker mig bara hitta fotsvamp där som ens kommer i närheten. Läkaren själv misstänkte inte fotsvamp.

Hilfe, jag vill kunna sova.

Du är modig du som vågar fråga SH-kollektivet om en diagnos. :)

Varför inte bara ringa din vc och få träffa ett proffs?

Du är modig du som vågar fråga SH-kollektivet om en diagnos. :)

Varför inte bara ringa din vc och få träffa ett proffs?

Gjort det redan:

Peccus skrev:
Var iväg till hälsocentralen och fick Loratadin HEXAL utskrivet som tydligen är en allmän allergi-dämpande medicin. Har knaprat det under dagen (läkaren lovade effekt inom 30 min) men sitter nu här ändå efter att vaknat, kliat och precis duschat fötterna galet kallt...

Tackar att du tycker mig modig... Men mera less. Bör väl säga att sömbristen inte direkt gör något underverk med mig fysiskt eller med mitt humör heller. Me is not a happy camper.

Ev. hänvisningar till att ligga eller borra tror jag att vi kan hoppa över. :)

So... Har vi någon motsvarghet till Dr House här på SH?

Last edited:
Torr hud kan klia ja. Prova att smörja in fötterna med någon bra kräm om dom är torra.
Annars kan brist på magnesium ge ganska häftig klåda. Varför en sådan grej skulla dyka upp just nu är väl svårt att svara på men prova gärna att köpa något kosttillskott med magnesium och se om det hjälper. Morsan hade enorma myrkrypningar och klåda ett tag så hon inte kunde sova för en massa år sedan men så provade hon magnesium och det försvann nästan på direkten.
Jag skulle i vart fall prova den grejen.

Annars kan det vara så att du hamnat i en ond cirkel. Du har haft klåda en dag och kliat dig och sen kliar fötterna hela tiden eftersom huden är irriterad på grund av kliandet. i det fallet borde en vanligt klådstillande salva hjälpa.

Tackar för svaren. :)

Använde ingen hostmedicin annat än ovan nämna kosttillskott och så käkade jag en hel del Läkerol med salmiak?

Jag upplever inte fötterna som torra utan mera "som vanligt", har smörjt in med ACO:s mjukggörande en sväng ändå i brist på annat att prova men upplevde ingen skillnad efter det. Dock bara gjort det en gång iofs.

Magnesiumbrist kan jag tänka mig, kan det finnas några andra ämnen som går åt extra mycket just när man är förkyld? Jag kan erkänna att maten inte var världens mest varierande och spännande under förkylningsperioden. Det blev mkt pasta och köttfärs och lite grönt.

Ska ta mig till Apoteket idag och köpa magnesium och ngt klådstillande, provar gärna de tips som låter vettiga.

Vaför spårade inte detta ut redan i andra svaret ?
Är det på grund av medlidande :va
Det är en bra fråga, men jag är tacksam för det.

Behöver jag säga att jag googlade på ditt medicin-tips direkt när jag såg att det var svar från den beryktade tigern? :)

Last edited:
Tycker som det är beläget till fötterna endast så verkar det som det är något just dom är utsatta för. En ny sko, någon ny socke eller något?

Prova behandla dig längre period med kortison! Är det kvar får du besöka läkare igen, så får dom ta något slags hudprov?!

Jag tror att det är stressrelaterat. Eller Pest.
Starta om datorn och ring tillbaka om felet kvarstår.

Mvh
Dr Fil. Gyn. Dreggel
Professor i Filosofisk Gynekologi och Proktodentologi

Hade sån där klåda för ett antal år sen fast på ryggen. Då fick jag hydrokortison utskrivet av läkaren. Lite starkare än den receptfria men det tog ändå närmare två veckor innan det blev ok så du kanske inte ska ge upp riktigt än.

Annars är xylocain en bedövande salva som iaf för stunden kan få bort klådan.
Finns att hämta i hyllorna på apoteket.

Tycker som det är beläget till fötterna endast så verkar det som det är något just dom är utsatta för. En ny sko, någon ny socke eller något?

Prova behandla dig längre period med kortison! Är det kvar får du besöka läkare igen, så får dom ta något slags hudprov?!
Nu är jag beväpnad med hydrokortison.
Får bli att testa det under en längre period.

Bugar och tackar för de sakliga svaren som inkommit.

Förhoppningsvis får jag sova inatt. :)

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back