MCHK-racing på Sporthoj

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Hej alla classic racing vänner.
Nu finns det ännu fler möjligheter att diskutera Classic racing. Styrelsen i föreningen har på medlemmarnas förslag utökad möjligheterna till kommunikation, bla här på Sporthoj. Här kommer det att finnas allmänna frågor, och ibland kloka svar. Vi vill ge tips om arrangemang och ibland be om hjälp, kanske som funktionär på tävlingar.
 
Hurra!

Nu behöver jag bara få tummarna, blocknyckelsatsen och gassvetsen ut ur.....ja. :arsele

:hej

/e
 
MCHK-racing hemsida, tävlingskalender för 2013

mchk racing.JPG
Hej
jag fick ett tips av en bekant, att här lämna länken till föreningens hemsida:
http://www.mchk-racing.org/
där finns länkar till 2013 års tävlingskalender.
En annan bra funktion är "kontakta styrelsen", där över 150 frågor redan besvarats.
 
Hej.
Jag har följt diskussionen här på SH om enhetsklasser och billigare racing och vill bara tillägga följande.
Inom MCHK-racing finns alla dessa alternativ, förutsatt att man inte har som målsättning att slå varvrekordet eller vill bli världsmästare (Nordisk mästare kan förstås alltid bli) utan nöjer sig med att få tävla med likasinnade.

Ett av alternativen jag tänker på är SuperMono, 1cylinder, fyrtakt, max 800cc, färdigt. T.ex. GP3 hojar eller nybyggda Manxar.
http://www.supermono.se/
I denna klass huserar även KTM cupen fast då med ett striktare reglemente.
http://www.ktmclubscandinavia.se/index.php/690-cup
Även 250racer, som ju inte längre har SM status, kör i denna klass.
Det här är ju inte Sveriges snabbaste klass men för de som nöjer sig med att harva runt på ”Åsen” 1:13–14 tider kanske det kan vara värt att kolla in.

Ett annat alternativ är den Norska klassen Formula 80-87.
Denna är indelad i F1: Tvåtakt 400-500c och fyrtakt 601-1100cc
Och F2: Tvåtakt max 399cc och fyrtakt max 600cc
http://crc.no/reglement/content/text_1338472807021/1338472908650/classicreglementformularev_08.pdf
Harvar runt ”Åsen” 1:12–13 tider och även här kan man bli Nordisk mästare.

Sen har vi ju alla de historiska klasserna som är uppdelade i tidsepoker, motorstorlekar och antal hjul.
http://www.mchk-racing.org/?page_id=209
Dessa klasser kan vara både billiga och vansinnigt dyra men de är i alla fall inte enhetliga. Här huserar de största entusiasterna bl.a. Björn Gunnarsson. Harvar runt på 1:14–26 tider.
Frågor någon?
TH 1:26 :D
 
Last edited:
hej
Vad bra att du tar upp den här frågan om klasserna, jag fick så sent som igår, kontakt med en kille som ville veta mera om GP 250.
Den killen du nämner, Björn Gunnarsson, BG här på sporthoj, har verkligen visat sin bredd under den gångna säsongen.
 
Classic racing

Är sugen på att testa på classic racing ... Dock vet jag inte vilken klass eller hoj som isf skulle bli aktuellt..
Tips mottages gärna det ska va hyffsad billig hoj då jag kör racing i en annan klass
 
det ju frågan va du har tänkt dej, om du vill köra rigtigt gammal hoj eller halv gammal bara. i sista fallet är det formula1 80-87 o då är det cykler som suzuki gsxr 1100/ 750 eller yamaha fzr 1000. formula1 är en slicks klass dom andra klasser kör på typ enhetsdäck. om du går in på vor hemsidan ska du kunne hitta reglementet för dom olika klasser.
http://www.mchk-racing.org/?page_id=20
 
Är sugen på att testa på classic racing ... Dock vet jag inte vilken klass eller hoj som isf skulle bli aktuellt..
Tips mottages gärna det ska va hyffsad billig hoj då jag kör racing i en annan klass

Hej.
Jag tycker en bra början är att kolla på ett klassikrace först. (Rekommenderar Årsracet.)
Tycker du det verkar kul så leta upp en mc modell du verkligen gillar.
Kvalar den in i reglementet är det bara att sätta igång.
Tänk på att skaffa maskinkort bara.
Maskinkort för hojar före -79 administreras av MCHK-r och för 80-87 av CRC NO och supermono av Supermono.
Sedan behöver du aldrig mer byta cykel :tummenupp Lycka till.
TH
 
Är sugen på att testa på classic racing ... Dock vet jag inte vilken klass eller hoj som isf skulle bli aktuellt..
Tips mottages gärna det ska va hyffsad billig hoj då jag kör racing i en annan klass

Hej
Som de andra skriver så finns det många alternativ kring classic racing. Förslaget att köra någon Formula klass kan passa dig om du har erfarenhet av tex en Yamaha R1. Föregångaren till R1an var ju den Yamaha 1000 FZR från 1987 som numera återfinns inom classic racing. Det finns en mängd MC som även idag hänger med hyfsat på bandagar, trots att de är nästan 30 år gamla. Mina egna MC för classic racing är Yamaha RD250LC från 1982, som med TZ utseende rullar i supportklassen formula LC. Vissa tävlingar har jag kört Aprilia RS 250 som klassar in i GP250 ihop med Supermono cup. I formula 2 kan jag använda min ombyggda yamaha RD350YPVS, och i Formula 1 passar min racer byggd på honda VFR750 F från 1986. Har du funderingar på hur det är att köra en classic MC på bana, kanske ett första steg är den
förarkurs som arrangeras av MCHK-racing. Se länken http://www.mchk-racing.org/
 
Last edited:
Ja ska se om de dyker upp nått trevligt objekt till bra pengar;) får se om de blir av roligt hade de varit
Den gamla fireblade cupen kunde de startat upp dock enbart med de gamla blade cyklarna :)
 
Det där lät ju lite intressant. Hade det fungerat med en standard hoj? Alltså otrimmad, från 250sp?
Gatcyklar kommer inte vara godkända i 250GP hädanefter. Anledningen är att man från MCHKr vill hålla klassen i linje med namnet, dvs. endast rena prototypracers.
 
Kul att classic roadracingen fått en egen hörna! Egentligen är det lite konstigt att det inte skett förrän nu med tanke på hur många utövare det finns och att en tävling som årsrejset brukar dra flera tusen åskådare. Det publiktrycket har man ju tyvärr inte blivit borskämd med inom den moderna racingen under det senaste decenniet och det borde ju därför finnas ett stort underlag för att diskutera historisk racing på nätet.

Borde förresten inte det naturliga vara att MCHK Racing och Supermono har ett eget underforum tillsammans med tanke på att man samarrangerar sina tävlingshelger? Den där supermonotråden lyckas jag ju dessutom alltid tappa bort och då skulle man ju veta var man ska börja leta...:hihi

Men det blir säkert bra så här också även om all 2-takt inte är historia (riktigt ännu...:näsblod) Tror classic racingen borde ha potential att växa sig stark här på SH.com med tiden och det är ju fint att de som ev. funderar på att börja har någonstans att ställa sina frågor.

Bra initiativ!:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Hej bg.
Kul att du hittade hit.
Håller med dig om att det är lite märkligt att classicracingen med sitt stora antal deltagare och sin stora publik ändå får så lite uppmärksamhet. I England kör man serier med nybyggda classicracers och inhyrda chauförer så här hemma bör man ju kunna få upp intresset.
I Danmark är man redan på god väg. Racet på Ring Djursland tillhör ju en av årets hödpunkter, mängder med publik och en otrolig samling racers. Bla har ju Vagn Jensen oftast fyra nybyggda manxar på plats dessutom med inhyrd chaufför. (Som kuriosa kan nämnas att han hade snabbaste varvtiden i Supermono (på den cykeln som visas i bilden) detta år)
(Mike Edwards http://www.mike-edwards.net/)SSL24633.jpg
Och på Manx:et brukar ju "storfräsarna" köra classic. Bla Michael Dunlop som dessutom vann årets Classicsuperbike.
Här hemma hoppas vi mycket på att årets tävling på Anderstorp skall dra många förare samt öka intresset för den här typen av racing här hemma.
Det kanske kan vara något för er nyfikna. Andertstorp 12.14 Juli.
TH
 
Kul bra initiativ!
Jag försökte få till en grupp bland klubbarna för några år sedan men det fanns tydligen inget intresse då!?
 
MC mässan

Vi är precis som alla andra på MC mässan denna helg. Varför inte titta bort till oss ( vi står hos Laverda klubben) före eller efter ni har pratat med BG hos Nordgren Racing och hämta årets racekalender.:tummenupp
TH
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top