Media Player

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
Tjenis!

Har problem med min mediaplayer. När jag startar den så kommer ett "internal error"? Vad göra?

Och på vissa sidor så kommer det ett "Can not show DirectShow player" fel... vad göra med det? Har det nåt att göra med Mediaplayer felet?

Ska jag avinstallera MP? Vart gör jag det i så fall?

Tack på förhand grabbar...

Du har en trasig video- eller audio-codec. Det hjälper inte att av/re-installera enbart mediaspelaren. Avinstallera ALLA dina extra-codecs (inklusive t.ex Nero, DVD-spelare etc) och sen mediaspelaren och börja om från början.

medic skrev:
Tjenis!

Har problem med min mediaplayer. När jag startar den så kommer ett "internal error"? Vad göra?

Och på vissa sidor så kommer det ett "Can not show DirectShow player" fel... vad göra med det? Har det nåt att göra med Mediaplayer felet?

Ska jag avinstallera MP? Vart gör jag det i så fall?

Tack på förhand grabbar...

andersbrink skrev:
Du har en trasig video- eller audio-codec. Det hjälper inte att av/re-installera enbart mediaspelaren. Avinstallera ALLA dina extra-codecs (inklusive t.ex Nero, DVD-spelare etc) och sen mediaspelaren och börja om från början.

:va Vart måste jag gå för att avinstallera dem? :brinnerup

medic skrev:
:va Vart måste jag gå för att avinstallera dem? :brinnerup

XP menu: Start->Control Panel->Add or Remove Programs
Classic menu: Start->Settings->Control Panel->Add or Remove Programs

Jag råkade ut för precis samma sak i helgen. Blev så lack att jag tog bort Media Playern helt från datorn. Zonkad från hårddisken och alla referenser i Registryt borttaget. Tog sin lilla tid men numera kör jag med "Quicktime Alternative", dvs Media Player Classic som även har .MOV och .RA stöd. Fixar inte den det kör jag med VLC.

Aldrig mer Microsofts "nya" Media Player! Sånt skit...

Microsoft förklarar varför det inte finns något avinstalleringsalternativ för Media Player "det är för tajt integrerat med operativsystemet". My ASS!
Man kan göra downgrade från version 10 till 9, men sen är det stopp.

Gamla Media Player Classic har även den stöd för streamande musik/video precis som den nya "bättre" versionen påstår sig ha - som inte den gamla hade.

Last edited:
andersbrink skrev:

Jag råkade ut för precis samma sak i helgen. Blev så lack att jag tog Media Playern helt från datorn. Zonkad från hårddisken och alla referenser i Registryt borttaget. Tog sin lilla tid men numera kör jag med "Quicktime Alternative", dvs Media Player Classic som även har .MOV och .RA stöd. Fixar inte den det kör jag med VLC.

I VLC funkar det mesta! http://www.videolan.net/

Min erfarenhet är att både MP9 och 10 fungerar fint så länge man håller sig borta från massa skumma codecs.

VLC är också trevlig men den har väl lite adds med sig in i datorn om jag inte mins fel.

medic skrev:
Jag har redan ett annat program som jag använder. Problemet är just när jag ska kolla på stream och vissa hemsidor. Det går inte att ändra standard player för hemsidor? :rolleyes:

Media Player Classic funkar mot streams, både VM och RA. Däremot inte mot DRM-media - lyckligtvis. Säg åt MPC att sno åt sig att vara "default application".

andersbrink skrev:

Jag råkade ut för precis samma sak i helgen. Blev så lack att jag tog bort Media Playern helt från datorn. Zonkad från hårddisken och alla referenser i Registryt borttaget. Tog sin lilla tid men numera kör jag med "Quicktime Alternative", dvs Media Player Classic som även har .MOV och .RA stöd. Fixar inte den det kör jag med VLC.

Microsoft förklarar varför det inte finns något avinstalleringsalternativ för Media Player "det är för tajt integrerat med operativsystemet". My ASS!
Man kan göra downgrade från version 10 till 9, men sen är det stopp.

Gamla Media Player Classic har även den stöd för streamande musik/video precis som den nya "bättre" versionen påstår sig ha - som inte den gamla hade.

Kan inte du slänga ihop ett litet prog som tar bort alla registernycklar och liknande för oss som inte kan sådant. :)

MrGooFy skrev:
Kan inte du slänga ihop ett litet prog som tar bort alla registernycklar och liknande för oss som inte kan sådant. :)

Manuellt tog det ca 30 minuter. Att plita ihop något som gör det automatisk baserat på viss programmerad "intelligens" tar nog mer än 30 timmar. Mja... SÅ kul är det inte. Microsoft har säkert egna interna verktyg för att zonka en MP-installation - men troligt att vi får ta del av nåt sånt kul! :D

Ska du göra det själv: Ta bort alla tillhörande nycklar/keys som öht finns noterat i registret genom att söka på "Media Player". Ta även bort alla referenser till WMP och WMV. Du kan bli tvungen att återinstallera MPC och VLC efteråt pga av "enstaka misstag", men det går ju fort.

Disabla även servicesen "WMDM PMSP Service" mspmspsv.exe som är Microsofts DRM-service (Digital Rights Managment, dvs betaltjänster för media, dvs anti-pirat pryl). Finns i Control->Admin->Services

Efter en omstart ska du även zonka wmplay*.* , mplayer2*.* samt wmp*.* från c:\windows och underkataloger inklusive filen mspmspsv.exe

Installera MPC och VLC. Voilà!

Två saker som definitivt inte finns på mina datorer.
1) Media Player
2) Shockwave Flash

Två saker som definitivt finns på mina datorer.
1) SpyBot Search & Destroy
2) Media Player Classic

andersbrink skrev:
Manuellt tog det ca 30 minuter. Att plita ihop något som gör det automatisk baserat på viss programmerad "intelligens" tar nog mer än 30 timmar. Mja... SÅ kul är det inte. Microsoft har säkert egna interna verktyg för att zonka en MP-installation - men troligt att vi får ta del av nåt sånt kul! :D

Ska du göra det själv: Ta bort alla tillhörande nycklar/keys som öht finns noterat i registret genom att söka på "Media Player". Ta även bort alla referenser till WMP och WMV. Du kan bli tvungen att återinstallera MPC och VLC efteråt pga av "enstaka misstag", men det går ju fort.

Disabla även servicesen "WMDM PMSP Service" mspmspsv.exe som är Microsofts DRM-service (Digital Rights Managment, dvs betaltjänster för media, dvs anti-pirat pryl). Finns i Control->Admin->Services

Efter en omstart ska du även zonka wmplay*.* , mplayer2*.* samt wmp*.* från c:\windows och underkataloger inklusive filen mspmspsv.exe

Installera MPC och VLC. Voilà!

Två saker som definitivt inte finns på mina datorer.
1) Media Player
2) Shockwave Flash

Två saker som definitivt finns på mina datorer.
1) SpyBot Search & Destroy
2) Media Player Classic

:confused: :brinnerup :död :7peta :crash :3freak :huvet :va :skitdator

Ps. Jag är en av de dödliga när det gäller sånt här Ds.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT