Med eller utan ABS?

Ronja333

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2012
Hoj
-
Godkväll!

Nu när skrivningen är klar så är det bara uppkörningen jag går o väntar på som är om cirkus sex veckor... Dock ska jag ha en hoj innan det datumet som jag både kan övningsköra med och köra upp på (samt öva lågfart osv för kör provet)

Har fallit för kawasaki z750 och på dem nya är ju majoriteten utrustade med ABS...Självklart skiljer det lite i pris om man ska ha med istället för utan (då dem gamla inte har det)...

Vad tycker ni om ABS? För och nackdelar eller finns det bara fördelar?

Vill höra er som är lite mer insatta och kört både hojar med och utan, hur ni upplevde det och varför ni skulle köpa/inte köpa en som har abs :-)

Hej Hopp!

Om det finns ABS som tillval anser jag att det är korkat att köpa utan. (Har själv gjort det misstaget)

blir rätt svårsålt när det är dags att byta hoj om modellen finns att få med ABS men din inte har det.

sen är det ju säkrare såklart för oss vanliga hojåkare.

Dock är det inte sagt att man kör ihjäl sig direkt bara för att man inte har ABS :)

Nej jag förstår inte riktigt varför man skulle välja bort det.

Okej om man är stenhård solskensåkare som bara kör gamla vanliga repan där man i regel vet om det kan ligga grus eller annat på vägen.
Men om man åker även när det finns risk för regn på vägar som man inte känner till och det helt plötsligt kan ligga grus eller gräsklipp eller leriga traktorspår över hela vägen, ja då hade jag valt ABS 10 gånger av 10.

Om det finns ABS som tillval anser jag att det är korkat att köpa utan. (Har själv gjort det misstaget)

blir rätt svårsålt när det är dags att byta hoj om modellen finns att få med ABS men din inte har det.

sen är det ju säkrare såklart för oss vanliga hojåkare.

Dock är det inte sagt att man kör ihjäl sig direkt bara för att man inte har ABS :)

Det har du alldeles rätt i :-) och det känns ju som fler och fler kommer med abs så det kanske är smartast att köpa en lite nyare som har abs, både ur säkerhets syn och vid ev. senare försäljning :-)

Låste bakhjulet när jag vurpade, abs hade kanske rädda mig från permanenta skador. Om du dessutom är nybörjare är det inget snack om saken, självklart abs på en gathoj, krävs mycket träning för att kunna bromsa effektivt vid en paniksituation. Naturligtvis garanterar inte abs att du kommer hem helskinnad men det ökar dina chanser att klara en paniksituation i alla fall.

Tack för bra och kloka svar! Säkerheten före osäkerheten blir det, och precis, jag är ju nybörjare så man är väl dum om man väljer bort det!

Nej jag förstår inte riktigt varför man skulle välja bort det.

Okej om man är stenhård solskensåkare som bara kör gamla vanliga repan där man i regel vet om det kan ligga grus eller annat på vägen.
Men om man åker även när det finns risk för regn på vägar som man inte känner till och det helt plötsligt kan ligga grus eller gräsklipp eller leriga traktorspår över hela vägen, ja då hade jag valt ABS 10 gånger av 10.

Ligger det grus,dynga,lera mitt i kurvan så spelar det ingen roll om du har abs eller inte det slutar lika illa för det.

Ska man panikbromsa för vilt på en raksträcka kan det säker hjälpa till så man slipper låsa hjulen.

ABS alla dagar i veckan. Har räddat mig två gånger när jag nypt broms när jag inte borde ha gjort det (Ena gången i kraftigt nedlägg där jag direkt tänkte att nu låser jag framhjulet och drattar omkull. Döm om min förvåning när ABS-systemet grep in och räddade hela situationen. Andra gången på Essingeleden när idiotbilisten svänger ut framför mig och jag klipper hårt på bromsen och klarar det tack vare ABSen på BMWn till min stora förvåning ånyo). Billiga pengar för så mycket säkerhet som man får. Köp!

Tack för bra och kloka svar! Säkerheten före osäkerheten blir det, och precis, jag är ju nybörjare så man är väl dum om man väljer bort det!

