Video McLaren 12C vs Ducati 1199 Panigale S

Det här vågar man väl egentligen inte säga här på Sporthoj, men jag vet det fan om jag inte hellre skulle vilja ha McLaren bilen framför hojen...:glömdet

Det här vågar man väl egentligen inte säga här på Sporthoj, men jag vet det fan om jag inte hellre skulle vilja ha McLaren bilen framför hojen...:glömdet

Ja.. Vem fan vill ha en gammal S eller R när "Super'n" finnes:hihi
Trodde faktiskt bilen skulle vara mycket snabbare än duccen i de skarpa kurvorna..

Ytterligare ett hoj vs bil test där hojen ser ut att hålla ett tempo man kan matcha med en hand på styret. Fick aphänga för att lyckas dutta i knät vid apex typ..

Gassa faan

Ytterligare ett hoj vs bil test där hojen ser ut att hålla ett tempo man kan matcha med en hand på styret. Fick aphänga för att lyckas dutta i knät vid apex typ..

Gassa faan

Håller med om att det kan gå mycket fortare men jag vill gärna se dig köra fortare med en hand :)

Låter ju så enkelt på något vis.

Gassa faan

Måste vara rätt svårt att hitta en mc-förare som verkligen kan ta max ur en hoj på bana.

Jämför man bilförare så är säkert skillnaden någon sekund på bana när det gäller en F1 förare vs en erfaren race förare i en sporbil.

På hoj däremot lär det skilja bra mycket mer, krävs så otroligt mycket mer av föraren.

Håller med om att det kan gå mycket fortare men jag vill gärna se dig köra fortare med en hand :)

Låter ju så enkelt på något vis.

Varvtider kanske är svårt att slå då om han nu bromsar rejält, svårt att matcha med en hand. Men kurvhastigheten ser man ju på häng+nedlägg att det inte går så fort. Kan man åka med knäskrap utan att tjippa efter andan med en hand så jo, då har man ju ett högre tempo. Det där var ju typ "mellangrupp på bandag knäskrapstempo".

Måste vara rätt svårt att hitta en mc-förare som verkligen kan ta max ur en hoj på bana.

Jämför man bilförare så är säkert skillnaden någon sekund på bana när det gäller en F1 förare vs en erfaren race förare i en sporbil.

På hoj däremot lär det skilja bra mycket mer, krävs så otroligt mycket mer av föraren.

Såklart, men de presenterade ju killen som duktig, och att knappt kunna dutta ner knät trots aphäng säger att det inte gick fortare än högt mellangruppstempo på våra bandagar.

Men, som vanligt så är det ju vad man kan vänta sig när ett bilmagasin sätter upp "testet".

Å andra sidan är det nog lite orealistiskt att inte bilen är betydligt snabbare också, om nån orkar så jämför tiderna från nån tävling med rookies (i bil) på Cadwell för att få en referens. Om varken bilen eller hojen var nära sina gränser, vad var då testet liksom? Förutom ett helt meningslöst test av två mediokra förares förmåga som sen styrde över fokus på fordonen, vilket då blir helt irrrelevant.

Varvtider kanske är svårt att slå då om han nu bromsar rejält, svårt att matcha med en hand. Men kurvhastigheten ser man ju på häng+nedlägg att det inte går så fort. Kan man åka med knäskrap utan att tjippa efter andan med en hand så jo, då har man ju ett högre tempo. Det där var ju typ "mellangrupp på bandag knäskrapstempo".

Såklart, men de presenterade ju killen som duktig, och att knappt kunna dutta ner knät trots aphäng säger att det inte gick fortare än högt mellangruppstempo på våra bandagar.

Men, som vanligt så är det ju vad man kan vänta sig när ett bilmagasin sätter upp "testet".

Å andra sidan är det nog lite orealistiskt att inte bilen är betydligt snabbare också, om nån orkar så jämför tiderna från nån tävling med rookies (i bil) på Cadwell för att få en referens. Om varken bilen eller hojen var nära sina gränser, vad var då testet liksom? Förutom ett helt meningslöst test av två mediokra förares förmåga som sen styrde över fokus på fordonen, vilket då blir helt irrrelevant.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cadwell_Park

Bilar är alltid snabbare runt i princip alla banor, såldedes även här. Håller med om att testet är rätt intetsägande, eller snarare missledande. Det ända sättet vi skulle kunna få hojar som slår bilar är att uppfinna ett downforce system.

Gått runt och spånat länge på ett sådant själv, problemet är såklart att hojar lutar, vilket gör att vingar är jäkligt svårplacerade och skulle behöva någon form av gyro system.

Gassa faan
Eftersom Agile nu hävdar att han kan matcha denna hojförare och således även bilförare runt Caldwell med en hand på styret så tycker jag att Sporthoj skall kräva detta av honom.
caXfrDd.gif

Skall vi köra en namninsamling på att han skall stå vid sina (stora?) ord och köra runt banan på 1.35 eller bättre med endast en hand på styret?

1. Wiseguy
2.
3.

Vad skall vi ha honom att göra ifall han inte klarar av det förresten?

1. Jag skrev rätt tydligt att varvtider kan va svårt att matcha.
2. Ge mig en hoj och en bana så lovar jag mer nedlägg med en hand.

Att ens orka tjafsa pm det!

1. Jag skrev rätt tydligt att varvtider kan va svårt att matcha.
2. Ge mig en hoj och en bana så lovar jag mer nedlägg med en hand.

Att ens orka tjafsa pm det!
Se det lite med glimt i ögat, för det var så jag tolkade ditt inlägg.
Jag tror du kan matcha någon av dem på Cadwell med båda händerna på styret utan större problem, med en hand däremot kan det bli klart intressant.
Och det är det jag vill se ju.

Fast Agile, jag tycker din jämförelse är lite sådär.

Tänk om du hade rastat en 270k hoj, med gatdäck och gatkostym?

Jag är säker på att du vågar köra hårdare med din CBR 600 men jag tycker ändå att föraren pinnar på rätt bra med tanke på omständigheterna, och att utgå från hans lutningsvinkel och komma fram till slutsatsen att han är långsam är väl inte sådär rätt?

Att han åker ifrån en Mclaren borde bevisligen vara ett tecken på att han är hyffsat snabb?

Tänk om du hade rastat en 270k hoj, med gatdäck och gatkostym?
Jag är säker på att du vågar köra hårdare med din CBR 600 men jag tycker ändå att föraren pinnar på rätt bra med tanke på omständigheterna, och att utgå från hans lutningsvinkel och komma fram till slutsatsen att han är långsam är väl inte sådär rätt?

Jag håller nog med Agile. Om det inte är rena touringdäck på hojen så har han rätt stor marginal till maxnerlägg i kurvorna. Kanske som de flesta duktiga förare skulle göra om de körde en lånad ganska dyr hoj utan däckvärmare osv., men jämförelsen blir ju lite tokig. Kanske var bilföraren exakt lika försiktig så att det stämmer ändå, men risken är stor att det blir snett åt något håll.

Någon som har en aning om vad banan heter och vart den ligger? Då kanske man kan ta fram banrekordet på hoj och jämföra med 1.35 för att se om denna snubbe verkligen är snabb eller en för glad amatör

Ingen hemlis, kan du läsa högre upp.
Backlund kvalade in på 1:33.616 Lowes på 1:26.708!

Edit:
Fastest lap (race) Brookes 1:27.422

Last edited:
Nu vet jag inte banförhållande eller vilken hoj Backlund körde men att vara två sekunder efter Filip Backlund är knappast mellangrupps tempo med en hand på styret iaf ... Det hade isf varit den snabbaste bandagen jag någonsin varit på :tungan

Har läst en del om den här killen och hans brorsa som skriver i engelska Superbike. Dom kör mycket och testar det mesta. Bland annat var dom i Frankrike och körde ett endurance race för något år sedan. Han lär nog klå dom flesta biltema-racers här på Sporthoj..

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8