Mc-Xpress Hayabusa turbo, nå 685 hk!!!!

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Mc-Xpress fikk ut 685 hk fra Christers Hayabusa i dag.
2,3 kg laddetrykk...

Ikke dårlig......

Hvilken 800hk Busa?????
Tror du snakker om den samme som denne.
Denne skulle gi over 700 hk men de fikk tandingsproblemer og måtte stoppe på 2,3 bar tryck....

hoppas bara att dom får den hålbar ochså.
tråkigt att måsta stå i garaget hela tiden=)

Tekniskt kul men oanvändbart. Undrar på vad sätt den förstärkts för att hålla.
/u

ulf_lundin skrev:
Tekniskt kul men oanvändbart.....

Nja, de har ju ett syfte - "Hojjen kommer, om allt går som det ska, fraktas över till USA för att delta i en "Horse Power Shoot Out" ....."

Last edited:
MMM... Undra va en turbo i den kalibern kostar inklusive jobb etc. Kolla på Mc-Xpress å de skulle ha 68 000 för en 425 hästars turbo till busan.

Gixxer 1 skrev:
MMM... Undra va en turbo i den kalibern kostar inklusive jobb etc. Kolla på Mc-Xpress å de skulle ha 68 000 för en 425 hästars turbo till busan.

Selve turboen er "hjemmelaget" av Christer. Erik spurte Christer hva han skulle ha for en slik Turbo men Christer bare skakade på hovudet....
Kanskje 50,000,- for Turboen +60000,- for resten ??? eller mere ?

NEJ inge kullager hemlig modell av switzer god för 800 hk

Kullagrade turbosar har fått ett oförtjänt ryckte att va så jäkla bra men det är inte sant dom baserar till stor del på gammla garret delar å har inte specielt modern design
switzrarna slår dom med hästlängder
folk får för sig att dom spolar så mycket fortare för att dom har kullager men dom rullar nog bara lättare när man snurrar på dom förhand men dom har faktiskt problem med höga varvtal i stället samt är väldigt känsliga med oljeretur å dyligt den egentliga vinsten med kullager är ju det att man kan köra mycket tajtare spel mellan impeller å komressorhus samt mellan turbin å avgashus
men jag e inte säker på att det alltid e fallet på sånna turbosar

Peter

andersson turbo skrev:
NEJ inge kullager hemlig modell av switzer god för 800 hk

Kullagrade turbosar har fått ett oförtjänt ryckte att va så jäkla bra men det är inte sant dom baserar till stor del på gammla garret delar å har inte specielt modern design
switzrarna slår dom med hästlängder
folk får för sig att dom spolar så mycket fortare för att dom har kullager men dom rullar nog bara lättare när man snurrar på dom förhand men dom har faktiskt problem med höga varvtal i stället samt är väldigt känsliga med oljeretur å dyligt den egentliga vinsten med kullager är ju det att man kan köra mycket tajtare spel mellan impeller å komressorhus samt mellan turbin å avgashus
men jag e inte säker på att det alltid e fallet på sånna turbosar

Peter

Känner inte igen problematiken med hållf.problem med kullager. IHI är nog de som kör mest kullagrade turbos i produktion f.n. och de är väldigt bra. Spel mellan hjul & hus skulle jag nog inte vilja pilla på så mycket, jag har svårt att tänka mig att vinst kontra risk ger bra utbyte i det fallet. Krypningar i materialen kan snabbt äta upp spelet.

Har du någon kompressormapp & turbinmapp för någon Switzer i lagom storlek? Vore j-vligt intressant att jämföra. PM:a mig om du har något sådant liggande, jag skulle uppskatta det.

För att återvända till kullagrade turbos så finns det en del helt klart mätbara vinster (som givetvis skall sättas i relation till kostnad och komplexitet), t.ex. bättre totalverkningsgrad på turbon pga minskad friktionsförlust, bättre transient beteende etc. Men visst, kanske inte är den mest kostnadseffektiva lösningen.

Finns ju nya turbinhjulsmaterial som också ger vinster i transienter -men de ger iof ingen vinst steady state, som kullagrat gör.

Jaja, finns väl lika många överladdningsstrategier som det finns turbogurus.

/J

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...