Kedja och drev på denna är dock i toppskick, däremot är kedjan inte rengjord eller smord på 130 mil (pga inkompetens).
Dags att höja kompetensen lite då.
Biltemas 365100 duger bra. Kedjespray Chain Lube Extreme.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/Smorjmedel/Kedjespray-racing-2000023682/
Det lättaste på Suzuki 650 är att spruta på ovansidan av undre delen av kedjan från bakdrevet och framåt. Och sedan rulla hojen framåt nästan 1 meter och gör om det.
Nar du rullat fram hojen 4 ggr och sprutat 5 ggr så har du smort utsidan på kedjan varvet runt.
Vad du gör är att skydda kedjan mot rost och minska friktionen mellan kedja och kedjedrev.
Inuti är kedjan redan smord med fett och inuti kommer man inte åt. Det hindrar O-ringarna eller X-ringarna. O-ringarna skyddar kedjans inre mot smuts.
Vill du göra ren kedjan så brukar det inte vara mycket synlig skit / sand på mina kedjor.
Den slängs av. Så enda stället jag brukar tvätta mer noga är framtill där kedjan går mot en plastslitbana på ovansidan innan den när främre drevet. Jag brukar försöka ta bort sanden som kan ligga här.
Mycket sand och olja brukar också finnas innan för kåpan över främre kedjedrevet.
Kedjan slits och för att kolla slitaget och för att underlätta kedjesmörjning är bakre depåstöd "Underlättande".
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Depastod-2000028550/
Lyft upp bakhjulet med depåstödet och kontrollera mitt mellan främre och bakre drevet på kedjans undre del hur kedjan går att flytta mellan UPP och NER.
Skriv upp
Snurra på bakhjulet 1/2 varv. Och gör samma sak igen. Mät med en kort linjal hur mycket kedjan kan flyttas.
Självklart går detta att göra utan depåstöd.. Bara rulla hojen framåt.
När du gjort det här 6 gånger har du gått igenom hela kedjan.
Och kan jämföra resulatet med vad kedjeslacket ska vara för din Suzuki, Se handboken.
Är kedjan för slapp räcker normalt 1/6 varv på justerskruven för att sträcka den.
Så den kommer i rätt tolerans. Gissar slacket på din ska vara 30 till 40mm.
Men du måste kolla i handboken. För det varierar mellan hojar.
Och för sträckt kedja skadar först vanligen lagret och tätning på utgående växellådsaxel. Axeln som främre kedjedrevet sitter på.