MC vibrerar med packväskor/sidoväskor - lösning?

pontus_vstrom

Ny medlem
Gick med
6 May 2017
Hoj
2014, Suzuki, DL650
Körde precis min Suzuki V-strom 650 (2014) med sidoväskor och toppbox för första gången och märkte att det blev ordentligt med vibrationer i cykeln. Händerna domnade snabbt. Väskorna är Suzuki original och sitter på fästen som var monterade när jag köpte cykeln (begagnad, via handlare). Någon som har varit med om detta och har tips på hur man kan minska vibrationerna? Någon som vet vad det beror på?
mvh orutinerad

Vad pratar vi om för hastigheter? ('vill förstå om det handlar om mekanik eller aerodynamik)

Tack för svar! Har kört en sväng till för att utvärdera.
Däcktryck tänkte jag själv spontant på (utan att veta). Borde jag ha lite lägre tryck för att få skönare gång?

Hastigheter: Börjar vid 30 km/h ungefär, stegras (inte mycket) ju snabbare det går. Märks i styret och i fotpinnar.

Last edited:
B]Borde jag ha lite lägre tryck för att få skönare gång?[/B]
Hastigheter: Börjar vid 30 km/h ungefär, stegras (inte mycket) ju snabbare det går. Märks i styret och i fotpinnar.
Lägre däcktryck ger enligt min erfarenhet mer instabil hoj. På min Triumph Sprint RS har 2,2bar istället för 2,5 bar fram inneburit att den inte längre vill räta upp sig i kurvor och gå rakt fram. När jag vill svänga.
Men för lågt tryck i däcken på GSX1300R gör bara att den känns ostadig.
Min Suzuki SV650S påminner ju om din Suzuki. Jag hade aldrig några vibrationer med eller utan två "packrullar" surrade på var sin sida om passagerarsadeln.

Har du satt fast väskorna enligt instruktionerna ?

Har du vibrationer både när väskorna är tomma och när de är lastade med bagage ?
Så är det ju riktigt jobbigt.
Försvinner vibrationerna när de innehåller bagage så är det ju ett lite mindre problem.

Tack för svar! Har kört en sväng till för att utvärdera.
Däcktryck tänkte jag själv spontant på (utan att veta). Borde jag ha lite lägre tryck för att få skönare gång?

Nej, inte lägre tryck med mer last, då blir det värre. Rätt däckstryck är väldigt viktigt för att få rätt beteende på hoj. Plattslitna däck kan också ge underliga effekter på en del hojar.
Är styrlager friska med?

* Japp, väskorna har fästs enligt instruktioner och sitter tight och bra.
* Tog ut cykeln nyservad för en månad sedan så hoppas att styrlager osv är okej.
* Har kört med mycket och lite packning, vibrationerna värre med mycket, lite bättre med lite.

Vid ytterligare körning i går upplevde jag att vibrationerna kom från motorn, ungefär samma känsla som jag fick när drev och kedja var helt förbrukade på min DR650. Kedja och drev på denna är dock i toppskick, däremot är kedjan inte rengjord eller smord på 130 mil (pga inkompetens). Kan torr/smutsig kedja orsaka lite vibrationer tro? Som blir värre när hojen blir extra nedtyngd?

Kedjespänning ökar med mera last. Smörj kedjan och kolla hur spänd den är med last.

Det är inte så att din kedja är alldeles för spänd? Då kan det nämligen bli en del konstiga vibrationer, och hojen sjunker ju ner, och spänner kedjan hårdare, med väskor och packning.

* Japp, väskorna har fästs enligt instruktioner och sitter tight och bra.
* Tog ut cykeln nyservad för en månad sedan så hoppas att styrlager osv är okej.
* Har kört med mycket och lite packning, vibrationerna värre med mycket, lite bättre med lite.

Vid ytterligare körning i går upplevde jag att vibrationerna kom från motorn, ungefär samma känsla som jag fick när drev och kedja var helt förbrukade på min DR650. Kedja och drev på denna är dock i toppskick, däremot är kedjan inte rengjord eller smord på 130 mil (pga inkompetens). Kan torr/smutsig kedja orsaka lite vibrationer tro? Som blir värre när hojen blir extra nedtyngd?

Nyservad? vad menas med det?föregående ägare har hällt på oja och sparkat på däcken?
Jag tror inte det har med dina packväskor att göra sålänge de inte ligger emot däck eller fälg. Snarare ett obalanserat eller snett monterat bakhjul.

Kedja och drev på denna är dock i toppskick, däremot är kedjan inte rengjord eller smord på 130 mil (pga inkompetens).

Dags att höja kompetensen lite då.
Biltemas 365100 duger bra. Kedjespray Chain Lube Extreme.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/Smorjmedel/Kedjespray-racing-2000023682/
Det lättaste på Suzuki 650 är att spruta på ovansidan av undre delen av kedjan från bakdrevet och framåt. Och sedan rulla hojen framåt nästan 1 meter och gör om det.
Nar du rullat fram hojen 4 ggr och sprutat 5 ggr så har du smort utsidan på kedjan varvet runt.
Vad du gör är att skydda kedjan mot rost och minska friktionen mellan kedja och kedjedrev.
Inuti är kedjan redan smord med fett och inuti kommer man inte åt. Det hindrar O-ringarna eller X-ringarna. O-ringarna skyddar kedjans inre mot smuts.

Vill du göra ren kedjan så brukar det inte vara mycket synlig skit / sand på mina kedjor.
Den slängs av. Så enda stället jag brukar tvätta mer noga är framtill där kedjan går mot en plastslitbana på ovansidan innan den när främre drevet. Jag brukar försöka ta bort sanden som kan ligga här.

Mycket sand och olja brukar också finnas innan för kåpan över främre kedjedrevet.

Kedjan slits och för att kolla slitaget och för att underlätta kedjesmörjning är bakre depåstöd "Underlättande".

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Depastod-2000028550/

Lyft upp bakhjulet med depåstödet och kontrollera mitt mellan främre och bakre drevet på kedjans undre del hur kedjan går att flytta mellan UPP och NER.
Skriv upp
Snurra på bakhjulet 1/2 varv. Och gör samma sak igen. Mät med en kort linjal hur mycket kedjan kan flyttas.
Självklart går detta att göra utan depåstöd.. Bara rulla hojen framåt.
När du gjort det här 6 gånger har du gått igenom hela kedjan.
Och kan jämföra resulatet med vad kedjeslacket ska vara för din Suzuki, Se handboken.
Är kedjan för slapp räcker normalt 1/6 varv på justerskruven för att sträcka den.
Så den kommer i rätt tolerans. Gissar slacket på din ska vara 30 till 40mm.
Men du måste kolla i handboken. För det varierar mellan hojar.
Och för sträckt kedja skadar först vanligen lagret och tätning på utgående växellådsaxel. Axeln som främre kedjedrevet sitter på.

Last edited:
Nyservad? vad menas med det?föregående ägare har hällt på oja och sparkat på däcken?
Jag tror inte det har med dina packväskor att göra sålänge de inte ligger emot däck eller fälg. Snarare ett obalanserat eller snett monterat bakhjul.

Nyserad på verkstad alltså. Stryplager inspekterades och godkändes av mekaniker för en månad sedan.
Ja, jag börjar mer och mer luta åt att det är något annat som är fel, men att tyngden från väskorna ändå spelar in.

Indeed!
Tack för tipsen, värdefullt att få ett handfast och effektivt tillvägagångssätt. Och tack för at du nämnde slitbanan mot främre drevet, har sett att kedjan ligger emot där och tänkt ”ska det vara så?"

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT