Mediadator (!!!) (???)

hansome

©hansome
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
Ny läcker Busa :-) -//- Stolt pappa till Isola (anno 061222)
Mediadator Scaleo E

Mors!
Tjejen har fått ett nytt hem-pc erbjudande av jobbet och nu måste jag bestämma mig snabbt!
Vi behöver inte en ny stationär dator (min moddade Dimension 4550 håller ytterligare ett tag) men jag är däremot sugen att ställa en burk i vardagsrummet. En maskin som ska kunna spela in TV, helst kunna pausa (när man hämtar en fotbolls-pilsner) och sen kunna fortsätta spela upp. Sen vill jag genom "mediadatorn" trådlöst kunna koppla ihop min stereo med min stationära dator, för att kunna spela upp filmer och musik direkt från arbetsrummet.

Tjejen har fått ett erbjudande om en Fujitsu Siemens Scaleo E, Pentium 4 3.0GHz / 1024MB / 250GB / DVDRW / WinXP Media Center Edition
Det ingår då en DiBOSS 26" Widescreen TFT-skärm och ett par små 5.1 högtalare (som jag tänkte ta till jobbet :) )
Priset är 510 kr brutto vilket inte är mycket pengar.

Synpunkter?

Är det en bra maskin? Blir den för varm? Ska man köpa en till stationär istället, eller en bärbar? Hur kommer det fungera trådlöst? Hjälp...

Jag vet att skärmen är lite liten, men den passar perfekt i sovrummet :tungan

Jag vill ha all sorts råd, tips och hjälp!
Erbjudandet går ut den 3e så det är brådis...

Tack på förhand!

Last edited:
låter som tokmycket pengar för det paketet.. de e ju över 18000 brutto! En sån där dator kan inte kosta mkt att bygga ihop själv, o säkert hitta bättre tv för pengarna som blir över!

Maverick skrev:
2497749 låter som tokmycket pengar för det paketet.. de e ju över 18000 brutto! En sån där dator kan inte kosta mkt att bygga ihop själv, o säkert hitta bättre tv för pengarna som blir över!
Billigaste dator+skärm listas för ca. 25.000 på Pricerunner, och då är det en sämre skärm än den i paketet (ljusstyrka 500 mot 600), så så mycket pengar är det inte.
Netto blir det 9.000 kr cirka.
Frågan är inte ekonomisk, frågan om det är bra att satsa på en mediadator, eller om man ska placera en stationär eller bärbar vid TVn/Stereon?
Sen vill jag ha erfarenheter av Scaleo E. Någon?

25 papp för en dator som innehåller en P4 3.0? En processor som kostar runt 500 kr (om den ens går att få tag på idag), en hd för ca 600, dvd för 300, tv-kort max 1000 kr, minne för ca 800-1000 kr, chassi inkl nätagg för 1500? i den där burken lär det sitta ett vanligt mATX för runt en 500 kr. Då e vi uppe i en summa på 5400 kr.

Fast visst, det verkar ju som tjejen din tjänar rätt bra o har lite högre skatt, då kan det kanske löna sig lite.

Jag hade nog hellre kört med en vanlig stationär dator via hem-pc än dessa "media-datorer" som man betalar dyrt för o innehåller så gamla komponenter.

Maverick skrev:
2499522 Då e vi uppe i en summa på 5400 kr.
Om du plockar ihop en för 5.400 åt mig så är jag tacksam :)
Men eftersom endast datorn i paketet kostar 339 kr/mån => 6100 netto så får vi en riktigt bra skärm till sovrummet för 3.000 kr. Bra, eller?

Frågan kvarstår, och hjälp mig nu: Är Scaleo E en bra produkt för detta syfte?

Tack på förhand

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...