Jo, ABS stör inte om du inte är i en position där du behöver den, och när du behöver den är det dumt att inte ha den.

ABS helt klart.
Flera orsaker, men en är att fler o fler vill ha det så det blir svårsålt utan... speciellt ju närmre 2016 vi kommer för det var väl då det skall vara lagkrav på alla nya hojar i EU.
Men säkerhetsmässigt så kan det vara skillnaden på att åka in i hindret sittandes på hojen eller glidandes på backen, jag vet ju vad jag väljer.
Sen när du väl köpt och börjat köra så kan du testa på en grusplan eller nåt hur det känns när ABSen går i... men sen är det bara träna bromsövningar så att du kan bromsa max men utan att ABS går i, då har du en bra bromsteknik.

Ligger det grus,dynga,lera mitt i kurvan så spelar det ingen roll om du har abs eller inte det slutar lika illa för det.

Ska man panikbromsa för vilt på en raksträcka kan det säker hjälpa till så man slipper låsa hjulen.

Du är rolig du... :död
YipYip skrev aldrig att skiten skulle ligga i en kurva... men jag skulle nog säga att om du åker och bromsar i kurvor så kommer du krascha oavsett abs eller inte, där skall du gasa, inte bromsa. :fakta

Det går utmärkt att pallnita för gubbjävlar som kör ut rakt framför en också, eller när man råkar ut för asfalt som blir snorhal när den är våt (vilket fan är vanligare än lera), och våt, hal asfalt + en mupp som gör något oväntat så du måste pallnita gör att du med ABS håller dig på hjulen och har en chans att reda ut situationen. Utan ABS lägger du hojen.

ABS kostnaden kan vara en billig livförsäkring, det den kostar extra har du igen efter några år på billigare försäkring.

Nej som sagt skrev jag inte att det måste ligga i en kurva. Om jag däremot kör in i leran och sedan behöver bromsa för att jag kommer till en kurva, ja då har jag gärna ABS. Man får helt enkelt bättre marginaler med ABS.

Jag har hittills klarat mej bra utan men jag får ju bromsa försiktigare och tidigare än ex min bror som har ABS på sin hoj och kan nypa åt för kung och fosterland varje gång.

Något vi provade om och om igen på semestern.

Jag blir lika förbryllad varje gång någon ens försöker hävda att ABS inte är en livräddare.

Det är ju lika dumt som att påstå att motstyrning är verkningslöst.

Frågan ang ABS kommer oftast från "färskingar" på hoj som ber om råd inför ett hojköp och behöver fakta, inte åsikter.

Med. Oavsett om man är nybörjare eller ej.

Jag har kört hoj 15år, tränat bromsning som fan. Varit instruktör på bana i 9år och tom jobbat internationellt med det och jag är ÄNDÅ en säkrare förare med ABS än utan (även om jag i vissa kontrollerade test har kortare bromssträcka utan).

Samma frågor var vanliga när ABS kom på bilar, eller t om bilbältet om man går ännu längre tillbaka i tiden.

Skulle någon köpa en bil utan ABS eller utan bälte idag?

Det finns enbart två nackdelar med ABS, i övrigt är det överlägset för vardagspaniken:

- När en sån hoj blir till åren och systemet eventuellt inte fungerar som det ska längre, kan helt plötsligt bromsarna bli tveksamma beroende på hur systemet är byggt.
- Du kan inte köra en hoj utan när du väl börjat.

På en modern hoj med bara några få år på nacken är det första inga problem förrän vi ändå inte längre har nån bensin kvar, och det andra är ju upp till dig. :)

Slutsats: Ställer du frågan, ska du utan tvekan välja den med ABS. Bara att önska lycka till! (själv köpte jag en helt ny hoj utan ABS förra veckan...)

Last edited:
Samma frågor var vanliga när ABS kom på bilar, eller t om bilbältet om man går ännu längre tillbaka i tiden.

Skulle någon köpa en bil utan ABS eller utan bälte idag?

Jag har aldrig bältet på mig... tänk om man kör ner i en sjö och inte får upp bältet,, då drunknar man ju..

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon